6,601 læst ·
14 svar
7k læst
14 svar
Skifte ud en stejl og farlig kældertrappe til en elevator?
Min kældertrappe hælder i 45 grader og hvert trin er kun 20 cm dyb. Desuden har den tidligere ejer limet et væg til væg-tæppe på trappetrinene.
Jeg er skredet og brækket tåneglene, når jeg er skredet i trappen, da næsten kun halve foden kan være på trinene. Det er næsten umuligt at gå i trappen, hvis man skal bære noget op eller ned, når man ikke har støtte til hele foden.
Overvejer om man kunne rive trappen ned og installere en elevator.
Den tilgængelige bredde er 97 cm. Er der nogen, der ved, om der findes passende elevatorer, som man selv kan installere? Jeg har tænkt mig noget i glas, som man bare kan placere på kældergulvet.
Hvor meget kan man regne med, at en sådan elevator vil koste, og hvilke leverandører findes der i Sverige?
Jeg er skredet og brækket tåneglene, når jeg er skredet i trappen, da næsten kun halve foden kan være på trinene. Det er næsten umuligt at gå i trappen, hvis man skal bære noget op eller ned, når man ikke har støtte til hele foden.
Den tilgængelige bredde er 97 cm. Er der nogen, der ved, om der findes passende elevatorer, som man selv kan installere? Jeg har tænkt mig noget i glas, som man bare kan placere på kældergulvet.
Hvor meget kan man regne med, at en sådan elevator vil koste, og hvilke leverandører findes der i Sverige?
Værktøjsgal
· Sörmland
· 306 indlæg
tjek med https://www.stiltz.co.uk/, de ser ud til at have haft en forhandler i Sverige tidligere
Et andet alternativ er at bygge trappen om?
Nu ved jeg ikke noget om elevatorer, men jeg har en forestilling om, at sådan noget er dyrt, og desuden kan det blive svært at få større genstande ind i en lille elevator, hvis man vil have mulighed for at opbevare møbler eller andre større ting i kælderen.
Nu ved jeg ikke noget om elevatorer, men jeg har en forestilling om, at sådan noget er dyrt, og desuden kan det blive svært at få større genstande ind i en lille elevator, hvis man vil have mulighed for at opbevare møbler eller andre større ting i kælderen.
Jeg bor i en villa, så jeg kan gå rundt om huset, hvis jeg skal bære store ting ned. Problemet er, at højden mellem trinene er større end almindelige trapper, så når man skal ned, skal man bøje knæene ordentligt. Jeg har overvejet at fjerne delen mellem trappetrinene, så der er plads til hælen, når man skal op ad trappen. Så slipper man for at gå på tæerne, når man skal op, og gå på hælene, når man skal ned. Problemet er, at hullet for kældertrappen er ca. 90 x 2,5 meter, så hvis jeg skulle have en fladere trappe, ville jeg slå hovedet.
"Det er næsten umuligt at gå i trappen, hvis man skal bære noget op eller ned, når man ikke har støtte til hele foden."N nallepu sagde:Jeg bor i en villa, så jeg kan gå rundt om huset, hvis jeg skal bære store ting ned.
Problemet er, at højden mellem trinene er større end normale trapper, så når man skal ned, skal man bøje knæene ordentligt. Jeg har overvejet at fjerne delen mellem trin for at få plads til hælen, når man skal op ad trappen. Så slipper man for at gå på tå, når man skal op og på hælene, når man skal ned.
Problemet er, at hullet til kældertrappen er ca. 90 x 2,5 meter. Så hvis jeg skulle have en mere skrå trappe, ville jeg slå hovedet.
"Jeg bor i en villa, så jeg kan gå rundt om huset, hvis jeg skal bære store ting ned."
Hvis du selv mener, at det bare er at gå rundt om huset, når du skal bære ting til kælderen, bliver det første indlæg lidt modsigende.
Læg et billede op, så vi kan komme med gode forslag.
Eller så går du bare rundt om huset, når du skal ned til kælderen
Sådan nogle kan jeg ikke lide. Partners søster skiftede hurtigt en sådan ud i deres torp, og jeg har prøvet det et andet sted også. Det føles meget forkert for mig. Vi har også en rigtig stejl trappe i vores 1800-tals torp. Er styrtet ordentligt der en gang, så den bliver ny med tiden.T Trrttsch sagde:
Hej Nallepu, Løste du problemet med trappen? Vi har nemlig samme problem.N nallepu sagde:Min kældertrappe skråner i 45 grader, og hvert trin er kun 20 cm dybt. Desuden har den tidligere ejer limet et tæppe på trappetrinene.
Jeg er gledet og har brækket tånegle, når jeg er gledet på trappen, fordi næsten kun halvdelen af foden kan være på trinnene. Det er næsten umuligt at gå på trappen, hvis man skal bære noget op eller ned, når man ikke kan støtte hele foden.
Tilgængelig bredde er 97 cm. Er der nogen der ved, om der findes passende elevatorer, som man kan installere selv? Jeg har forestillet mig noget i glas, som man bare kan placere på kældergulvet.
Hvor meget kan man regne med, at sådan en elevator vil koste, og hvilke leverandører findes der i Sverige?
Lykkedes ikke med at løse problemet uden at skulle give mig i kast med bærende dele af huset. Beholdt rækværket på den ene side og fjernede det tæppe, der dækkede hele trappen. Fjernede også den del mellem trappetrinene, så jeg undgår at stå på tæerne og hælen, når jeg skal op eller ned af trappen. Købte ti stykker håndtag af den type, man normalt bruger ved badekarret. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...VzlKRBR3tuwFQEAQYCCABEgJOefD_BwE&gclsrc=aw.ds så når man skal op eller ned af trappen, får man et bedre greb om disse, hvis man skulle glide på trappen, eftersom jeg har dem på begge sider. Holder man fast med begge hænder og glider på trappen, tror jeg, at man kan holde imod, så man ikke glider og falder på trappen.
Ja, ok alle små forbedringer betyder meget med sådanne trapper. Jeg har tjekket med håndværkere om at indsætte en ny trappe og save op i stuen og placere den et andet sted, men det bliver ikke godt, uanset hvordan jeg vender og drejer det. Det løber op i over 100K, og det er slet ikke sikkert, at alt bliver godt alligevel.N nallepu sagde:Lykkedes ikke at løse problemet uden at skulle give mig i kast med bærende dele af huset. Beholdt gelænderet på den ene side og tog så det væg-til-væg-tæppe op. Fjernede også mellemrummene mellem trappetrinene, så jeg slipper for at stå på tæerne og hælen, når jeg skal op eller ned ad trappen. Købte ti styks håndtag af den type, som man plejer at have ved badekaret. [link] å skal man op eller ned ad trappen får man et bedre greb om disse, hvis man skulle glide på trappen, eftersom jeg har disse på begge sider. Holder man fast med begge hænder og glider på trappen, tror jeg, at man kan holde imod, så man ikke glider og falder på trappen.
Jeg har overvejet en platformslift i stedet, som måske kan være godt, men det koster 150-200K at få sådan en installeret.
Forbandede trappe, som man skal kravle ned ad hver morgen for at bade osv.👎
Sådan ser den ud i øvrigt.
Tak for at du svarede!
Klik her for at svare