Hej,

Vi er i gang med at renovere et rum, hvor der har siddet tapet direkte på spånplader. Efter at have læst lidt, ser det ud til, at man bør sætte gipsplader på spånpladerne og derefter tapetsere (eller male) for at forhindre sprækker og lignende. Mange anbefaler også almindelige gipsplader (12-13mm) i stedet for renoveringsgips, da renoveringsgips både er dyrere og sværere at skrue op (?)

Da både jeg og min partner er nybegyndere i dette, tænkte jeg at stille nogle spørgsmål og bede om tips:

I nogle tråde nævnes det, at man ikke nødvendigvis behøver at skrue fast mod reglerne, men at pladerne sidder godt nok, selv hvis de kun er fastgjort i spånpladen. Men er der ikke risiko for at få "kratere" på bagsiden af spånpladen (hvis man ikke forborer, men det bliver jo meget forborring) og risikere at perforere plastikken bagved, da skruerne skal være tykkelsen på gipspladen + 20mm? Det nemmeste er vel at sikre sig at skrue mod regler overalt (og forsøge at undgå sømmene, som spånpladerne er fastgjort med)? Jeg antager også, at man vil undgå at sammensætte gipspladerne samme sted, hvor spånpladerne er sammensat.

Andet der er nødvendigt, da væggene bliver ~13mm tykkere: afstand/påbygningsringe af passende tykkelse til el-dåser, længere skruer til ophængning af radiatorer og karme/lister med fals. Noget mere at tænke på?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.