4,334 læst ·
26 svar
4k læst
26 svar
Samle perlespont
har lavet et tag med samlinger. panelskivan. efter tyve år i mit badeværelse ses ingen samlinger endnu... men måske kommer
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 12 194 indlæg
Findes endespontet perlespont? Aldrig hørt om det.
Men jeg tror, at du altid vil kunne se fugerne. Ikke på grund af fugtbevægelsen, den går mest tværs over fibrene, knap nok noget langs med fibrene. Men fordi plankerne kuver sig forskelligt. Det kan være værd at tjekke, at plankerne på hver side af fugen har kernevirke på samme side, så de kuver sig ens.
Men jeg tror, at du altid vil kunne se fugerne. Ikke på grund af fugtbevægelsen, den går mest tværs over fibrene, knap nok noget langs med fibrene. Men fordi plankerne kuver sig forskelligt. Det kan være værd at tjekke, at plankerne på hver side af fugen har kernevirke på samme side, så de kuver sig ens.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Det fandtes i hvert fald. Loftet på billederne, jeg viste ovenfor, er endespontet. Det er godt nok ikke perlespont, men lignende og over 100 år gammelt. På nogle steder ser man endesamlingerne tydeligt, men de fleste skal man bruge strygelys for at se.T Thomas_Blekinge sagde:Findes der endespontet perlespont? Aldrig hørt om det.
Men jeg tror, at du altid vil kunne se samlingerne. Ikke på grund af fugtighedsbevægeligheden, den går mest på tværs af fibrene, næsten ikke noget som helst langs med fibrene. Men fordi brædderne krummer sig forskelligt. Det kan være værd at tjekke, at brædderne på hver side af samlingen har kernetræ på samme side, så de krummer sig ens.
Panelpladen er endespundetT Thomas_Blekinge sagde:Findes der endespundet perlespont? Aldrig hørt om det.
Men jeg tror, at du altid vil kunne se samlingerne. Ikke på grund af fugtbevægelsen, den går mest på tværs af fibrene, knap nok langs med fibrene. Men fordi brædderne kuperer sig forskelligt. Det kan være værd at tjekke, at brædderne på hver side af samlingen har kernetræ på samme side, så de kuperer sig ens.
Det bliver godt at forlænge i længden. Det er et gammelt hus, og både gulv og loft er forlænget i længden fra tidligere. Husk bare at male, inden du sætter perlesponten op. (I hvert fald en eller to strygninger, afhængigt af hvilken type maling du bruger.)
Klik her for at svare