Vi har et fritidshus bygget i 1911. Ikke vinterbonet, bruges kun om sommeren og trænger til en opfriskning. Indvendige lofter og vægge er stadig originale papspændte lofter og tapeter. Loftet er malet med pap (limfarve) og væggene, som sagt, tapetserede på spændt pap (originaltapeter fra tiden men nu malede). Har overvejelser om, hvordan man bedst opfrisker det lidt. Alle siger, "sæt renoveringsgips på både loft og vægge. Mal så loftet og tapetser eller mal væggene bagefter". Det kan man jo gøre, men dels er gips tungt som f-n at slæbe og svært at transportere (vi bor højt oppe på en ø i skærgården. Alt materiale fragtes med båd og bæres i hånden op ad en stejl, klippefyldt bakke), dels synes jeg, at lignende huse fra tiden, som er gipset i vægge og lofter, giver et "dødt" indtryk efter renovering. Overvejer derfor mere og mere en mellemvej: For væggene tænkte jeg på at sætte op et brøstpanel i perlespont ca. 120 cm højt, derefter papspændt tapet op til loftet. Bliver håndterbart både transport- og monteringsmæssigt. Loftet overvejer jeg at sætte op loftsplader i MDF bord og bare lægge monteringslister over det eksisterende paploft at skrue boarden fast i. (er enig i, at loftet bliver et kompromis, som delvist vil give det samme triste indtryk som gips..)
Nu til mine spørgsmål, hvor jeg har brug for råd: Perlespont findes jo både som "fuskeperlespont" i større MDF-plader, der går hurtigt at montere og også er nemme at transportere. Ved diskussion med sælgerne var de tvivlende over for at sætte disse op i et fritidshus, der står uopvarmet om vinteren, da det bliver for fugtigt. Risiko for skimmel og at de slår sig. De mente, at man skulle satse på konventionelle brædder i perlespont i stedet. Tager jo lidt længere tid at montere, men giver måske et mere "ægte" indtryk. Hvad siger I, nogen praktisk forskel i fugtfølsomhed mellem de to alternativer? Overvejer også, hvordan jeg bør gøre på de vægge, der er ydervægge: Bør jeg sætte op en form for vindpap eller anden isolering mellem indervæggen og perlesponten? Indervæggen (bag papspændt tapet) er en ren bræddevæg i dag.

Med hensyn til loftet, der tænkte jeg at sømme bærende lister i loftet direkte over den gamle loftspap. Så MDF-bord loftsplader på listerne. Samme spørgsmål her, risiko for problemer med loftet om vinteren, når fugten i huset stiger? Har også set et alternativ i en form for treetex-plader, der monteres på samme måde som MDF-bordet. Kan det være et alternativ? Et tredje alternativ, som dog virker besværligt, er simpelthen at udskifte det eksisterende papspændte loft til et nyt af samme udformning. Virker mere tricky dog og sværere at gøre alene.

Har også brug for tips til den papspændte del af væggen. Nogen der har styr på, hvordan man gør dette og hvilken pap man skal bruge? Limer man samlinger mellem papstrimler eller sømmer man bare hver strimmel fast i væggen?

Det blev et langt indlæg, men håber alligevel, at nogen med viden har tid til at læse det igennem og komme med lidt tips!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.