Hej,

Er i gang med en større renovering. Har lagt gulvvarme på overetagen. Skruelimmet 22mm sporet spån, 16mm rør og plade på 60cc bjælkelag. Gulvet er skævt og forkert, svampet nogle steder (på grund af fræsning). Mistænker at tømrerne jeg fik hjælp af, ikke var omhyggelige med at jævne bjælkelaget inden de sporede plader blev lagt.

Da de var færdige sagde de, at det bare var at flyde den store fordybning hvor der er ca. 2cm forskel. Dog synes jeg, at hele gulvet er skævt.

Planen nu er at lægge 12mm rotgulv, skrue lime disse for mere stivhed. Derefter flyde på dette og så vinylklik. Tanker om dette? Jeg undrer også om der skal være noget mellem rotgulvet og pladerne?

Planen fra starten var at lægge parket direkte på pladerne men bygger for meget hvis jeg nu også skal lægge mellemgulvet.

Med venlig hilsen Nybegynder

• Renoveringsprojekt med indlagt gulvvarme på overetagen, synlige rør og plader på gulvet, vægge i råtilstand, og værktøj omkring. Trærammer ved trin.
Hej og velkommen.

Har man altså haft bjælkelaget helt tilgængeligt og IKKE kontrolleret skævheden/justeret dette?

Eller er det spånen, der svigter pga. dårlig fræsning ifølge dig?

Spånerne kommer jo færdigfræste, så det lyder jo mærkeligt i så fald.

Du skal jævne gulvet ud, inden du lægger parket, når det skæver så meget. Men det ved du sikkert.

Ved ikke om man kan flyde ujævnhederne bort og hvordan det bliver, men jeg ville have været rosenrasende at lave den fejl, når det havde været så enkelt at få gulvet i vater…

• Synes
Joak
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sagde:
Hej och velkommen.

Har man altså haft bjælkelaget helt tilgængeligt og IKKE kontrolleret skævheden/ justeret dette?

Eller er det spånet som svikter pga dårlig fræsning ifølge dig?

Spånene kommer jo færdigfræste så det lyder jo mærkeligt isf.

Du skal jævne gulvet, inden du lægger parket på, når det skæver så meget. Men det ved du sikkert.

Ved ikke om man kan flyde ujævnhederne bort og hvad det bliver, men jeg ville være rosenrasende over at lave den fejl, når det havde været så enkelt at få gulvet i vater…
Ja det ser ud til, at det ikke er blevet gjort... Det var "bekendte", der hjalp mig, så kan jo ikke gå alt for hårdt frem. Da byggeriet startede, var jeg HELT grøn, så jeg havde selv ingen anelse om, hvad der skulle gøres, men ville i dag have været ekstremt omhyggelig med, at det blev gjort, såklart.

Der, hvor det svamper, har jeg fræset ekstra (på tværs af den eksisterende sporing).

Nu er det, som det er, og jeg vil gerne have hjælp fremadrettet om, hvordan jeg kan komme videre. De tips, jeg har fået, er som sagt; 12mm gulvspån (skruelimmet), flyde ujævnheder på det og derefter gulvet (vinygulv). Tanker om det?

Ok forstår. Trodde det var håndværkere du havde betalt for. Men det er stadig surt.

Men hvordan mener du, at det du har fræst skulle modvirke bevægelser? Er pladerne ikke skruet fast tæt? Så bliver det nok svært at gøre på en anden måde end at lave det helt om… det bliver ligesom ikke godt at forsøge at tvinge pladerne ned med store forskelle. Og du flytter jo ujævnheden et lag op så at sige.

Min løsning er desværre at lave det om...
men måske er der nogen andre, der har stødt på lignende og har en mindre krævende løsning.

