12,770 læst ·
70 svar
13k læst
70 svar
Skal man købe et gammelt hus og renovere alt eller bygge et nyt hus?
Jo så kan det være, sammenlignet med estwings hus lyder det også meget. Vi har overhovedet ikke kigget på det her, eftersom vi købte en rivningskåk :eek: som er blevet renoveret, det var vigtigere at forhindre vandet i at løbe ind gennem fundamentet og taget, end at ordne opvarmningenGladh sagde:
Der er en del at gøre her fremover, hvis man vil, efterisolere loftet f.eks. og nogle vinduesudskiftninger er måske mere rentable, end jeg har forstået
hej alle,,,
jeg har et lille spørgsmål til jer, og specielt Havsutkikt og gladh.
I som har så store huse, 230 kvm og 180 kvm,, hvad var grunden til at I vælger så store huse,, antager at I ikke har så mange børn,,
jeg bor i en lejlighed på 66 kvm nu, 2 værelser og køkken ,,, det rakte faktisk, hvis jeg skulle 3-doble min lejlighed til 180 kvm , så vil der blive en masse med værelser til overs, og uudnyttede områder,,, ved at det er sjovt at have store områder, det synes jo alle, ehhehe,, men skal man ikke have det, der præcis rækker til familien, så huset ikke bliver alt for stort,
havsutkikt som byggede huset 230 kvm for nylig, du har vel ikke fået en masse gratis kvm med i købet hva ehhehe
eller en superrabat???, for øget kvm betyder øget omkostninger for at bygge huset, men også at holde det i gang senere med??... hvordan resonnerer du??? jeg går i de tanker stort eller lille hus, pris, osv,, godt at få lidt råd fra nogen som har bygget, ehehe
mvh
I som har så store huse, 230 kvm og 180 kvm,, hvad var grunden til at I vælger så store huse,, antager at I ikke har så mange børn,,
jeg bor i en lejlighed på 66 kvm nu, 2 værelser og køkken ,,, det rakte faktisk, hvis jeg skulle 3-doble min lejlighed til 180 kvm , så vil der blive en masse med værelser til overs, og uudnyttede områder,,, ved at det er sjovt at have store områder, det synes jo alle, ehhehe,, men skal man ikke have det, der præcis rækker til familien, så huset ikke bliver alt for stort,
havsutkikt som byggede huset 230 kvm for nylig, du har vel ikke fået en masse gratis kvm med i købet hva ehhehe
mvh
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Lige netop det med at bygge stort mens man alligevel bygger er blevet diskuteret i et antal andre tråde. Konklusionen var vel i princippet to lejre, hvor jeg med flere ikke så det som mærkeligt, og det var livskvalitet og bekvemmelighed, som vi betalte forholdsvis meget lidt for. Den anden side gik strengt på at få et så effektivt hus som muligt og så billigt som muligt i drift. Vi er fem i familien og har ofte mange gæster, et stort hus passer til hvordan vi vil leve. At kunne have 25 personer til middag siddende uden at skulle møblere hele huset om, har vi behov for, andre ikke.dvd1234 sagde:hej alle,,,
jeg har et lille spørsmål til jer, og specielt Havsutkikt og gladh.
I som har så store huse, 230 kvm og 180 kvm,, hvad var grunden til at I har valgt så store huse,, antager at I ikke har så mange børn,,
jeg bor i en lejlighed på 66 kvm nu, 2 værelser og køkken ,,, det rakte faktisk, om jeg skulle 3-doble min lejlighed til 180 kvm, så ville der blive en masse rum til overs, og uudnyttede områder,,, det er selvfølgelig sjovt at have store områder, det synes alle, ehhehe,, men skal man ikke have så det lige rækker til familien, så huset ikke bliver alt for stort,
havsutkikt som byggede et hus på 230 kvm for nylig, du har vel ikke fået en masse gratis kvm med i købet vel ehheheeller nogen superrabat???, for øget kvm betyder øget omkostning for at bygge huset, men også at holde det i drift senere med??... hvordan ræsonnerede du??? jeg går med de tanker stort eller lille hus, pris, osv,, godt at få lidt råd fra nogen som har bygget, ehehe
mvh
Jeg købte mit hus for snart tre år siden og har stort set lavet alt om i stueetagen. Kan derfor dele lidt råd og hvordan jeg tænkte. OBS Jeg vidste intet om renovering da jeg begyndte, nybegynder men lidt handy og omhyggelig. Købte et hus for 765000, nyt tag fra 2004, god og tør kælder, god beliggenhed, ny hoveddør og nogle nye trelagsvinduer. Med andre ord et godt hus.
