Hvis det var mit, ville jeg have prøvet at skære dem på stedet, fx vinkelsliber med diamantklinge 115 mm eller mindre.
Har man først lavet et spor i flisen, er det let at skære træet.

Det gælder om flisen sidder godt fast og du skriver toilet, så formoder intet vådrum.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Jo, dette er vådrum, så der er antageligt en gummitætning under, men selvom den skulle blive lidt medtaget over døren, vil det nok ikke spille nogen rolle, da bruseren er i det andet hjørne, hvor der også er udsugning.

Så det lyder som om jeg bør save hullerne op.

Værd at vide er, at der er 4 døre, der skal udskiftes, disse sidder alle længst nede i gangen. Så er der en hoveddør og 2 åbninger, 1 mod stuen og 1 mod køkkenet. De 2 åbninger vil stadig have den lavere "standardhøjde" for huset, og der vil være en forskel på ca. 7,5 cm, men de er som sagt placeret i den anden del af gangen. Hvad synes I om det? Kan man lade det være sådan?

Her er lidt billeder: http://imgur.com/a/uCVQn

kenneth5828 kenneth5828 sagde:
Hvis det var mit, havde jeg forsøgt at kappe dem på stedet, fx vinkelsliber med diamantklinge 115 mm eller mindre.
Når man først har fået et spor i kakkel, er det let at kappe træet.

Det gælder, at kakkel sidder godt, og du skriver toilet, så formoder intet vådrum.
Ja, vinkelsliber lyder som en plan, rykker dog sygt meget, men det går måske at håndtere på en eller anden måde med en masse plastik og grejer.

Der findes jo også diamantskive til dremel/multiværktøj. Afhængig af hvor døren sidder, kan man jo også indsætte en lavere dør direkte. Tror jeg ville have forsøgt at tage væggen med en klinge, hvis den ikke er meget solid. Risikoen er, at når stiksav/tigersav sidder fast, bevæger væggen sig, og fliserne sprækker. Er det en trævæg, er der stor risiko for, at du ikke kommer til at save i en regel.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Har nu skiftet 2 døre og præcis som larry78 skriver så vibrerer væggene frygteligt meget med stiksav og tigersav! Den vibration vil toilettets væg aldrig klare uden at fliserne sprækker desværre.

Jeg har også bemærket at de eksisterende dørkarme er indbygget i væggen på følgende måde:

Diagram der viser skæring af vægkonstruktion med kakel, karm, regel og masonit.
Karmen sidder fast med mange små dobbelte hæftesøm, som først skal ud, før karmen kan fjernes.

Jeg har måttet skære masoniten væk til samme niveau som reglen. Det er jo mindre sjovt at gøre dette på toilettet, hvor der sidder fliser.

Et alternativ er at tage karm og masonit på ydersiden alene og så lade den nye karm stikke lidt ud på ydersiden. Dette kan man så bruge lidt lister til at få til at se pænt ud. På den måde slipper man for at skære i fliserne på indersiden. Dog skal vi stadig skære ca. 6-7 cm af øverst.

I foreslår at bruge vinkelsliber, hvad er det så for en skive man skal bruge til dette? Noget, der kan skære både fliser og træ? I dag har jeg 1 diamantskive til den store 230 mm maskine og til den lille 125 mm har jeg kun skiver til metal, d.v.s. sådanne som ikke er tandede og som sandsynligvis virker mere som slibeskiver.

Har en multimaskine med men tilbehørene jeg har er kun til træ og metal. Så er min erfaring, at multimaskine er til små enkle opgaver, i længden tager de frygteligt lang tid, og de vibrerer meget.

Ifølge butikken kan man ikke save med vinkelsliber i træ, da den snurrer for hurtigt?

Okay, nu er det gjort, her er nogle billeder af det : http://imgur.com/a/PzX5J

Dem, der har bygget badeværelset, havde faktisk gjort det rigtigt, d.v.s. fjernet spånpladerne (som vi ellers har i væggene) og sat OSB, GIPS og vådrumssikring. Fliserne så dog ikke ud til at sidde helt tæt, men det holdt alligevel til multimaskinens vibrationer, hvilket der blev en del af.

Jeg måtte save en hel del væk, både træ og søm. Når det kom til selve fliserne, gik det ikke videre godt med multimaskinen, så dér måtte jeg bruge den store vinkelsliber, og så var det gjort på et par minutter. Dog blev huset fyldt med støv, da man glemte at plastre toilettet ind ;) ikke super sjovt.

Jeg måtte montere dørkarmen et godt stykke ud, da det vandbårne klinkegulv var i vejen, så der vil blive en del lister til at dække over. Det betyder, at jeg også må sætte lister på ydersiden af døren, men forhåbentlig bliver det nogenlunde diskret.

Man må jo sige, at multimaskinen er et rigtig godt værktøj, når der kræves forsigtighed og snedige løsninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.