Hej.
Tænker på at skifte yderdør i morgen fra en lortedør til en anden lortedør fra byggmax.
Jeg har aldrig skiftet en dør, har ingen anelse om hvor svært det er, men antager at det ikke skal være så utroligt besværligt.
Men først, fra hvilken side afgør jeg om den er venstre- eller højrehængt?
Jeg antager målene er på karmen?
Tænkte som sagt at købe en dør fra byggmax.
Hvad skal jeg supplere med?
Karmskruer eller hvad det hedder, og nogle bits til skruetrækkeren??
Jeg har brug for vaterpas, isoleringsstrimler, mere?
Så hvordan går jeg til værks?
MVH/
Tænker på at skifte yderdør i morgen fra en lortedør til en anden lortedør fra byggmax.
Jeg har aldrig skiftet en dør, har ingen anelse om hvor svært det er, men antager at det ikke skal være så utroligt besværligt.
Men først, fra hvilken side afgør jeg om den er venstre- eller højrehængt?
Jeg antager målene er på karmen?
Tænkte som sagt at købe en dør fra byggmax.
Hvad skal jeg supplere med?
Karmskruer eller hvad det hedder, og nogle bits til skruetrækkeren??
Jeg har brug for vaterpas, isoleringsstrimler, mere?
Så hvordan går jeg til værks?
MVH/
Fra utsiden avgør du, om den er højre- eller venstrehængt.
Målene refererer til modulmål, hvilket er karmens faktiske mål + 15 millimeter. Ofte. Nogle gange er det mere.
Suppler med karm skrue + karmhylster, fugeskum i stedet for isolering, en 14mm træbor kan være godt at have, hvis ikke karmen har hul, hvor du har brug for dem.
Målene refererer til modulmål, hvilket er karmens faktiske mål + 15 millimeter. Ofte. Nogle gange er det mere.
Suppler med karm skrue + karmhylster, fugeskum i stedet for isolering, en 14mm træbor kan være godt at have, hvis ikke karmen har hul, hvor du har brug for dem.
Kanon.
Tak!
Og så er det bare at rive ud den gamle og passe den nye ind?
Burde jo ikke være nogen problemer.
hvis det ikke er forboret, hvor skal man sætte skruerne i karmen og hvor mange?
MVH/
Tak!
Og så er det bare at rive ud den gamle og passe den nye ind?
Burde jo ikke være nogen problemer.
hvis det ikke er forboret, hvor skal man sætte skruerne i karmen og hvor mange?
MVH/
Fandt forresten en installationsguide
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/11/Monteringsanvisning 118100-118125.pdf
Men ang. låsecylinder, er alle sådanne universal?
Findes nok nogle liggende på jobbet..
MVH/
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/11/Monteringsanvisning 118100-118125.pdf
Men ang. låsecylinder, er alle sådanne universal?
Findes nok nogle liggende på jobbet..
MVH/
Det allervigtigste når du sætter vinduer og døre er BUNDPLADEN (vindue) TÆRSKLEN (dør) Det letter noget utroligt hvis den er fuldstændig i vater.... alle eventuelle justeringer der skal gøres bagefter bliver så meget lettere hvis netop bundstykket er i vater...
En ting mere,,, Jeg ved at mange anbefaler skum som tætningsmiddel, men det bruger jeg kun til ståldøre.....
Trædøre er jeg traditionel og bruger fugtisoleringsmateriale, ikke pakke det for hårdt heller,... Efter typ 15-20 år kan du så let justere karmen hvis det er nødvendigt... Men det kan du ikke med skum i fugeåbningerne...... Vist nok går skum hurtigt at lægge ud, og det trænger ind overalt, men jeg personligt er imod det i sådan en konstruktion....
En ting mere,,, Jeg ved at mange anbefaler skum som tætningsmiddel, men det bruger jeg kun til ståldøre.....
Trædøre er jeg traditionel og bruger fugtisoleringsmateriale, ikke pakke det for hårdt heller,... Efter typ 15-20 år kan du så let justere karmen hvis det er nødvendigt... Men det kan du ikke med skum i fugeåbningerne...... Vist nok går skum hurtigt at lægge ud, og det trænger ind overalt, men jeg personligt er imod det i sådan en konstruktion....
Findes tråde om risici og ulemper ved skum, dem burde Du læse, før Du bruger det første gang i så fald, så slipper Du for at få en karm, der buer ind på midten.
Personligt foretrækker jeg at tætte som i de gode gamle dage
I øvrigt forstår Du jo, hvordan den nye dør skal sidde, når Du fjerner den gamle, hvis Du er normalt handy. En krydsmåling skader måske heller ikke?
Lidt OT men hvorfor udskifter Du lortedøren, hvis Du alligevel bare sætter en ny lortedør i?
Personligt foretrækker jeg at tætte som i de gode gamle dage
I øvrigt forstår Du jo, hvordan den nye dør skal sidde, når Du fjerner den gamle, hvis Du er normalt handy. En krydsmåling skader måske heller ikke?
Lidt OT men hvorfor udskifter Du lortedøren, hvis Du alligevel bare sætter en ny lortedør i?
Er det ikke 13mm bor, der gælder for karmskrue?MathiasS sagde:Fra ydersiden afgør du, om den er højre- eller venstrehængt.
Målene henviser til modulmål, hvilket er karmens faktiske mål + 15 millimeter. Oftest. Nogle gange er det mere.
Kompletter med karmskrue + karmhylster, fugeskum i stedet for isolering, en 14mm træbor kan være godt at have, hvis ikke karmen har huller, hvor du har brug for dem.
Den oprindelige spørgsmål - "fra hvilken side afgør man, om døren er venstre- eller højrehængt" kan stadig være tricky, det er ikke altid klart hvad "ydersiden" er indendørs...MathiasS sagde:
Jeg plejer i stedet at tænke - i hvilken retning sidder hængslerne, hvis du står på hængselsiden af døren?
Edit: Såg at Milkshake allerede havde påpeget dette!
/A
Senest redigeret:
Njah ingen success.
Dørene på byggmax er jo så fandens grimme
Men det bliver nok sådan en alligevel.
Forhåbentlig på fre.
MVH/
Dørene på byggmax er jo så fandens grimme
Men det bliver nok sådan en alligevel.
Forhåbentlig på fre.
MVH/
Klik her for at svare