Varmeanlægget var olie, så jeg fik en billig pillebrænder, som jeg tilsluttede til kedlen, det sparer penge, som er nødvendige til renoveringen. Tog et lån på 60000 fra banken til et nyt køkken men betalte restgælden på bilen, eftersom jeg renoverer helt selv og lærer efterhånden så var det mere økonomisk, og nu fik jeg 2000 ekstra om måneden (jeg bruger nok ca. 4-5000 pr. måned).
Det man ikke kan, lærer man hurtigt her på forummet, det første blev VVS-arbejde. Skiftede alle radiatorer fra ettrørssystem til torør, de gamle rør lå på gulvene men nu hænger rørene i kælderloftet og kommer op ved radiatorerne (isolerede dem også selvfølgelig). Jeg begyndte helt enkelt i det ene hjørne og lærte efterhånden (selvfølgelig regnede jeg ud hvilken effekt der var behov for både radiatorer og rørdimensioner), alt med info her på forummet, tak alle… Nu var varmen billigere, og jeg kunne putte flere sparede penge til resten, købte materialer når jeg fandt dem billigt og tager mig god tid, river en væg ned og sætter en ny op. Gipsplader hvor det er skævt og er omhyggelig med spartling, gipshjørner og malerdug under malingen. Gipsede et knirkende gulv eftersom jeg ikke havde bjælkelag til at skrue fast knirkende gulvbrædder. Byggede en trappe om med egetræsparket (forlængede trinene en smule også).
Nu er køkkenet snart færdigt, det gamle var slidt og lille, det røg ud og køkkenet blev et TV-rum, så lavede jeg den gamle stue om til et større køkken. Det blev rigtig godt men krævede noget VVS-arbejde og lignende. Jeg har skiftet al vinylgulv til valnøddeparket og sænket loftet med spotlys. (huset er forresten 1/2 plan på 108 kvadrat).
Nå, det blev meget arbejde men jeg har taget mig tid og frem for alt været meget omhyggelig, i alt har det kostet ca. 120 000 (inklusive hårde hvidevarer køl+frys 16000, ovn 5000, mikro 4500, kogeplade 10000, emhætte 7500, 4cm*8m valnøddebordplade 16000) og jeg mangler ca. 20000 men det hele er flottere end nybyggede normalt udstyrede huse. Bordpladerne 2 stk. på 60cm*4m lod jeg et snedkeri bestille og save/limme om til en 70cm*4 samt resten blev limmet sammen til en køkkenø på ca. 1*2m, det arbejde tog de kun 1000 kroner for, sammenlign med det samme hos fx Kvik (30-40 000?).
Mit råd er at tage sig tid, sørg for at have et hus med tør kælder/loft, godt tag og ydre, så kommer fantasien ind og gør det sjovt, resten lærer man (man har ikke noget valg ;-))…
held og lykke/Matz
Varmeanlægget var olie, så jeg fik en billig pillebrænder, som jeg tilsluttede til kedlen, det sparer penge, som er nødvendige til renoveringen. Tog et lån på 60000 fra banken til et nyt køkken men betalte restgælden på bilen, eftersom jeg renoverer helt selv og lærer efterhånden så var det mere økonomisk, og nu fik jeg 2000 ekstra om måneden (jeg bruger nok ca. 4-5000 pr. måned).
Det man ikke kan, lærer man hurtigt her på forummet, det første blev VVS-arbejde. Skiftede alle radiatorer fra ettrørssystem til torør, de gamle rør lå på gulvene men nu hænger rørene i kælderloftet og kommer op ved radiatorerne (isolerede dem også selvfølgelig). Jeg begyndte helt enkelt i det ene hjørne og lærte efterhånden (selvfølgelig regnede jeg ud hvilken effekt der var behov for både radiatorer og rørdimensioner), alt med info her på forummet, tak alle… Nu var varmen billigere, og jeg kunne putte flere sparede penge til resten, købte materialer når jeg fandt dem billigt og tager mig god tid, river en væg ned og sætter en ny op. Gipsplader hvor det er skævt og er omhyggelig med spartling, gipshjørner og malerdug under malingen. Gipsede et knirkende gulv eftersom jeg ikke havde bjælkelag til at skrue fast knirkende gulvbrædder. Byggede en trappe om med egetræsparket (forlængede trinene en smule også).
Nu er køkkenet snart færdigt, det gamle var slidt og lille, det røg ud og køkkenet blev et TV-rum, så lavede jeg den gamle stue om til et større køkken. Det blev rigtig godt men krævede noget VVS-arbejde og lignende. Jeg har skiftet al vinylgulv til valnøddeparket og sænket loftet med spotlys. (huset er forresten 1/2 plan på 108 kvadrat).
