Har kun bygget i træ før, men nu syntes jeg, at jeg skulle prøve at bygge en skillevæg med stålregel. Idiotisk! Kan nogen hjælpe mig med at forstå, hvilken skrue jeg skal bruge til følgende:
1) 15 mm k-plyfa i almindelig norgips stålregel
2) 13 mm gips gennem k-plyfa ind i reglen (for så forstår jeg, at man skal gøre - fastgøre gipsen i reglen, ikke kun i plyfaen)
Er disse hvad jeg har brug for, eller kan jeg klare mig billigere?
Skru plyfan godt fast, og så skruer du gipsen kun i plyfan ved siden af med en almindelig kort gipsskrue. Det bliver kun et problem, hvis man forsøger at skrue gennem både plyfa og stålregel.
At skrue krydsfiner i stålskelet er ikke det letteste. Specielt ikke 15mm, da skruen ofte river skelettet i stykker, før pladen støder mod skelettet.
Du skal finde en skrue med tilpas gængefrigivelse, så den ikke sidder fast i krydsfineren, men heller ikke for meget, så den ikke bider i skelettet.
Du kan prøve med vingfræsskruer, som fungerer godt med krydsfiner mod stål.
Gipsen skruer du med dobbeltgipsskrue for stålskelet gennem krydsfineren ind i skelettet.
Den skruven är för lång och alla skivor ska skruvas i regel för att följa reglerna.
Correct me if I'm wrong, but: In most cases, plywood isn't required under drywall. 15-gauge plywood is a structural element. Therefore, drywall can be attached to it without also being attached to the studs.
Her kan du læse, hvad Norgips siger om skruning af plader. Alle store producenter siger det samme.
Det er en almindelig misforståelse, at man kan skrue gips kun i plywooden, men den er som sagt forkert.
Netop at skrue krydsfiner i stålregel er ikke det letteste. Specielt ikke 15mm da skruen ofte ødelægger reglen, før pladen når reglen.
Du skal finde en skrue, der har gevindudslip præcis nok til ikke at hænge fast i plywooden, men ikke for meget så den ikke griber fat i reglen.
Du kan prøve med vingfræsskrue, som fungerer godt med krydsfiner mod stål.
Gipsen skruer du med dobbeltgipsskrue til stålregel gennem krydsfiner ind i reglen.
Det var pokkers svært at finde en skrue, der passer! Vingskruerne koster en formue der, hvor jeg handler. Finder nogen spånpladeskrue med 12 mm ugængt del. Og så den helgængede spånpladeskrue fra Grabber, jeg oprindeligt kiggede på, 3.8x41 mm. Måske er det bedst at forbore krydsfiner. Det er i sammenhængen ret få skruer, der skal sættes, ca. 150 stk.
Ssturnus sagde:
Correct me if I'm wrong, but: In most cases, plywood isn't required under drywall. 15-gauge plywood is a structural element. Therefore, drywall can be attached to it without also being attached to the studs.
I'm building a våtrumsvægg per Säker Vatten. Slightly overworked because is not a wet room but a toilet, but I find peace in building a bit over spec and it is a proven design.
Hvordan har du tænkt dig at løse dette, når krydsfineren er 90 cm bred og gipsen er 120 cm bred? Desuden lægges pladerne ofte på tværs. Producenterne tænker på deres egen pengepung ved at forsøge at sælge deres "one-size-fits-all" systemer. Som jeg nævnte, er krydsfineren et bærende element i dette tilfælde, så gipsen kan fastgøres til det. Hvis du har nogen begrundelse for risiciene ved denne løsning, vil jeg gerne høre om dem. Og producentens ANBEFALINGER er nøjagtigt det, anbefalinger.
Norgips fraråder brug af træbaserede plader direkte bag gipsplader, brug i stedet vores kortlingsbeslag.
Ovenstående udtalelse fra NORGIPS bekræfter, hvad jeg skrev. De anbefaler ikke engang at bruge krydsfiner under gips, så du bliver nødt til at KØBE DERES monteringsforstærkninger, hvilket strider imod branchens anbefalinger for vådrum.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.