Et billede siger mere end tusind ord, derfor vedhæfter jeg et billede af, hvordan vores trappe ser ud. Det er nu tid til at sætte en liste, hvor trappen møder væggen, og jeg har tænkt over dette i et stykke tid.

Problemet er, at på højre side er mellemrummet mellem væg og trappe på sit bredeste sted ca. 32 mm, mens det på venstre og lige frem kun er et par mm.

Jeg havde været tilfreds med en 25 mm kvartstav, men det går jo ikke, da det er for bredt på højre side, og at have forskellige lister føles ikke aktuelt.

Jeg har overvejet at kombinere en almindelig fodliste, der er 35 mm bred (egentlig høj), og sætte en mindre kvartstav på denne. Men det bliver måske lidt unødvendigt meget arbejde. Så nu overvejer jeg at sætte en 35 mm kvartstav i stedet. Ulempen ved det er, at den er sværere at bøje (trappen er jo ikke lige), og jeg skal dampe den ligegyldigt, hvad jeg gør.

Spørgsmålet er: Er der en smart løsning, jeg har overset?
 
  • Hvid trappe med mørkt gelænder mod en stribet væg. Mellemrummet mellem væggen og trappetrinene varierer, med det største på højre side.
Du kunne altid tage en ufræset liste og lægge den på platten, og derefter få plads til en kvartstaf for at få en pæn overgang mod væggen. På den måde fjerner du problemet med forskellige afstande mellem trappe og væg. :)
 
Jeg havde en liste mellem trappe og væg engang i tiden. Jeg satte den der, da jeg havde renoveret derhjemme, tapetseret, slebet ned min egetræstrappe og olieret den.
Synes det ville blive pænt med en liste, der dækkede mellemrummet.
Men den røg væk ret hurtigt, fordi trappen bøjer lidt, når man går på den, og listen knirkede en del mod væggen.
 
Freilor; Hvis jeg forstår dig ret, er det præcis det, jeg har tænkt på. Men jeg tror, det bliver for meget arbejde - så har jeg pludselig to elementer, der skal bukke efter trappens kurver. Hvis man ser på øverste højre hjørne af billedet, kan man se, at det vil kræve ret stærke kræfter for at holde listen på plads.

Værktøjsmesteren; Har også tænkt på det, og jeg vil kun fastgøre den til det ene element - væggen eller trappen. Træ er jo levende, så man undgår mistænkelige spændinger, der ændrer sig med årstiderne også.

Hmm... Måske skulle man droppe Kvartsstav og bare bruge en flad liste...?
 
andreascarlsson sagde:
Freilor; Hvis jeg forstår dig rigtigt, er det netop det, jeg har tænkt på. Men jeg tror, det bliver for meget arbejde - så har jeg pludselig to elementer, der skal formes efter trappens kurver. Hvis man ser på det øvre højre hjørne af billedet, kan man se, at det vil kræve ret stærke kræfter for at holde listen på plads.

Verktygsgurun; Har også tænkt på det, og vil kun fastgøre den i det ene element - væg eller trappe. Træ er jo levende, så man undgår skæve spændinger, som skifter med årstiderne også.

Hmm... Måske skulle man droppe Kvartsstav og bare bruge en flad liste...?
Min var kun fastgjort i trappen. Lad et par mm mellemrum mod væggen, er mit råd.
 
Se der, jeg læser nok som en skovl :D Så synes jeg, at du bør gøre som VG siger, kun en på plasken men et mindre gab for at forhindre gnidselknirkeri.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.