Nå, det blev meget arbejde men jeg har taget mig tid og frem for alt været meget omhyggelig, i alt har det kostet ca. 120 000 (inklusive hårde hvidevarer køl+frys 16000, ovn 5000, mikro 4500, kogeplade 10000, emhætte 7500, 4cm*8m valnøddebordplade 16000) og jeg mangler ca. 20000 men det hele er flottere end nybyggede normalt udstyrede huse. Bordpladerne 2 stk. på 60cm*4m lod jeg et snedkeri bestille og save/limme om til en 70cm*4 samt resten blev limmet sammen til en køkkenø på ca. 1*2m, det arbejde tog de kun 1000 kroner for, sammenlign med det samme hos fx Kvik (30-40 000?).
Mit råd er at tage sig tid, sørg for at have et hus med tør kælder/loft, godt tag og ydre, så kommer fantasien ind og gør det sjovt, resten lærer man (man har ikke noget valg ;-))…
held og lykke/Matz
Tak matzen. Føles godt at vide, at det går, hvis man vil.
Hejdvd1234 sagde:hej alle,,,
i som har så store huse, 230 kvm og 180 kvm,, hvad var grunden til at i vælger så store huse,, går ud fra at i ikke har så mange børn,,
jeg bor i en lejlighed på 66 kvm nu, 2 rum og køkken ,,, det er faktisk nok, hvis jeg skulle 3-doble min lejlighed til 180 kvm , så bliver der masser af rum i overskud, og uudnyttede kvadratmeter,,, selvfølgelig er det sjovt at have store arealer, det synes jo alle, ehhehe,, men skal man ikke have så det lige passer for familien så huset ikke blive alt for stort,
havsutkikt som byggede huset 230 kvm nyligt, du har vel ikke fået en masse gratis kvm med i købet vel ehheheeller en eller anden super rabat???, for øget kvm betyder øget udgift for at bygge huset, men også for at holde det kørende senere, vel???... hvordan ræsonnerer du??? jeg går i de tankebaner stort eller lille hus, pris, osv,, godt at få lidt råd fra én som har bygget, eheh
mvh
angående areal ræsonnerer jeg sådan her. Min søster har et etplanshus på 125 kvadrat. Sammenligner man med mit på 108 kvadrat så må jeg sige, at jeg foretrækker dels at have en lidt mere privat overetage med soveværelse og lignende. Godt at kunne trække sig tilbage for lidt ro og fred engang imellem, specielt når der er besøg.
Overvej også at købe hus med kælder, her får man mange gratis kvadrat til opbevaring og vaskerum, værktøj, værksted, hjemmebio eller hvad det nu er. Her har man jo også varmeanlægget så du forstår, at jeg har mere boligareal end søsteren med sine 125 kvadrat hvor ca 15 går til vaskerum og 10 til fyrerum.
Prisen beregnes jo delvist på arealet når man køber hus, men hvad jeg ser i prisbillederne så tæller prisen ikke så mkt op hvis huset har kælder. Kælder er for mig derimod uvurderlig. Men føles den fugtig og lugter mærkeligt (kælderlugt) så skal man se sig lidt for.
Mit hus er nu vurderet til ca 1,1 million og jeg har omkring 800 000 i lån, toplånet er væk om ca 4 år og så bor jeg skidebilligt og med en vis luksus, allerede nu bor jeg billigere end i min tidligere 3-værelses på 75 kvadrat. At jeg øgede afdraget med 1000 kr. på toplånet gjorde at jeg i ét hug tjente over 30.000 på mod den gamle 15-års plan.
Opvarmning betaler jeg ca 10.000 for per år så jeg er tilfreds. En fordel med mit 1/2planshus er også at min loft kun er på ca 24 kvadrat, ikke så mkt varmetab til kragerne altså og billigt at ekstra isolere hvilket er nuværende projekt.
Jeg havde lidt samme problem som dvd1234 og ledte efter hus i Göteborg-området. Eftersom jeg gerne ville have alt fint, ville det koste mere at renovere end at bygge nyt. De slidte huse var ikke SÅ meget billigere, at jeg TROR det ville kunne betale sig. Det, der mest styrer, er vel, om man kan finde en grund at bygge på, som er tilstrækkelig attraktiv og ikke koster mere, end man kan klare. Fordelen ved at renovere er, at man kan tage omkostningerne lidt ad gangen, som nogen sagde, men det tager også utrolig lang tid og er et kæmpe arbejde. Jeg gav op, og det må simpelthen blive et nybyggeri, hvis man vil, kan man jo gøre en hel del selv der også.
hej alle igen,
jeg undrer på en ting... et nybyggeri koster ca. 2,5 million, ikke noget specifikt nu, men en ca. pris som jeg har opfattet omtrent,, men jeg har hørt at hvis man skal købe et brugt hus og vil have et som er lidt godt så ligger det på ca. 1,7 - 1,8 million,, og så skal man renovere for ca. 300.000 cirka,, så er vi oppe på 2 million nu,, så et brugt hus som ender på ca. 2 mill., og et nybyggeri for ca. 2,5 million, hvordan ræsonnerer I, hvilke er mere værd end det andet,,,
og at brugte huse som ligger på ca. 1,2 million som jeg plejer at se på annoncer, dem skal man renovere en hel del, vildt meget i så fald,,
stemmer min opfattelse?
