23,096 læst ·
29 svar
23k læst
29 svar
Skal jeg spartle mellem gipsplader, før jeg limer papirstrimmel med vævlim?
Javist siger de sådan, og oftest fungerer det. Men for lægmænd er det betydeligt lettere at få 100% boblefri hvis man limer strimlen. Kan ikke se noget teknisk der gør at det er dårligere på nogen måde. At sætte strimlen i våd spartelmasse er selvfølgelig hurtigere.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Vi lægfolk har sjældent flere projekter til at øve spartling og limningsmetoden bliver den sikre vej til et godt resultat. Desuden arbejder vi ikke på akkord, så tiden det tager spiller mindre rolle.
Det eneste der virker...M Mogge_83 sagde:
https://m.tapethandeln.se/sv/articl...MIitakw_2N5AIVR_hRCh3AowOCEAQYASABEgL92_D_BwE
Jeg gør som norgips, og det går meget hurtigt, og det har indtil videre holdt godt, og selv jeg som kontorsrotte kan klare det.
Fylder først grøften med spartelmasse, så det bliver opfyldt i jævn niveau. Det er vigtigt at få ordentligt med våd spartelmasse, så papirstrimlen kan fæstne uden bobler.
Derefter sætter jeg papirstrimlen centreret i grøften og trykker den let fast med fingrene.
Når den er på plads, trækker jeg et tyndt lag spartelmasse over strimlen og forsøger at få en jævn påføring.
Lad det tørre. Slib om nødvendigt, og læg derefter et sidste lag spartelmasse i en lidt bredere profil, så det bliver jævnt og fint.
Slib af og grund
Fylder først grøften med spartelmasse, så det bliver opfyldt i jævn niveau. Det er vigtigt at få ordentligt med våd spartelmasse, så papirstrimlen kan fæstne uden bobler.
Derefter sætter jeg papirstrimlen centreret i grøften og trykker den let fast med fingrene.
Når den er på plads, trækker jeg et tyndt lag spartelmasse over strimlen og forsøger at få en jævn påføring.
Lad det tørre. Slib om nødvendigt, og læg derefter et sidste lag spartelmasse i en lidt bredere profil, så det bliver jævnt og fint.
Slib af og grund
Selvbygger
· Stockholm
· 10 289 indlæg
Disse tråde bliver altid en blanding af "sådan har jeg altid gjort" og dygtigpettere som er stolte over at de kan spartle ind en remse i spartel uden at lime.....i de fleste tilfælde uvidende om at lime er bedre.
Foreslår at forsamlingen læser http://ybg.nu/index.php, her står der hvordan man skal gøre og hvorfor.
Synd at denne fine side drukner i støjen omkring hvordan gips anvendes i vådrum når man søger info.
Foreslår at forsamlingen læser http://ybg.nu/index.php, her står der hvordan man skal gøre og hvorfor.
Synd at denne fine side drukner i støjen omkring hvordan gips anvendes i vådrum når man søger info.
Haha jeg har altid gjort forkert med andre ord.
Jeg plejer at købe sådan en tape rulle med net.
Trækker det over samlingerne og så trykker spartelmasse som pokker der og så spartler over.
Alt i et hug. Har i øvrigt kun tapetseret aldrig malet vægge.
Måske heldigt at jeg altid har fået godt resultat som holder
Jeg plejer at købe sådan en tape rulle med net.
Trækker det over samlingerne og så trykker spartelmasse som pokker der og så spartler over.
Alt i et hug. Har i øvrigt kun tapetseret aldrig malet vægge.
Måske heldigt at jeg altid har fået godt resultat som holder
Jeg bliver endnu mere forvirret nu, der står intet om at lime strimlen under "6.3 Spartlingens udførelse" i YBG skriften 2015. Jeg er ved at forsøge at lære mig så meget jeg kan, inden jeg giver mig i kast med at spartle mine første gipsvægge. Det er så utroligt forvirrende, hvordan man skal gøre, jeg har købt papirstrimmel og alcros pladespartel. Men så siger nogen, at man skal lime med vævlim, andre med vådrumslim.MathiasS sagde:
Disse tråde bliver altid en blanding af "så har jeg altid gjort" og duksede, der er stolte af, at de kan spartle en strimmel ind i spartelmasse uden at lime.....i de fleste tilfælde uvidende om, at lime er bedre.
