Hej!
Jeg har flyttet en inderdør i vores hus og skulle derfor save et hul til døren i en eksisterende gipsbeklædt indervæg.
Til dette arbejde brugte jeg en rundsav med tilsluttet støvsuger, hvilket gik fint bortset fra at jeg efterlod en gipståger i den del af huset, hvor jeg arbejdede :-?
Nu er jeg nødt til at save et par snit mere i den gamle væg for at frilægge en del af konstruktionen, så jeg kan skrue gips, hvor den gamle dør har siddet.
Er der nogen, der har nogle råd og tips til, hvordan man gør uden at fylde halve huset med gipsstøv?
Jeg har flyttet en inderdør i vores hus og skulle derfor save et hul til døren i en eksisterende gipsbeklædt indervæg.
Til dette arbejde brugte jeg en rundsav med tilsluttet støvsuger, hvilket gik fint bortset fra at jeg efterlod en gipståger i den del af huset, hvor jeg arbejdede :-?
Nu er jeg nødt til at save et par snit mere i den gamle væg for at frilægge en del af konstruktionen, så jeg kan skrue gips, hvor den gamle dør har siddet.
Er der nogen, der har nogle råd og tips til, hvordan man gør uden at fylde halve huset med gipsstøv?
Sav gerne med f.eks. en gammel fukssvans eller lav nogle dybe snit med gipskniven og knæk pladen.
Jeg er på indersiden (fukssvans) og brormand på ydersiden....

Jo så gjorde jeg, da jeg savede gipspladerne op, hvor vinduet til garagen skulle sidde, fungerer fint.
Men i mit tilfælde nu vil jeg save en del af pladen væk, og snittet skal ligge, hvor jeg har en regel bagved.
Den gamle plade går over til halve regelbredden, og den nye går over på den resterende regelbredde. På den måde bør jeg få god støtte og en stabil samling mellem ny og gammel vægplade.
Håber I forstår, hvad jeg mener.
Men i mit tilfælde nu vil jeg save en del af pladen væk, og snittet skal ligge, hvor jeg har en regel bagved.
Den gamle plade går over til halve regelbredden, og den nye går over på den resterende regelbredde. På den måde bør jeg få god støtte og en stabil samling mellem ny og gammel vægplade.
Håber I forstår, hvad jeg mener.
Jeg ville tage fukssvansen her også. Lidt irriterende at ikke kunne save igennem, men at save langs med går også. Gips er jo heldigvis ikke så hårdt, så det går nok hurtigt. Det sidste papir er måske lettere med en kniv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Gipsen spiser aksellejer til morgenmad, så gør maskinen rent minutiøst efterfølgende. Lad helst være med at bearbejde maskinelt...for maskinens skyld. Jeg lånte min blå Bosch stiksav ud til en ven. Hans skulle "save plader". Tænkte ikke mere over det. Fik maskinen tilbage totalt løs i pendulophænget og måtte skifte hele frontenheden ud. Alt på grund af at "save plader" betød save gipsplader. Viste ham senere, hvordan man bruger en hobbykniv til jobbet.
Stiksav er nok ikke en mulighed, hvis du skal save, hvor der er lægte bagved. En lille japansk sav ville jeg anbefale, har jeg brugt til det formål og mange flere. Er nok mit yndlingsværktøj i øvrigt. Findes hos CO for et par hundrede kroner. En god investering for renovatoren 
Klik her for at svare