Hej

hvordan skal jeg forlænge her?

Antager at den rigtige måde er at dele pladen i midten tage et større stykke af næste plade så man når helt ud til hjørnet?
 
  • En væg med gipsplader i gang med at blive installeret. Skillepunktet mellem pladerne er synligt ved et hjørne.
  • Væg under opbygning med to forskellige plader, en lysegrå og en OSB, med forskydning mellem enderne; ekstra plade står op ad væggen.
E
F frenberg sagde:
Hej

hur ska jag skarva här?

Antar att rätt sätt är att dela skivan i mitten ta en större bit av nästa skiva så att man når ända ut till hörnet?
Jeg ville have flyttet den gipsskive, så den stikker ud ca. 10 cm forbi hjørnet og skarvet i en bit til venstre.
 
E epw sagde:
Jeg ville have flyttet den gipsplade ud, så den stikker ud ca. 10 cm forbi hjørnet, og sammensat et stykke til venstre.
10 cm udenfor? Hvorfor så?

edit: Du mener så man kan knække kanten, når man ved, hvordan de mødes i hjørnet?
 
E
For at forsænkningen i pladen er ca. 6 cm og den vil man ikke have i et yderhjørne, hvis man skal spartle det. Så har man nogle cm at give af, hvis væggen hælder.
 
E epw sagde:
Da forsænkningen i pladen er ca. 6 cm, og den vil man ikke have i et yderhjørne, hvis man skal spartle det. Så har man nogle cm at give af, hvis væggen hælder.
okey. Jeg købte en sådan kant at sætte i hjørnet. Spiller det nogen rolle, om man vil have eller ikke vil have forsænkningen?
 
  • En hånd holder en perforeret hvid plastkantprofil, muligvis til hjørneboring. Afdækning af en træoverflade ses i baggrunden.
Stop.

Det du bør gøre er at begynde med en halv skive, cirka fra hjørnet og så bygge til venstre. Så bliver det en hel skive med udtag til dørhullet og samlingen til tredje skive havner regulativmæssigt midt over dørhullet i stedet for i forlængelsen af hullet som du har det nu - det plejer man at forsøge at undgå.
 
  • Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
[link]

[billede]
Men jeg vil jo have samlingerne over reglarne bagved? Som det er på billedet heroppe, så bliver samlingen over åbningen. Eller som på billede A i pdf-dokumentet du linkede.
 
MathiasS MathiasS sagde:
Stop.

Det du burde gøre er at starte med en halv plade, cirka fra hjørnet og derefter bygge mod venstre. Så bliver det en hel plade med udsparing til dørhullet, og samlingen til den tredje plade havner reglementeret lige over dørhullet i stedet for i forlængelsen af hullet, som du har det nu - det plejer man at undgå.
Og vil du uddybe "cirka fra hjørnet" :) Forklar det for mig, som om jeg var fem år :D
 
MathiasS MathiasS sagde:
Stopp.

…i stedet for i forlængelsen på hullet, som du har det nu - det plejer man at forsøge at undgå.
Ahh, det du ikke ser her er, at jeg endnu ikke har taget ud hullet til døråbningen i denne plade, fordi jeg var usikker på, hvilken løsning jeg skulle vælge :)
 
F frenberg sagde:
Men jeg vil vel have samlingerne over reglerne bagved? Som det er på billedet heroppe, bliver samlingen over åbningen. Eller som på billedet A i pdf-dokumentet du linkede til.
Man plejer at prøve at gøre som i A på billedet, samlingen midt over hullet. Men ja, du må selvfølgelig prioritere at samle på regler, hvor du har sådanne. Men her har du jo OSB bagved, og så kan du jo samle gipsen, hvor du vil - eller rettere sagt, ifølge YBG skal man stadig samle gipsen på regler, selv når man har OSB, men det har jeg personligt fuldstændig ignoreret og aldrig haft problemer med. Dog sørger jeg selvfølgelig for ikke at samle OSB og gips det samme sted.
 
  • Synes
frenberg
  • Laddar…
F frenberg sagde:
Ahh, det du inte ser här är att jag endnu ikke har taget ud hullet for døråbningen i denne pladen eftersom jeg var usikker på hvilken løsning jeg skulle lave :)

Aha så forstår jeg!

Men, det bliver jo en lidt smal bit tilbage ved hjørnet. Det måske går at få til alligevel om man tager en faset kant fra en plade og så bruger et hjørnebeslag i plast eller metal. Bredspartler man så fra hjørnet så kommer der jo ingenting at kunne ses af dette.

I annat fald er det nok lettest at tage en decimeter på pladens venstrekant i stedet, så du får en bredere bit ved hjørnet. Om du har fas eller ikke ved hjørnet når du bruger hjørnebeslag/profil plejer ikke at spille nogen rolle, det går altid at spartle bort.....men YBG giver nok vejledning om hvad der er korrekt der også.
 
  • Synes
frenberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.