A
Jeg tænkte på at sætte gardiner op i stuen og har købt en gardinskinne, der skal monteres i loftet.

Loftet kan være træfiberplade eller gips. Tegningerne siger, at der er "c/c 60 cm med spredt panel og loftplank af gips på undersiden", trollægspap 22 mm limet og sømmet spånplade". Huset er bygget i 1968.

I virkeligheden er der regler på c/c 60, så en plan kunne være at rette boringen mod disse.

Beslagene til skinnen er plastik.

Hvilken skrue vil være bedst til dette projekt?
Hvide plastbeslag til gardinskinne fra Stoff og Stil, pakket og løse på træbord.
Loft med gipsbeklædning og paneler, hvor gardinskinne skal monteres. Billedet viser et neutralt loft fra et hus bygget i 1968.

A
Måske træskskrue, ankarskrue eller gipsskrue? Eller en helt anden skrue?

Den flade gafeldel (U'et), med fire plupper i hvert hjørne (ses på nederste beslag), skal ligge an mod loftet. Og skruen skal sidde mellem gaflens ben og altså have så stor hoved, at den bærer beslaget.

(Derefter skal gardinskinnen hægtes i "hængslet" på beslaget).

Men at vælge den rigtige skrue tror jeg er det allersværeste moment i dette gardinprojekt.

A
Ingen som ved?
Gardinskinnen ligger stadig på gulvet, fordi valget af skruer er så svært.

Sådan havde jeg gjort. Prøv en almindelig træskrue. Hvis det viser sig at der kun er gips og tomrum bagved, ville jeg sætte en rawlplug og bruge den samme træskrue. Burde fungere uden problemer.

• Synes
Allinug
  • Laddar…
Træskrue ca. 4-5 cm lange og 4-4,5 mm grove burde fungere fint. Det er bedst, hvis du rammer lægterne. Jeg ville nok bruge mollyplugs eller duo-max, hvis du rammer, hvor der kun er gips. Disse forborer du i så fald med bor og boremaskine. Skruen, du bruger, behøver ikke være forsænket, men med kuplet hoved og flad underside for bedre anliggning mod plasten.

• Synes
hyllplan og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.