8,632 læst ·
22 svar
9k læst
22 svar
Skifte indvendig dør, save hullet op
Hej,
Efter at have haft håndværkere til at skifte 2 døre i huset, sigter jeg nu på at forsøge at udskifte de resterende 4 døre.
Håndværkeren har sat 8x21 døre ind, hvilket er 25 mm højere end dørhullet. Dette har han skåret af med stiksav, men jeg ved, at han bandede en del over søm. Han måtte også bruge ekstra skruer for at holde topstykket på plads efter savningen.
Så nu når jeg skal tage mig af dette arbejde, hvad tror I om at bruge en bajonetsav med metalblad i stedet? Er der noget andet man bør tænke på ved isætning af dør? Er et vaterpas på 60 cm nok, eller skal jeg købe noget større? Og det er karmens skruer man skal bruge og ikke søm, ikke?
Efter at have haft håndværkere til at skifte 2 døre i huset, sigter jeg nu på at forsøge at udskifte de resterende 4 døre.
Håndværkeren har sat 8x21 døre ind, hvilket er 25 mm højere end dørhullet. Dette har han skåret af med stiksav, men jeg ved, at han bandede en del over søm. Han måtte også bruge ekstra skruer for at holde topstykket på plads efter savningen.
Så nu når jeg skal tage mig af dette arbejde, hvad tror I om at bruge en bajonetsav med metalblad i stedet? Er der noget andet man bør tænke på ved isætning af dør? Er et vaterpas på 60 cm nok, eller skal jeg købe noget større? Og det er karmens skruer man skal bruge og ikke søm, ikke?
Renovatør
· Kalmar
· 3 052 indlæg
Vi savede døren nede i stedet for fire døre på fire timer uden stress med nedrivning og montage
Du mener, at I beholdt den gamle karm og kun skiftede selve bladene, som I så savede af nederst? I vores tilfælde er karmene fra 70'erne, så de skal skiftes, og desuden passer intet, når det kommer til hængsler eller smækken med det, der kan købes nu.
Renovatør
· Kalmar
· 3 052 indlæg
Nej komplette døre så vi savede ned karmen også
Medlem
· Blekinge
· 12 210 indlæg
En længere vaterpas er nyttig. Man kan bruge det til at tjekke vater, men også til at tjekke om karmesiderne er lige, eller om du har skruet dem skævt med karmeskruerne.
Hvis du har Swedoor-karmane, så sørg for at bore igennem de forborede huller, ellers bunder karmeskruerne der, og det bliver forkert.
Begynd med sideelementet, hvor hængslet sidder. Så kan du hænge døren provisorisk og rette de andre dele til, så sprækken bliver jævnt rundt om døren.
Hvis du har Swedoor-karmane, så sørg for at bore igennem de forborede huller, ellers bunder karmeskruerne der, og det bliver forkert.
Begynd med sideelementet, hvor hængslet sidder. Så kan du hænge døren provisorisk og rette de andre dele til, så sprækken bliver jævnt rundt om døren.
Aha, så kan man jo også gøre, gælder dog om at få et fint snit, når man kapper døren. 2,5 cm er jo ikke så meget egentlig. Meget nemmere at kappe karmen og døren egentlig.Andreas_kalmar sagde:
Må overveje dette lidt.
Eller så måske man kan få byggemarkedet til at skære, de har jo ret gode maskiner til det der =D Har jo ellers en rundsav med retsskive som sikkert kan få jobbet gjort, men hvor pænt det bliver er en anden sag.
Jeg må tænke lidt over det, lyder jo helt klart nemmere at save karmene og døren. Så havde jeg desuden sluppet for at gå i kast med fliserne på toilettet.
Jeg må tænke lidt over det, lyder jo helt klart nemmere at save karmene og døren. Så havde jeg desuden sluppet for at gå i kast med fliserne på toilettet.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Hvis det er moderne døre med en ramme fyldt med papir og derefter en board udenpå, kan du have brug for at lægge en liste som støtte, efter at du har savet (dvs. hvis du saver hele bundstykket i rammen væk).
For en anden som er 203 cm høj, er døre der er skåret ned 25 mm lavere end standard en dødsfælde
For en anden som er 203 cm høj, er døre der er skåret ned 25 mm lavere end standard en dødsfælde
tænkt lidt over det, inden du vælger at skære dørene, hvilken type døre er det?S snowjim sagde:Eller så måske kan man få byggemarkedet til at skære, de har jo ret gode maskiner til det der =D Har jo ellers en rundsav med retskive, som sikkert kan få arbejdet gjort, men hvor pænt det bliver, er en anden sag.
Jeg må tænke lidt over det, det lyder jo helt klart lettere at save karmene og døren af. Så havde jeg desuden undgået at skulle rode med fliserne på toilettet.
Massive?
Renovatør
· Kalmar
· 3 052 indlæg
Det går fint at genbruge den liste, som sidder i døren nede bare lime og banke tilhånde den
Har tænkt lidt nu og spørgsmålet er om det alligevel ikke er bedre at save op og få standardhøjde på det. Dog viste det sig ikke at være 2,5 cm men 7,5 cm som skal saves op.
Spørgsmålet er dog hvordan man gør med toilettet, hvor der jo sidder fliser på indersiden, se her : http://i.imgur.com/szfGl2R.jpg
Mistænker at man ikke bare kan save op det med noget så jeg skal nok slå 3 st ud og finde erstatningsfliser.
Spørgsmålet er dog hvordan man gør med toilettet, hvor der jo sidder fliser på indersiden, se her : http://i.imgur.com/szfGl2R.jpg
Mistænker at man ikke bare kan save op det med noget så jeg skal nok slå 3 st ud og finde erstatningsfliser.