Hej

Lad os sige, at imkanalen går fra tagintegreret emhætte direkte til loftet, hvor der er en renselem. Er det et problem?

Min VVS siger, at det er et fortolkningsspørgsmål, om man skal have en renselem ved hver bøjning eller ej. Der er ikke noget krav?

Jeg har set på bl.a. provinshus, eksjöhus, og hvor de har placeret emhætten og hvad der er ovenover, så er der ingen chance for, at de har en renselem på vejen, men renselemmen er emhættens hul og åbningen på loftet/taget.

Mit spørgsmål er, skal jeg have en renselem, eller fungerer det fint med emhættens hul og renselemmen på loftet.

OBS har ekstern motor til emhætten på loftet.

Kravet er, at kanalen skal kunne rengøres i hele sin længde.
Så hvis man har en imkanal, der er, lad os sige, 5 m lang, og der sidder et 90-graders bøjning på midten, behøver bøjningen ikke at være forsynet med renseluge, forudsat at man let kan komme til/ind i røret fra dets ender.
Selv en 90-graders bøjning, der sidder tæt på enden, kan man let komme forbi med renseudstyr, selvom "rækkevidden" forbi bøjningen bliver reduceret.

Der er altså plads til fortolkning, og derfor er det en udbredt tommelfingerregel, at man skal have renseluge ved hver 90-graders bøjning. Har man det, så har man ikke gjort noget forkert.

Tænkte jeg også.

For at forklare, så går det fra køkkenventilatoren til et rør til en væg 90 g derefter ind i en indervæg og op til loftet.

Der kan jeg sætte en renseluge bare for at slippe for at gå op på taget.

Vi taler om 6-7 m rør.

Tolker som at du kun har et bøjningsstykke? Så behøves der ingen lem. Derimod tror jeg, det er nødvendigt at kunne komme til på taget. Så forbered så man kan komme til og arbejde ved det på taget.

På vores hus har vi en taglem ved skorstenen. Skorstensfejeren kan komme til via loftet. Derefter er der tagtrin ned til imkanalens udløb.

Hej

Ja præcis! En 90 bøjning bare. Vinden kan man næsten stå i, så der er det ingen problemer.
Taget er sadel, så der er heller ingen problemer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.