Jeg har limet 6mm renoveringsgipsskiver på væggene i et soveværelse og skal nu lime papirremsor i samlingerne inden jeg spartler. Jeg tænker at bruge Flügger Vævlim Extra 378 til at lime remserne med. Det jeg undrer mig over er... Skal jeg spartle og slibe området mellem gipspladerne (mellem de røde linjer på billedet), så jeg får en glat overflade at lime papirremsen mod, eller skal jeg lime papirremsen direkte uden spartel?
Jeg plejer at klatte rigtig meget vådt spartelmasse på og så klistre båndet i det. Men om det er rigtigt / lettere at spartle & slibe først, ved jeg ikke rigtig.
Det skal være spartelmasse i sprækken. Malerne plejer som @SvanteC skriver at sparte remsen ind uden at bruge lim. Det går hurtigere. Men det er lettere at få et godt resultat, hvis man spartler sprækken, limer remsen og derefter spartler over. Mange tørretider bliver det.
Risikoen er, at strimlen suges ind i sprækken og ikke bliver glat, så kan den bevæge sig, hvis man er uheldig, er det glat nedenunder, bliver strimlen strakt som den skal.
Spartel den lille sprække, så overfladen, du limer strimlen mod, bliver glat. Lad spartelmassen tørre, inden du limer.
Jeg er begyndt at gøre sådan. Det bliver meget godt og meget stærkere end at sætte strimlen direkte i spartelmassen.
Jeg lavede en test, hvor jeg trækkede strimlen væk. Den, der kun var spartlet, kunne næsten trækkes af i hele sin længde. En strimmel limet med trælim er umulig at trække af.
Trælim tørrer hurtigt. Jeg blandede lidt vand i og penslede på væggen. Sattede strimlen op og tørrede af med en klud.
Tror, at trælim er bedre end vævlim eller tapetklister.
Jeg limer papirstrimler med vådrumsgrund, det er tyndt, vandfast og sidder virkelig godt. En anden fordel synes jeg er, at man kan "pensle" strimlen fast på ydersiden for nemt at fjerne al luft under strimlen.
Jeg har for mig, at anbefalingen ved limning er IKKE at pensle på oversiden for at undgå båndninger p.g.a. forskellige fugtoptagelsesevner mellem papir og limet papir. Har dog ikke bemærket nogen forskel og fortsætter gladeligt med at lime med stærkt vævslim (Flügger 378) på begge sider for at forstærke ordentligt.