Hej
Søgefunktionen ser ud til at drille en del, da jeg mener, at dette er blevet diskuteret mere end én gang her på forumet, men jeg kan ikke finde det rigtige ...

Spørgsmålene er: Jeg skal montere OSB + 6mm gips hjemme på et par vægge med lægter.

1 Skal jeg fastgøre OSB-pladen lidt "løst" og så skrue igennem både gipsen og OSB'en?
2 Hvilken skruetype og dimension skal jeg bruge?

takker
//M

Hvad man SKAL gøre må nogen anden afgøre.

Jeg skruer OSB i reglerne med 40mm gipsskruer og derefter skruer jeg gipsen i osbn ifølge gipstillverkarens anvisning. 30mm er nok til dette. Gipsskivernes samlinger forskydes.

Jeg brugte spånpladeskruer til OSB, glem ikke 2mm afstand mellem OSB-pladerne, jeg bankede et par dyck ind som afstand.

Mhellstrand sagde:
Hej
Søgefunktionen ser ud til at drille lidt, da jeg har en erindring om, at dette er blevet diskuteret mere end én gang her på forummet, menmen jeg kan ikke finde det rigtige ...

Spørgsmålene er: Jeg skal montere OSB + 6mm gips hjemme på et par vægge med tæregel.

1 Skal jeg fastgøre osb-pladen lidt "tilpas" og så skrue gennem både gipsen og osb'en?
2 Hvad bruger jeg for skruer, og hvilken dimension skal jeg have på dem?

takker
//M
Hvis du vil hænge noget på væggen, kan du bruge dobbeltgevind skruer til osb, som du skruer ret tæt, cc20 i hvert fald. Når du skruer gipsen, er det jo godt, hvis den skrue også går gennem reglen, så ved man, at det sidder fast.

Kan aldrig huske, hvad skruen hedder, hilti har en egen, der fungerer rigtig godt, men dyr, jeg googlede lidt, og Danogips har en, der hedder Cresco F, som er beregnet til gulv, men har samme funktion.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/screws/index.html

Hvis man føler, at man også har brug for at skrue gipsen i reglarne, kan man jo overveje, hvorfor man satte OSB op til at begynde med.....

Skruer man med almindelig billig 40mm skrue, så vil OSB'en holde til hvad som helst, du kunne tænkes at ville hænge på væggen. Det er fastgørelsen i OSB'en, der vil være begrænsningen, ikke OSB'ens fastgørelse i reglarne.

• Synes
nitram66
  • Laddar…
MathiasS sagde:
Hvis man føler, at man også har brug for at skrue gipsen i reglarne, så kan man jo overveje, hvorfor man satte OSB op fra starten.....

Hvis man skruer med en almindelig billig 40mm skrue, så vil OSB’en holde til hvad som helst, du kunne tænkes at ville hænge på væggen. Det er fastgørelsen i OSB’en, der vil være begrænsningen, ikke OSB'ens fastgørelse i reglarne.
At skrue gipsen i reglen var jo som jeg skrev kun godt, hvis man kunne gøre det, når man alligevel er i gang, men som sagt ingen nødvendighed.

Det andet, angående almindelig 40mm gipsskrue, selvfølgelig fungerer det også, men den griber ikke lige så godt som en dobbeltgevindet, så min tilføjelse var, hvis Ts havde tænkt sig at hænge noget tungt, så kan det jo være godt at vide, at den findes, før han begynder, og derefter kan tage stilling til, hvordan han vil gøre.

Ps: På visse store byggerier må man ikke skrue OSB’en med gipsskruer, men det afhænger af, hvem der er materialforvalter og formand.:rolleyes:Ds

Men den skrue-type du taler om med en ekstra gevind på (typ cresco f du linkede til) har intet med ekstra styrke at gøre - det handler om at fordybe skruehovedet.

MathiasS sagde:
Men den skrue type du taler om med en ekstra gevind på (typ cresco f du linkede til) har intet med ekstra styrke at gøre - det handler om at forsænke skruehovedet.
Den trykker ned/sammen pladen bedre, (bliver aldrig løsgevind) men som du skrev, den forsænker jo også, den jeg linkede til er jo til gulve, men de har samme funktion.

Hvad er grunden til at forskyde gipsfugerne? (ja jeg er "Åsa-Nisse" på dette!!)

MathiasS sagde:
Hvad man SKAL gøre må nogen andre afgøre.

Jeg skruer OSB i reglarne med 40mm gipsskrue og derefter skruer jeg gipsen i osbn i henhold til gipsproducentens anvisninger. 30mm er tilstrækkelig til dette. Gipsskivernes fuger forskydes.

Mhellstrand sagde:
Hvad er grunden til at forskyde gipsfugerne? (ja, jeg er "Åsa-Nisse" på dette!!)
Bliver mere stabilt, og du undgår generalsamling for lyd etc.

For klarhedens skyld. Gipsfugerne forskydes i forhold til osb-fugerne.

Hopper ind med et andet OSB spørgsmål!

Når man sætter OSB, skal man så sætte plastisk fugemasse rundt om pladerne som man gør med det første lag gips for at lyddæmpe?

Kan/bør man også sætte det rundt om apparatdåserne?

man kører med almindelige gipsskruer 2 lags skruen på osb.
skal man hænge noget tungt på væggen så havde jeg ikke valgt osb men almindelig konstruktions plyfa...
osb er egentlig en skodplade som er sammenpresset med en masse flis...
ikke direkte godt at hænge tunge ting i.

sagen er den at første plade skal mere eller mindre skrues lige så meget som andet lag, altså fuldskrues.....

at skrue gipsen i reglarne synes jeg så føles godt i mit hoved at man har gjort men ikke nødvendigt...
forskyd samlingen som nævnt tidligere...
mvh
estwing

Jeg tror det er godt at præcisere, hvad "tungt" er. 100kg er ikke tungt, hvis man har mere end et fastgørelsespunkt. Jeg kan næsten ikke forestille mig noget, man normalt hænger på væggen i et hus, som ikke kan hænges på en OSB-plade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.