Gatozen Gatozen sagde:
Nu er det som det er og vil gerne have hjælp fremad hvordan jeg kan gå videre. De tip jeg har fået er som sagt; 12mm gulvspån (skrueslimet), flyde ujævnheder på det og derefter gulvet (vinygulv). Tanker omkring det?
Det er vel i princippet det, man kan gøre.

Under vendinger skal der sidde tværbjælker just for at det skal være stabilt. Men det er jo også for sent nu.

H
Gatozen Gatozen sagde:
Jaa det verkar som inte det har gjorts... Det var "bekanta" som hjulpet mig så kan jo ikke gå alt for hårdt frem. Da byggeriet begyndte var jeg HELT grøn så havde selv ingen anelse om, hvad der skulle gøres men havde i dag været ekstremt omhyggelig med at det blev gjort selvfølgelig.

Hvor det svamper har jeg fræset ekstra (på tværs af eksisterende sporing).

Nu er det som det er og vil gerne have hjælp fremadrettet til, hvordan jeg kan komme videre. De råd jeg har fået er som sagt; 12mm gulvspån (sikringsklæbet), flyde ujævnheder på det og derefter gulvet (vinylgulv). Tanker om det?
Det ”enkleste” er at tage de sporede plader op og sikre at bjælkelaget er i niveau. Vi fornyede det eksisterende bjælkelag for at få det i niveau. Lad nye brædder til bjælkelaget ligge inde i 1-2 uger. Limtræ er bedst men dyrt. Vær omhyggelig med at bjælkelaget ligger i niveau, 1 mm gør en forskel. Hvis det er skævt og skævt i alle retninger, så flydespartel hele eller dele af gulvet.

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
Tak for svar allesammen. Spånpladerne er limet og skruet fast i bjælkelaget, og gulvvarmen er tilsluttet, så at fjerne alt og starte forfra er desværre ikke en mulighed. Jeg ville absolut have gjort flere ting anderledes, hvis jeg kunne spoletiden tilbage.

Nu er det desværre disse forudsætninger, der råder, og jeg vil gerne gøre det bedste, der er muligt. Jeg har skrevet, hvad jeg har fået af råd til at gå videre (12 gulvspån+flyd+vinyl).

Et spørgsmål til det. Skal jeg lægge noget mellem gulvvarmen og de 12 mm spån?

Mvh

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
Læs monteringsinstruktionerne for ROT-skiven. De skal altid følges.

H
Gatozen Gatozen sagde:
Tack för svar allihopa. Spånen är limmade och skruvade i bjälklaget och golvvärmen är inkopplad så att ta bort allt och börja om är tyvärr inget alternativ. Hade absolut gjort om flera saker om jag kunde spola tillbaka tiden.

Nu är det tyvärr dessa förutsättningar som råder och jag skulle vilja göra det bästa som går. Har skrivit vad jag fått för råd att gå vidare (12 golvspån+flyt+vinyl).

En fråga till det. Ska jag lägga något mellan golvvärmen och 12mm spånet?

Mvh
Plastad foam måste du ha för att det blir kondens från rören. Som Mexitegel skriver du måste följa instruktionerna för golvet. Visste hantverkarna vilket golv du skulle lägga? De år göra om och göra rätt. Flytspacklat skulle de ha gjort före de la på de spårade skivorna. Att flytspackla ovanpå rören kommer att ta bort en del av värmen, dessutom måste det primas före flytspackel.

Senest redigeret:
Says hvem?

Jeg overvejer lidt omkring dette med gulvspån og at flyde på dette. Hvad er ulempen ved at flyde direkte, som det er nu? Det er hele overetagen, der er "skæv". Så i stedet for at lægge spån, flyde hele overfladen tyndt.

Jeg tænker spontant, at det føles "unødvendigt" at lægge nyt spån for derefter at flyde en masse på dette.

Hjælp mig gerne med at tænke 😅

Jeg tror, at anvendelsen af "flytspackel" på hele gulvet vil reparere både niveauet af gulvet og også forbedre varmeoverførslen fra varmesystemet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.