Vi skal bygge en ny større terrasse foran vores hus og havde først tænkt, at vi skulle have bærelinjen tættest på huset fastgjort i husvæggen. Men efter lidt tid på forummet og nettet i øvrigt har vi konstateret, at det kan være godt at have terrassen frakoblet fra huset. Min tanke var da at have 4 bærelinjer med 2,5m afstand og så regle på cc60 ovenpå. Stolperne inden for samme bærelinje står med 2m afstand. Jeg havde tænkt 45x170 på bærelinjerne og 45x145 på reglerne og så 28mm terrassebrædder ovenpå det. Baseret på beregning fra https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/ så tror jeg, det skal fungere godt. Eller er jeg helt gal på den og burde dimensionere anderledes? Terrassen bliver ~14.5x7.5m stor og ud fra beregningerne bliver det 32 stolper fordelt på 4 bærelinjer.

Relateret til dette drænerer vi om for ikke at skulle bryde terrassen op unødvendigt i fremtiden. Er det hensigtsmæssigt at placere stolper i makadamet, hvor det er drænet? Eller er der risiko for, at det sætter sig, fordi det så nyligt er lagt på plads? Der vil selvfølgelig blive kørt med pladevibrator.

Uendeligt taknemmelig for alle former for synspunkter. De er i gang med dræneringen lige nu, så stolperne skal snart på plads.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.