Jeg foreslår, at forsamlingen læser [link], her står der, hvordan man skal gøre og hvorfor.
Synd at denne fine side drukner i larmen omkring, hvordan gips bruges i vådrum, når man søger info.
Er det så sådan, man skal gøre?For god vedhæftning mellem strimlen og spartel- laget er det nødvendigt, at dette er ca. 1–1,5 mm tykt. Umiddelbart derefter lægges samlestrimlen i den våde spartelmasse og trykkes fast ved at spartelværktøjet trækkes langs samlingen, så strimlen overspartles tyndt. - 6.3.1 Første spartling på fuge med forsænket langkant
Spartl først læg i strimlen og spartl direkte tyndt ovenpå lad det tørre og spartl en gang til hvis du har affasede samlinger kan det være lettere at spartle i lad det tørre og lime strimlen på med almindelig vævlim lad det tørre og spartl udenpå vådrumslim er bare besværligt at bruge bliver ikke bedre det er jo spartlens styrke og strimlen som forstærker spartlen som er afgørende. Lad strimlen sidde klistret nogle minutter så den ikke bobler på væggen.
ja jeg tænkte netop, at spartlet er specielt til at spartle gipsplader med. Og alt, hvad jeg har læst om eller set instruktioner på, nævner aldrig lim. Forstår selvfølgelig, at det virker, hvis mange siger, at det virker. Men som nogen skrev i denne tråd, har jeg ligesom ikke noget at øve på med en masse forskellige teknikker.Bo arnold sagde:
Spartl først, læg strimlen i og spartl tyndt udenpå, lad det tørre og spartl en gang til. Hvis du har ufasede samlinger, kan det være lettere at spartle, lade det tørre og lime strimlen på med almindelig vævlim, lade det tørre og spartle udenpå. Vådrumslim er bare besværligt at anvende og bliver ikke bedre, det er jo spartlets styrke og strimlen som armerer spartlet, som er afgørende. Lad strimlen ligge klistret nogle minutter, så den ikke bobler på væggen.
Senest redigeret:
Seneste udgave, 6.3.2, gør sådan på alle slags samlinger. Fyld samlingen mellem pladerne, så du får en jævn overgang. Lim med vævlim og læg papirstrimlen i.O order66 sagde:Jeg bliver endnu mere forvirret nu, der står intet om at lime strimlen under "6.3 Spartlingens udførelse" i YBG skriften 2015. Jeg forsøger at lære mig så meget jeg kan, inden jeg kaster mig ud i at spartle mine første gipsvægge. Det er så utroligt forvirrende, hvordan man skal gøre, jeg har købt papirstrimmel og alcros pladespartel. Men så siger nogen, at man skal lime med vævlim, andre med vådrumslim.
Er det sådan man skal gøre?
Angående limet, så er det vævlim med en tørstofindhold under 20% du skal lede efter. Det er typisk et vådrumslim, der opfylder det. Spørg i butikken, så får du det rigtige.
Komplicer ikke dette unødigt. Det er ikke svært at gøre rigtigt. Selv en total nybegynder kan lime strimlerne, så der er ingen grund til at forsøge at spartle strimlerne ind, især da det alligevel ikke bliver bedre (det går bare hurtigere, hvilket ikke gør nogen forskel for dig).
Har du noget lim, som du anbefaler?MathiasS sagde:
Seneste udgave, 6.3.2, gør sådan på alle slags samlinger. Fyld samlingen mellem pladerne så du får en jævn overgang, Lim med vævlim og læg i papirstrimlen.
Angående limmet så er det vævlim med en tørstofindhold under 20% du skal lede efter. Det er typisk en vådrumslim der opfylder det. Spørg i butikken, så får du det rigtige.
Komplikér ikke dette unødvendigt. Det er ikke svært at gøre det rigtigt. Selv en total nybegynder kan lime strimlerne, så der er ingen grund til at forsøge at spartle strimlerne ind, især da det alligevel ikke bliver bedre (det går bare hurtigere, hvilket ikke spiller nogen rolle for dig).
jeg skrev ”under 20%” ovenfor, det skal selvfølgelig stå OVER.O order66 sagde:
denne burde gå godt
https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr#go-to-description
eller endnu bedre denne
https://www.bauhaus.se/tapetlim-bostik-wet-room-vvatrumslim-1l#go-to-description
Klik her for at svare