42,653 læst ·
141 svar
43k læst
141 svar
Saltet faktura når byggemanden har bestilt byggematerialer
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Bedste priser var ikke ment som bedst for dig, men bedst for byggemanden!
Jeg tror ikke, du har et scoop, da det mig bekendt ikke er ulovligt.
Har du skriftlig aftale, det lyder som løbende regning, havde du budget? Holdt byggemanden budgettet?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Forstår ikke hvorfor alle er så besat af rabatter?
Det eneste der betyder noget er, hvad der står på sidste linje.
Hvad vælger I:
Køb regel for 10 kr/m og få 10% rabat
Eller
Køb regel for 20 kr/m og få 50% rabat?
Det eneste der betyder noget er, hvad der står på sidste linje.
Hvad vælger I:
Køb regel for 10 kr/m og få 10% rabat
Eller
Køb regel for 20 kr/m og få 50% rabat?
Problemet er jo ikke rabatterne som sådan.hantverkare1 sagde:
Problemet er, at håndværkeren snyder sin kunde ved at handle et sted, hvor prisen som kunden ser, er urimeligt høj. Så får håndværkeren erstatning fra byggemarkedet ved siden af. At gøre sådan mod sin uvidende kunde, synes jeg er rent bedrageri af håndværkeren.
Hvordan ville det se ud, hvis det fungerede på samme måde i andre brancher. Ville folk acceptere, at f.eks. en der arbejder med hjemmepleje til ældre købte mælk for 15 kr/literen i en butik og derefter fik en bonus hen imod jul afhængigt af, hvor meget der blev handlet i den butik.
Jeg tror de fleste ville mene, det var en skandale, hvis hjemmeplejepersonale handlede på denne måde. Men i byggebranchen ser det ud til at være mere eller mindre accepteret. Det tyder på en rådden branchekultur, at det fungerer sådan.
Jeg tror de fleste ville mene, det var en skandale, hvis hjemmeplejepersonale handlede på denne måde. Men i byggebranchen ser det ud til at være mere eller mindre accepteret. Det tyder på en rådden branchekultur, at det fungerer sådan.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Det er jeg enig i. Man skal være åben over for kunderne.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Det der er ikke rigtig sammenligneligtlbgu sagde:Hvordan ville det se ud, hvis det fungerede på samme måde i andre brancher. Ville folk acceptere, at f.eks. en som arbejder med hjemmehjælp til ældre købte mælk for 15 kr./liter i en butik og derefter fik en bonus frem mod jul afhængig af, hvor meget der blev handlet i den butik.
Jeg tror, de fleste ville anse det for skandaløst, hvis hjemmehjælpspersonale handlede på denne måde. Men i byggebranchen virker det jo mere eller mindre accepteret. Det tyder på en rådden branchekultur, at det fungerer sådan.
...skal jo naturligvis tilføjes, at min tilgang ikke garanterer den bedste pris, men jeg får løbende materialer til en rimelig pris uden at skulle være "på" hele tiden. De håndværkere, der ikke accepterer tilgangen, behøver ikke arbejde for mig.
Eksempel: Elektriker henter ting på ahlsell, som ifølge ahlsells egen "slutkundeprisliste" koster 1500 kr. Elektrikeren betaler selv 450 kr for tingene og tjener differencen. Der er det ikke kun håndværkeren, der er skurken, ikke kun ahlsell heller, men helheden, alle involverede er "skyldige" i at det hele opretholdes.lbgu sagde:Problemet er jo ikke rabatterne som sådan.
Problemet er, at håndværkeren snyder sin kunde ved at handle et sted, hvor prisen, som kunden ser, er urimeligt høj. Så får håndværkeren kompensation fra byggemarkedet på siden. At gøre sådan mod sin uvidende kunde synes jeg er ren bedrageri af håndværkeren.
Godt synes jeg, hvis flere bliver opmærksomme på virkeligheden i dette, for den (dog lille) del af "skylden", som kunderne har ved ikke selv at finde ud af, hvordan det fungerer, og desuden acceptere opsætningen ved at betale, kan måske ændres, hvis det spreder sig. Hvem ved?
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Det forkerte i oplægget er efter min mening, at E tager tillæg og snupper rabatten.
Forlægget burde være abT 06/AB 04, hvor E skal indkøbe materialer så billigt som muligt og videregive rabatten til kunden. Derefter tager E et honorar på cirka 12% på materialer, som skal dække fortjeneste på omsætning samt administrationsomkostninger og OH.
Men for privatpersoner snupper E rabatter og honorarer. Derudover tager de honorar på moms, hvilket er forkert efter min mening.
