Hej,

Tidligere ejer havde brugt lim til at fastgøre kontakter. Malingen er delamineret, og kontakter sidder løse.

Vil skrue den denne gang, men har ingen idé om, hvilken størrelse skrue jeg har brug for. Diameter kan jeg estimere fra skruehullet, men hvad med længden? Jeg spørger, fordi væggen er letbeton og har svært ved at finde små letbetonskruer.

• Løs stikkontakt på væg, tidligere fastgjort med lim. Væggen er blevet beskadiget omkring stikkontakten, og malingen er flosset.
  • Elektrisk installationsboks med synlige ledninger og skruhul i en væg af letbeton.
  • Løs strømafbryder med rester af lim og afskallet maling, holdt mod en væg af letbeton.
K Krish8926 sagde:
har svært at finde lille letbetonskruer
Det fungerer godt med træskruer i letbeton. Tag en der passer skruhullet bare. Lige eller længere end dåsen er dyb ville jeg gætte kræves. Rækker det ikke, må man tage længere skrue bare.

O O sagde:
Det fungerer godt med træskrue i letbeton. Tag en der passer skruenhullet bare. Lige eller længere end dåsen er dyb, ville jeg gætte kræves. Rækker det ikke, må man bare tage en længere skrue.
Tak! Skal bruge træskrue så

Eller et klo-sæt så fungerer det også.

• Synes
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
K _KirderF_ sagde:
Eller et klo-kit så funker det også.
👍Ja! Det er nok det smarteste egentlig.
Har TS ikke skruet færdig endnu er det vel sådan man helst bør gøre.

tommib
Klokit, dosclips eller plugg og skrue. Jeg ville ikke skrue direkte i letbetonen, det vil også give slip. Måske ikke om et år, men om fem. Så har man heller ikke noget tilbage at skrue i derefter.

Et tip til netop letbeton er at bruge en PH-skruetrækker med et skaft, der svarer til diameteren på en rødplugg (5,5 mm). Hvis man slår den ind i letbetonen, komprimeres den, og pluggen hæfter meget godt. Ellers kan det være svært at få almindelige plugger til at sidde godt i letbeton, hvis man strammer bare en lille smule for hårdt, vil de dreje rundt.

Edit: Som svar på spørgsmålet anbefaler jeg 4x40 mm skruer (ikke forsænket). Tidligere havde Essve noget, de kaldte for elektrikerskruer, den var 4,2 mm i diameter. Ingen anelse om den stadig findes, men den var god.

Senest redigeret:
  • Synes
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Jeg ville ikke skrue direkte i letbetonen, det vil også give slip. Måske ikke om et år, men om fem.
En lidt OT kommentar:
Det går udmærket at skrue og spikre i letbeton, men man må som altid tilpasse valget af skrue til materialet. Det sidder udmærket. Ifølge min erfaring mindst 70år.

O O sagde:
👍Ja! Det er nok det smarteste egentlig.
Har TS ikke skruvat klart endnu er det vel sådan man helst bør gøre.
Tak! Jeg købte et par klo kit men kunne ikke forstå hvordan man skal bruge den. Den nuværende boks har en glat overflade og kløerne fester ikke.

tommib tommib sagde:
Klokit, dosclips eller plugg og skrue. Jeg ville ikke skrue direkte i letbetonen, det vil også slippe. Måske ikke om et år, men om fem. Så har man intet tilbage at skrue i senere heller.

Et tip til netop letbeton er at bruge en PH-skruetrækker med et skaft, der svarer til diameteren på en rødplug (5,5 mm). Hvis man slår den ind i letbetonen, komprimeres den, og pluggen fæstner meget godt. Ellers er det svært at få almindelige plugge til at sidde godt i letbeton; hvis man trækker det mindste for hårdt, drejer de rundt.

Edit: Som svar på spørgsmålet anbefaler jeg 4x40 mm skrue (ikke forsenket). Tidligere havde Essve noget, de kaldte elektrikerskrue, den var 4,2 mm i diameter. Ingen anelse om den stadig findes, men den var god.
Tak for svaret! Men det var faktisk beton og ikke letbeton. Forsøgte at bore et hul, men det gik ikke så godt, fordi det var så tæt på dåsen!

tommib
K Krish8926 sagde:
Tak! Jeg købte et par klo kit men kunne ikke forstå, hvordan man skal bruge dem. Den eksisterende dåse har en glat overflade, og klørne fæstner ikke.
Du monterer klørne på afbryderen i de dertil indrettede huller. Derefter stopper du afbryderen ind i dåsen og skruer kløerne ud, så de spænder mod dåsens væg. Sørg for, at ingen ledning ligger imellem.

• Synes
Krish8926
  • Laddar…
MultiMan
Med forbehold for at jeg ikke har monteret kløer i meget lang tid:

Elektrisk enhed med et beslag, klar til montering. Røde pile og tekst viser, hvor kløen fastgøres. Hånd holder enheden.

• Synes
tommib
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sagde:
Med forbehold for at jeg ikke har monteret kløer i meget lang tid:

[billede]
Wow, tak! Det var så enkelt.

Jeg brugte ikke rillen til at passe kløerne tidligere, kun skruerne! Så dumt af mig.

Nu må jeg prøve at afbestille den aftale med elektrikeren. Fik et tilbud på 700kr for at fikse den lille ting.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.