Er ved at renovere soveværelse i 60’ervilla. Der har været sortskimmel på undertaget fra forrige ejer, som vi har udbedret. Huset har selvtræk, hvilket medførte, at stort set al cirkulation forsvandt, da de erstattede oliefyret med en luft-vand-varmepumpe. Nu er der ventil i hvert rum, som gør begrænset nytte, selvom vi har badeværelse- og køkkenventilator tændt konstant. Har endda åbnet ekstra ventiler i væggene ud mod gangen, hvis sprækkerne omkring dørene var utilstrækkelige.
Jeg tænkte, at jeg sætter dampspærre op i alle rum, når jeg alligevel er i gang, efterhånden som vi arbejder os igennem overetagen, vil alle rum på den måde før eller senere få dampspærre. De nuværende indervægge er MDF-plader på not og fer. Jeg tror, de er cirka 12-15 mm, har ikke fundet et godt sted at måle og er ikke ivrig efter at rive dem ned.
Rev en masse tapet ned udenpå MDF-pladerne langs en af væggene, med henblik på at spartle og male, men pladerne bevæger sig for meget, så der opstår revner i sprækkerne. Det er desuden ret lydt mellem rummene, så jeg tænker, der behøves mere masse i væggene.
Min tanke er at sætte dampspærre udenpå MDF-pladerne, og derefter skrue gipsplader fast udenpå. Men pladerne er lidt ujævne efter borehuller og gammelt tapet. Jeg orker ikke at rive mere tapet ned, der var sikkert 10 lag tapet udenpå, vil nøjes med at fjerne strukturtapeter (der var to lag af dem), da de var lette at rive ned, og derefter skrue gips ovenpå.
Loftet
Loftspanelerne svajer lidt mellem spær (der er cc90).
Mine spørgsmål:
Hvor jævnt behøver underlaget på væggene være under gipspladerne? Hvis jeg har behov for at gøre overfladen glattere, hvordan jævner jeg så ovenpå tapetresterne på væggene?
Hvordan gør jeg loftet pænt? Det er lidt ujævnt, svajer mod midten. Skal jeg bruge en form for lægter under, og hvordan gør jeg i så fald lægterne plane? Måle og høvle? Vil helst ikke miste nogen loftshøjde.
Virker min idé om dampspærre udenpå MDF-pladerne og derefter skrue gipsplader fast udenpå? Bliver det mærkeligt omkring vinduer og døråbninger, hvis jeg ikke fjerner dørkarmene, eller kan jeg fuge tæt?
I hjørnerne af rummene, skal jeg bruge en form for hjørnetape og spartle? Eller en særlig akrylfugemasse? Hvor stor sprække skal jeg sigte efter? Mistænker, at hjørnerne kan komme til at bevæge sig 1-2 mm mellem vinter og sommer.
Til sidst, der sidder jo elementer mod væggen, hvordan kommer jeg til bag det? Fjerne vægmonteringen og sætte en klods under som støtte og så lirke gipsplade ind bagved? Er der fleksibilitet i rørerne, så elementet tåler det?