Jeg skal isolere et skråt tag og var fra begyndelsen indstillet på osb+gips men er mere og mere begyndt at overveje lægter i stedet, for at spare nogle kroner og lidt arbejde.

Jeg har dog et spørgsmål vedr. tætheden med hensyn til isoleringen. Jeg kommer til at isolere ca. 170 mm, derefter plast, en omgang 45’ere og yderligere isolering. Spørgsmålet er så, er det nok at lægte direkte på isoleringen og sætte gips på det, eller risikerer man, at isoleringen kryber ud? Måske behøver jeg ikke engang at sætte plasten imellem lagene med tanke på, at man ikke sætter så mange ting op i et skråt tag?

Er der nogen, der har stået over for lignende dilemma og har fundet en løsning på det? :)

Tak på forhånd

Hvis du vil sætte de ekstra 45 mm isolering, kan du spænde en dug under denne for at forhindre, at isoleringen smutter væk.

Jeg synes dog, det er bedre at springe over disse 45 mm og i stedet lægge dem ovenpå sammen med den anden isolering - så får du samme isoleringsevne. På den måde har du plast, der holder isoleringen tilbage. På dette bør du sætte gelspanel, da det er meget stærkere end OSB plade. Jeg tror, der er risiko for, at OSB pladen svigter mere, end du ønsker.

men jeg undgår jo ret meget kuldebro ved at krydse isoleringen? Ville det ikke være en idé at isolere 170 først, så undlade plasten der, krydse 45:erne, isolere og derefter sætte plast og gles, så får jeg plast som stopper isoleringen og desuden færre kuldebroer. Man vil jo alligevel ikke sætte nogen ting i skråloftet så OSB er måske overkill der, ligesom at flytte plasten ind.

Hvordan gjorde du? Står over for det samme problem... Ved ikke om jeg skal have OSB eller sætte 45erne på cc30. Hvad er bedst?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.