Jeg har et 30'er hus og planlægger at sætte panelplader op på væggene i køkkenet. Den tænkte konstruktion er råspont (original) og derefter gipsplader på det og derefter panelplade.

Modellen jeg har tænkt er dobbelfas, da jeg har lidt svært ved klassisk perlespont.
Pladerne skal gå fra gulv til loft.

Spørgsmål:

1. Er det ikke sådan, at jeg sømmer fodlister og karme udenpå pladen? Jeg har hørt om folk, der stiller pladen på fodlisterne, men det burde vel ikke være optimalt?

2. Loftet havde jeg også tænkt at bruge en eller anden form for plade, men jeg er usikker på, hvad der bliver pænest i et gammelt hus til den panel. Hvad mener I?

Jeg har brugt panelplade på landstedet, og jeg har så sømmet fodlisterne udenpå.
Fordelen ved at stille den på er vel, at man undgår sprækkerne, som paneludfræsningen skaber mod fodlisten - det kræver dog, at fodlisten er helt lige...

Er klassisk fer-og-not-panel ikke lettest? Plader er jo lidt sværere at sætte op i loftet (skal være tykkere eller fastskrues/fastsømmes/limes med relativt tæt lægte)

/K

Tak for svaret!
Plade i loftet ser ud til ikke at være for svært. Den plade er smallere, og så havde jeg planer om at anskaffe en klammer- eller dyckertautomat. De loftplader, jeg har set, ligger omkring 11 mm, så det er ikke langt fra klassisk panel.

Spørgsmålet er bare, hvilket udseende der spiller. Der står jeg mig helt sløjt.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.