ingen specifikke huse eller by nu, bare generel opfattelse,,,
hvad synes I+???., har jeg en rigtig opfattelse??
jeg undrer på en ting... et nybyggeri koster ca. 2,5 million, ikke noget specifikt nu, men en ca. pris som jeg har opfattet omtrent,, men jeg har hørt at hvis man skal købe et brugt hus og vil have et som er lidt godt så ligger det på ca. 1,7 - 1,8 million,, og så skal man renovere for ca. 300.000 cirka,, så er vi oppe på 2 million nu,, så et brugt hus som ender på ca. 2 mill., og et nybyggeri for ca. 2,5 million, hvordan ræsonnerer I, hvilke er mere værd end det andet,,,
og at brugte huse som ligger på ca. 1,2 million som jeg plejer at se på annoncer, dem skal man renovere en hel del, vildt meget i så fald,,
stemmer min opfattelse?
ingen specifikke huse eller by nu, bare generel opfattelse,,,
hvad synes I+???., har jeg en rigtig opfattelse??
Det afhænger vel af, hvad man værdsætter, og hvordan man f.eks. ser på ældre byggeteknik (og arkitektur) ift. moderne. Personligt betaler jeg gerne mere for et (korrekt) renoveret hus fra tidligt 1900-tal end et moderne hus, fordi jeg mener, at alt fra materialer til håndværket var bedre dengang (ikke i alle huse, men i de fleste). De ting, der var mindre gode, har jeg udskiftet. Skulle jeg bygge mit hus i dag i samme materialer (tømmer, 6 cm tykke og 30 cm brede trægulve osv.) og med samme håndværkerskickelighed, ville det koste 3-4 gange mere end et moderne hus af samme størrelse. Men nogle foretrækker moderne huse, hvilket jeg har fuld respekt for. Selv kunne jeg også tænke mig at bo i et nybyggeri, dog ikke i hvilket som helst. Det, jeg derimod ikke vil bo i, er et gammelt hus, der er blevet renoveret forkert, dvs. hvor man har forsøgt at få det til at ligne et moderne hus inde & ude og hvor man har udskiftet meget af de gamle materialer med moderne. Så forsvinder jo pointen med at bo i et gammelt hus.dvd1234 sagde:hej alle igen,,
jeg undrer mig over en ting... et nybyggeri koster ca. 2,5 millioner, intet specifikt nu, men en ca. pris som jeg har opfattet omtrentligt,, men jeg har hørt at skal man købe et brugt hus og skal have en der er lidt god så ligger det på ca. 1,7 - 1,8 millioner,, og så skal man renovere for ca. 300.000 ungefär,, så er vi fremme i 2 millioner nu,, så et brugt hus som endelig ender på ca. 2 mill., og et nybyggeri for ca. 2,5 millioner, hvordan resonerer I, hvilke er mere værd en det andet,
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Her i området bygges der lige nu et nyt hus, vinduer og alt er sat i de fleste steder... Men der er intet tag på med al den sne. Det kan jo ikke være specielt heldigt at få sne overalt i et nybyggeri i træ, så... Ingen presenninger over det åbne tag eller noget. Godt man ikke selv bygger.
dvd1234 sagde:hej alla igen,,
jeg undrer en ting... et nybyggeri koster ca. 2,5 million, ikke noget specifikt nu, men en ca. pris som jeg har opfattet omtrentligt, men jeg har hørt, at hvis man skal købe et brugt hus og vil have et, der er lidt godt, så ligger det på ca. 1,7 - 1,8 million, og så skal man renovere for ca. 300.000 ca., så er vi oppe omkring 2 million nu, så et brugt hus, som ender på ca 2 mill., og et nybyggeri til ca. 2,5 million, hvordan resonerer I, hvilke er mere værd end det andet,,, og at brugte huse, som ligger omkring 1,2 million, som jeg plejer at se på annoncer, dem må man renovere en hel del, virkelig meget i så fald,,
stemmer mit syn??
ingen specifikke huse eller by nu, men bare generel opfattelse,,,
hvad synes I+??? synes jeg rigtigt??
Hvad der betaler sig økonomisk afhænger af beliggenheden. I storbyområder, hvor huspriser er høje, kan det betale sig at bygge nyt, i affolkningsområder, hvor brugte huse er væsentligt billigere end nye, kan det betale sig at købe et brugt uanset stand.
Men så skal man jo også få fat i en grund med en beliggenhed, hvor man vil bo, går det ikke, er det et brugt hus, der gælder uanset økonomien som sådan.
Klik her for at svare