Men det virker lovligt. Eller er der nogen med reference til domstolsafgørelser, der viser noget andet?
Forlægget burde være abT 06/AB 04, hvor E skal indkøbe materialer så billigt som muligt og videregive rabatten til kunden. Derefter tager E et honorar på cirka 12% på materialer, som skal dække fortjeneste på omsætning samt administrationsomkostninger og OH.
Men for privatpersoner snupper E rabatter og honorarer. Derudover tager de honorar på moms, hvilket er forkert efter min mening.
Men det virker lovligt. Eller er der nogen med reference til domstolsafgørelser, der viser noget andet?
Hvorfor ikke? Tænk på at der findes private hjemmehjælpsfirmaer.hantverkare1 sagde:
Hvad er forskellen på at i et tilfælde få sin kunde til at betale sig 50% overpris for en liter mælk mod at i et andet tilfælde få sin kunde til at betale 50% overpris for en pakke med søm.
Den eneste forskel jeg ser er at det måske stikker lidt mere i øjnene at narre Agda 84 år for mælkepenge end at narre en villaejer for sømpenge. Men rent juridisk burde det være det samme.
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Det er helt sammenligneligt. Måske har hjemmehjælpsfirmaer påslag på indkøb.
Jeg ser to sider af den sag.hantverkare1 sagde:
Ét: Ja, det er sidste linje der gælder. Hvis kunden får markedsmæssige priser (byggmax-priser!?) fra sin bygherre på materialer, er det good enough. Men...
To: Hvis bygherren gennem uklarhed omkring sine rabatsatser, statslig støtte (ROT -> højere timepris), taxa-lignende vilkår på kørsel osv. i praksis lander på en timepris omkring 800+ kr/h, hvilket mere kvalificerede erhverv koster, så bliver det forkert. I hvert fald efter min mening! Misforstå mig ikke, jeg mener at en dygtig tømrer er værd 500 kr/h men ikke så meget mere end det. Dette baseret på hvad andre tjenester koster i samfundet, generelle lønniveauer og omkostningsniveauer.
Derudover er det selvfølgelig et frit kapitalistisk marked, tjenester koster hvad kunderne er villige til at betale. Og her har kunden et stort ansvar!
Rockfarbrorn: Som indviet, kan du forklare, hvorfor tillægget på materialer skal dække "omkostninger"? Hvilke er disse "omkostninger"?
Jeg har endnu ikke mødt en håndværker, der ikke tager betalt per time, når han henter materialer + omkostningen for kørslen.
Jeg har endnu ikke mødt en håndværker, der ikke tager betalt per time, når han henter materialer + omkostningen for kørslen.
Jeg synes det er bedrageri. Antag, at jeg ringer til et firma og køber en tjeneste "jeg har brug for en computer". Så kommer der en faktura på 6000 kr, som jeg skal betale, 1000 for arbejdet med at finde computeren og 5000 for computeren. Den faktura er en kopi af originalfakturaen fra computerbutikken på 5000 kr. Men ringer jeg selv til computerbutikken, koster den 3000 kr. Prisen 5000 kr er der ingen andre, der får, 2000 i pålæg som går tilbage til den, der købte computeren for mig.
Alternativet er jo at sige "vi tager 3000 kr for at finde en computer til dig". Så er man ærlig. Men skal sandsynligvis sænke sin pris, fordi man er for dyr.
Det her skyldes den bobleøkonomi, vi har lige nu. Byggefirmaerne har det for godt, så bliver man grådig.
Alternativet er jo at sige "vi tager 3000 kr for at finde en computer til dig". Så er man ærlig. Men skal sandsynligvis sænke sin pris, fordi man er for dyr.
Det her skyldes den bobleøkonomi, vi har lige nu. Byggefirmaerne har det for godt, så bliver man grådig.
Hvis du ikke har bedt om en prisoplysning før, så kan det vel ikke være bedrageri?
Hvis I har aftalt, at du skal betale 10% i tillæg på deres faktiske nettokostnad, så er det en anden sag.
Jeg er enig i, at det er en problematik inden for branchen. Men jeg er kritisk overfor, at man som kunde ikke spørger, hvad slutomkostningen vil blive, og så bliver vred på håndværkeren eller leverandøren, når det bliver dyrere, end man havde forestillet sig.
Hvis I har aftalt, at du skal betale 10% i tillæg på deres faktiske nettokostnad, så er det en anden sag.
Jeg er enig i, at det er en problematik inden for branchen. Men jeg er kritisk overfor, at man som kunde ikke spørger, hvad slutomkostningen vil blive, og så bliver vred på håndværkeren eller leverandøren, når det bliver dyrere, end man havde forestillet sig.