Vi har i dag gipspladeret hele loftet i entre og stue. For en måned siden gjorde vi det samme i soveværelset. Da vi så skulle spartle samlingerne, blev vi anbefalet papirstrimmel, og at den skulle klistres med tapetklister inden man spartlede ovenpå. Før den blev klistret, skulle man male et lag med klister, så gipsen kunne suge det til sig. Problemet kom, da vi spartlede anden gang og skulle slibe det sidste, så viste det sig, at strimlen havde løsnet sig fra gipsen flere steder og dannet luftbobler. Ikke sjovt. Nu er vi blevet anbefalet at lægge lidt spartelmasse i samlingen og derefter trykke strimlen på, for så, lige inden spartelmassen tørrer, at spartle over det med yderligere spartelmasse. Derefter slibe og spartle og slibe... Ja I kender den almindelige procedure ved spartling. Vi har ikke lyst til at få en masse luftbobler igen, så hvad tror I? Er dette den bedste måde at spartle samlinger mellem gipsplader? Hvordan har I gjort, hvad brugte I, og blev det godt? Taknemlig for alle kloge tips.
Jeg har prøvet begge dele. Synes at "old school" fungerer bedst. Vi fik også luftbobler og overdrevent tykke samlinger. Glasfiber er enkelt og billigt i sammenligning.Cissi-84 sagde:Vi har i dag placeret gipsplader på hele loftet i hallen og stuen. For en måned siden gjorde vi det samme i soveværelset. Da vi skulle spartle samlingerne, blev vi anbefalet at bruge papirstrimmel, og at denne skulle fastgøres med tapetklister, inden man spartlede ovenpå. Før man påførte klisteret, skulle man male et lag med klister, så gipset kunne absorbere det. Problemet opstod, da vi spartlede anden gang og skulle slibe det sidste; så viste det sig, at strimlen var løsnet fra gipset flere steder og havde dannet luftbobler. Ikke sjovt. Nu er vi blevet anbefalet at lægge lidt spartelmasse i samlingen og derefter presse strimlen på plads, for så umiddelbart før spartelmassen tørrer at spartle over det med yderligere spartelmasse. Derefter slibe og spartle og slibe... Ja, I kender den sædvanlige procedure ved spartling. Vi er ikke interesserede i at få en masse luftbobler igen, så hvad tror I? Er dette den bedste måde at spartle samlinger mellem gipsplader? Hvordan har I gjort, hvad brugte I, og blev det godt? Taknemmelig for alle kloge tips.
Held og lykke.
Per
Glasfiber er mere smidigt men ikke lige så holdbart som en pappremsa.
Det kræver teknik men efter et par samlinger får man fat i tricket - Jeg påfører altid et tyndt lag spartelmasse i samlingen, derefter remse, spartelmasse samtidig med at man trækker på plads med spartelspaden, ved slutningen tryk til med spartelspaden og riv af remsen.
Det er vel noget jeg må indrømme kræver en del træning men når man mestrer teknikken er det ret enkelt.
Jeg vil sige, at I godt kan køre med glasfiber - Fuldt ud godt resultat om end ikke helt lige så holdbart.
Det kræver teknik men efter et par samlinger får man fat i tricket - Jeg påfører altid et tyndt lag spartelmasse i samlingen, derefter remse, spartelmasse samtidig med at man trækker på plads med spartelspaden, ved slutningen tryk til med spartelspaden og riv af remsen.
Det er vel noget jeg må indrømme kræver en del træning men når man mestrer teknikken er det ret enkelt.
Jeg vil sige, at I godt kan køre med glasfiber - Fuldt ud godt resultat om end ikke helt lige så holdbart.
Papirstrimmel og tre forskellige spartler.
Først et tyndt lag i samlingen, træk det til, så du får en glat overflade med en spartel, der er smallere end afskæringen i gipsen.
Læg på strimlen og træk fast med spartlen.
Læg mere spartel på og glat ud med en spartel, der er bredere end afskæringen i gipspladerne. Lad det tørre.
Næste omgang spartel glatter jeg ud med den bredeste spartel, 200mm eller bredere.
Først et tyndt lag i samlingen, træk det til, så du får en glat overflade med en spartel, der er smallere end afskæringen i gipsen.
Læg på strimlen og træk fast med spartlen.
Læg mere spartel på og glat ud med en spartel, der er bredere end afskæringen i gipspladerne. Lad det tørre.
Næste omgang spartel glatter jeg ud med den bredeste spartel, 200mm eller bredere.
Jeg kører også med papirstrimler i spartel. Et tip, jeg har fået, som jeg synes letter opsætningen, er at måle strimlerne op og så lægge dem i blød en halv time først. (De kan sagtens ligge længere, så jeg måler alle dem op, jeg skal have på fx en væg på én gang og tager dem så, når jeg har brug for dem. Man kan lade dem dryppe af et par minutter, inden man skal trykke dem på.) Når strimlerne er våde, er det lettere at få dem til at hæfte i spartlen og lettere at se, om man har nogle luftbobler. Det kan dog godt blive lidt rodet, så det gælder om at dække ordentligt af, hvis man har et gulv, man er bange for.
10 år gammel tråd, men vi står med det samme arbejde foran os. Youtube siger, at man skal bruge 3 forskellige slags spartelmasse (først grov, så medium og til sidst fin). Vi laver en lille indervæg, og det vil kun blive i alt 4 samlinger at spartle. Skal vi købe tre forskellige spartelmasse til dette? Jeg vil ikke være dumsnål, men heller ikke bruge penge på unødvendige ting. 😅
Klik her for at svare