Har pudset en "falsk" murstensskorsten i letbeton (serpo 138-KC / grund med serpo 105). Eget hjemmebyggeri som skjuler flexrør fra indsats i den åbne pejs til skorstenen. Det blev ikke rigtig godt, men nogenlunde... Jeg vil gerne udjævne lidt mere. Kan man gøre det nu med noget mere amatørvenligt? Sandspartel??? Den bliver varm kun af konvektionsvarmen, så det bliver ikke meget høje temperaturer. Men den bliver varm.
Jeg har selv "fikset" dårlig pudsning ved at væde væggen og spartle med finblandet puds, og når det er tørret, væde igen og så pensle hele overfladen med fin mørtel for at få samme struktur på det hele. Bare sandspartel, så bliver det jo ret glat, men det fungerer nok også med sandspartel, hvis det ikke er for store områder. Jeg tror, at mørtel og spartel udvider sig forskelligt afhængigt af temperaturen, så man får nok revner..
Okay, troede ikke man kunne få fat med pudsen igen. Det lyder jo lovende! Smart at pensle alt til sidst for at strukturen skal blive ens. Blev i dag frarådet fra sandspartel, men anbefalet at bruge gips. Nogen opfattelse?
Gips.... hum.. ja det er vel blødere måske, så det følger bevægelserne lidt... men det bliver også
meget glat.. Hum spekulerer på om man kan blande lidt sand i.. så bliver vel gips helt opløst, hvis det bliver fugtigt... Men det er måske ikke en ydervæg du skal give dig i kast med.
Hvis du væder væggen først, så fungerer det at lægge på med mørtel bagefter. Vædningen forhindrer, at den tørre væg suger fugten ud af den nye mørtel, så den aldrig hærdner.
meget glat.. Hum spekulerer på om man kan blande lidt sand i.. så bliver vel gips helt opløst, hvis det bliver fugtigt... Men det er måske ikke en ydervæg du skal give dig i kast med.
Hvis du væder væggen først, så fungerer det at lægge på med mørtel bagefter. Vædningen forhindrer, at den tørre væg suger fugten ud af den nye mørtel, så den aldrig hærdner.
Klik her for at svare