Skal min skorsten være beklædt med gips indeni, selvom røret, der føres direkte igennem, er et helisoleret stabelbart skorstenssystem? Typ NVI?

Tanken med skorstenshætten, som jeg har bygget i træ, beklædt med OSB+pap, er blot at få en firkantet "kasse", der kan beklædes med Aluzink præcis som taget. Direkte igennem den føres så selve skorstensrøret.

DVE
 
Der er en minimumsafstand for, hvor tæt brændbart materiale må være på skorstenen. Holder du dig bare over den, så bør det fungere. Tal med skorstensfejeren, det er ham, der ved, hvad der gælder og bestemmer.
 
S
Jeg lagde netmåtte rundt skorstenen gennem taget, fik godkendelse af skorstensfejeren.
 
Hm...

Men hvis skorstenen, som er en færdig-stablebar historie, er godkendt til at gå gennem bjælkelag af træ, uden at man behøver et skakt, så kan det jo ikke spille nogen rolle, om "skorstenen" (skallen som skal beklædes med aluzink) som den går op igennem, er af træ??

Er I med på hvordan jeg tænker?

Men jo, må nok ringe til brandforebyggerne...

DVE
 
S
Er den helisoleret så behøves jo ingen skakt.
skal du lave en egen firkantet hætte over ydertaget??
 
Præcis.

Jeg skal have et helisoleret rør som skorsten, men over taget vil jeg have en "firkantet skorsten og intet andet. Vi skal have alumzink tag og har tænkt, at hele skorstenen skal beklædes og integreres i det øvrige tag, så at sige.

Har kigget lidt rundt nu, og det ser ud til, at min måde ser ud til at fungere.

DVE
 
S
Ok, så forstår jeg, det burde vel fungere bare afstanden til brændbart materiale holdes, men jeg ville nok have lavet rammen af noget andet end træ.

//Steelis
 
DVE DVE sagde:
Præcis.

Jeg skal have et helisoleret rør som skorsten, men over taget vil jeg have en "firkantet skorsten og intet andet. Vi skal have aluzink tag og har tænkt at hele skorstenen skal klædes ind og integreres i det øvrige tag så at sige.

Har kigget lidt rundt nu, og det ser ud som om min metode ser ud til at fungere.

DVE
Hej! Fik du en godkendt løsning med træstolpe+osb+min 50 mm til skorstensrøret? Hvordan løste du sidestabiliseringen af skorstensrøret indeni stolpen i sådanne tilfælde? Normalt bruges en holder/distance, der stabiliserer røret mod et undertag tilhørende skorstenen (underbeslaget monteres ovenpå taget), men det antager jeg, at du ikke havde i dette tilfælde. (Ser ikke, hvordan man kan bruge underbeslag i kombination med planplade, undertaget burde bygge for meget i højden og dermed kunne ses "gennem" planpladen.) Taknemmelig for tips! /Rasmus
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.