Jeg har en mur, der går langs hele min grund ud mod gaden. Jeg vil save et hul op, så en bil kan køre ind og parkere på grunden. Jeg har tænkt mig at leje en motorskærer og save fra to sider.
Muren er i beton, og jeg har svært ved at forudse, hvor besværligt det vil blive. Hullet skal være 3 m bredt, så jeg antager, at det ikke er nok at save to snit og så forsøge at vælte muren. Selv hvis det mod forventning skulle lykkes, vil det blive for tungt at transportere væk den del, der er savet ud.
Skal jeg save smalle strimler af muren? Hvordan får jeg fjernet resterne nederst, hvis muren brydes over jordniveau?
Er der nogen, der har erfaring eller kan give tips?
Muren er i beton, og jeg har svært ved at forudse, hvor besværligt det vil blive. Hullet skal være 3 m bredt, så jeg antager, at det ikke er nok at save to snit og så forsøge at vælte muren. Selv hvis det mod forventning skulle lykkes, vil det blive for tungt at transportere væk den del, der er savet ud.
Skal jeg save smalle strimler af muren? Hvordan får jeg fjernet resterne nederst, hvis muren brydes over jordniveau?
Er der nogen, der har erfaring eller kan give tips?
Begynd med tre lodrette snit og en slædehammer. Virker det ikke, må du lave flere snit.
Hvis du er nogenlunde stærk, bør du satse på et snit med 400ø klinge, så kommer du ca. 15 cm ind på hver side, men den vejer mærkbart mere.
Det, der bliver tilbage over jorden, kan files væk med kappeskæret, hvis man er lidt forsigtig, ellers kan du gå løs på det med en mindre bilmaskine.
Det største problem, jeg kan se, er at få pæne afslutninger på tagbelægningen.
Hvis du er nogenlunde stærk, bør du satse på et snit med 400ø klinge, så kommer du ca. 15 cm ind på hver side, men den vejer mærkbart mere.
Det, der bliver tilbage over jorden, kan files væk med kappeskæret, hvis man er lidt forsigtig, ellers kan du gå løs på det med en mindre bilmaskine.
Det største problem, jeg kan se, er at få pæne afslutninger på tagbelægningen.
Absolut flottest er at leje en kap, der er så stor, at du kan skære hele muren fra én side, skærene bliver flottest da. Striml muren i passende store stykker, så du kan laste dem og køre dem væk. Er det muligt at grave ud på indersiden, så du kan lave et horisontalt snit i underkanten?
Det plejer at koste en del at leje en så stor maskine, tjek med et firma, om de er interesserede i at skære muren op for dig, og at du selv kører resterne væk.
Det plejer at koste en del at leje en så stor maskine, tjek med et firma, om de er interesserede i at skære muren op for dig, og at du selv kører resterne væk.
Tak for svar. Jeg tænkte forsøge at lægge snittet, så det passer med en hel tagsten, alternativt forsøge at banke den sidste af og så sætte en ny på.
Måske ikke værd besværet at give sig i kast med det selv ved nærmere eftertanke. Jeg vil høre med et firma, hvad det ville koste at skære den ned, hvis jeg selv fjerner resterne. Tør jeg gætte på, at det er nok med 5000 kr?
Måske ikke værd besværet at give sig i kast med det selv ved nærmere eftertanke. Jeg vil høre med et firma, hvad det ville koste at skære den ned, hvis jeg selv fjerner resterne. Tør jeg gætte på, at det er nok med 5000 kr?
Medlem
· västragötalands
· 199 indlæg
Der findes save til beton, som man monterer på en skinne, så man får lige, fine snit. Motor kap er ikke helt enkelt at save lige med. Husqvarna har en kap, der kaldes ringkap, hvor klingen ikke er monteret med centrumhul, så man får mere kappedybde. Fordelen er også, at sådan en kap ikke får gyroeffekt, så det er nemmere at kappe med. Men det er nok sværere at finde til leje.
Alle seriøse udlejningsfirmaer bør have adgang til ringkapper, det sidste sted, vi lejede fra via arbejdet, havde to stykker.F Fredrik_Lerum sagde:Der findes save til beton, som man fæstner på en skinne, så man får helt lige snit. Motor kap er ikke helt nemt at save lige med. Husqvarna har en kap, der kaldes ringkap, hvor klingen ikke sidder med centerhul, så man får mere kapdybde. Fordelen er også, at sådan en kap ikke får gyroeffekt, så det er lettere at kappe med. Men nok sværere at finde at leje.
Med ringkap skal man dog sørge for at have rigeligt med vand og være en smule mere forsigtig, da den let nyper og kan gå i stykker, når det nyper.
Klik her for at svare