Hej, renoverer et gæstetoilet og skal rive en spånplade mod ydervæg i et hus fra 60'erne. Har forsøgt at søge men har ikke fundet en god tråd om, hvordan man skarver dampspærre ved renovering. Kan nogen give et tip? Hvad bør man tænke på? Eller pege mig til en tråd/søgeord.

LoweW
KJD KJD sagde:
Hej, renoverar et gæstetoilet og skal fjerne en spånplade mod ydervæggen i et 60'er hus. Har forsøgt at søge, men har ikke fundet nogen god tråd om, hvordan man samler dampspærren ved renovering. Kan nogen give tips? Hvad bør man tænke på? Eller henvise mig til en tråd/søgeord.
Find databladet til din nye og den gamle, så burde det stå der? Jeg husker, at den jeg brugte af mærket bison skulle overlappe 20 cm eller noget sådant.

Edit: Undskyld! Misforstod spørgsmålet. Det skal overlappe og derefter tapes med fx Sitkoflex-tape.

LoweW LoweW sagde:
Find databladet til din nye og den gamle, så burde det stå der? Jeg vil mene, at den jeg brugte af mærket bison skulle overlappes 20cm eller sådan noget.

Edit: Undskyld! Misforstod spørgsmålet. Det skal overlappes og derefter tapes med fx Sitkoflextejp.
!

Tak, databladet fra 69 tror jeg ikke engang Google kan finde, men det lyder jo ellers klogt.

Jeg tænker dog mest på, hvordan man lykkes med at sammensætte, når man renoverer. Det vil sige, river man væggen, er det jo umuligt ikke at skade plasten? Eller? Desuden river man jo ikke gerne de øvrige skillevægge for at kunne overlap f.eks. 20 cm?? Eller tænker jeg forkert???

(Btw fandt en anden link til en renoveringstråd, der nævner dampspærre: https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-broms-och-taetskikt-i-badrumsyttervaegg.283813/)

Det er jo ikke muligt at save pladen uden at ødelægge den gamle "dampspærren" (pap med en form for plastbelægning). Dermed kan man ikke få til overlap i normal forstand.

Da jeg ikke fandt nogen løsning for renoveringstilfældet, og ikke vil tage ned alle indervægge (lige nu), gjorde jeg sådan her. Hvis nogen anden står over for det samme problem.

1. jag save den gamle spånplade, inkl. dampspærren, midt på den regel som er tættest på sidevæggen i et af tilfældene (til venstre).

2. til højre satte jeg en ekstra regel for at kunne nå helt ud til sidevæggen med plasten.

3. Monterede derefter den nye dampspærre, så den møder den gamle midt på reglarne, hvor jeg har savet spånpladen.

4. Bukkede derefter ud og klemte dampspærren mellem den nye (krydsfiner) og den gamle spånplade.

5. Efterfølgende skærer jeg plasten, der stikker ud mellem pladerne.

Jeg tænker også, at det vigtige ved samlingen er, at den går over reglarne og ikke over isoleringen.

Kommenter gerne, hvis der findes bedre måder.

• Væg med to lodrette træregler, isolering imellem, delvist synlig plastikdampbarriere, skruetrækker og en skruedåse på gulvet.
  • Blå plastisoleringsfilm fastgjort på trævæg med sort tape.
  • Blåt plastikdække på væg med tape i hjørnet, del af en midlertidig vægopbygning under renovering. Pincet på gulvet, trævæg til højre.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.