Hej!

Står i planlægningsstadiet for at begynde at renovere den gamle lade. De renoverede den i 80'erne og lagde dengang brugte betontagsten, som nu er fuldstændig udtjent. Laden mangler også undertag, og tagstenene ligger på bærelekt, som er spikret direkte i tagspærerne. Bærelekterne er det eneste, de ikke har sparet på, for de er nemlig fine 2x3 tommer og har klaret tidens tand meget godt.

Jeg har nu tænkt mig at lægge et pladstag i stedet, standard tp20 sandsynligvis. Problemet er bare, at der skabes kondens under pladen. Jeg ville gerne lade de fine bærelekter sidde og undrer mig derfor, om man ikke kan sætte en kondensvæv direkte på bærelekterne. Lekterne sidder med cc 30 i dag. Tænker mest, at det kan blive et problem, hvor man skruer gennem væven, men det gør måske ikke så meget? Nogen der har et tip?

Obs! Jeg er dumsnål, svar som "fjern bærelekterne" accepteres ikke ;)

P.s så forresten, at der findes tagplade med kondenssugende væv klistret på undersiden, nogen der har prøvet?
 
Jeg har testet TP20 med "indbygget" kondensvæv i mit koldlager (60m2, træramme, uisoleret med kun metalplader på vægge og tag) og det fungerer ypperligt, det drypper aldrig fra taget på indersiden. Al kondens opfanges af væven og ventileres derefter bort.

For øvrigt tror jeg, at det fungerer fint at sætte vilkårlig kondensvæv/plast direkte under pladen også, dvs på lægterne.
 
  • Synes
Chronaus og 1 anden
  • Laddar…
Rickard.
Kondensdugen bør ikke røre pladen for da dannes kondensen under dugen i stedet så det skal være luft mellem pladen og dugen for at det skal fungere godt. Kondensbeskyttet plade føles som en passende løsning hvis man ønsker at minimere dryp.
 
Ved båndtækkede pladetal kan pladen lægges direkte på dugen/papiret, og det har man gjort i mange år, det fungerer godt.
 
Rickard.
G Gabbe1 sagde:
Ved båndtage af metalplader lægges pladerne direkte på dugen/pappen og har været gjort sådan i mange år, fungerer fint.
Kan ikke sammenligne pap med kondensvæv
 
Rickard. Rickard. sagde:
Kan ikke sammenligne papp med kondensväv
Nej, det har du ret i.
Men mange bånddækninger og kliktag ligger direkte på tynde underlagsduge, som bør kunne sammenlignes med en enkel kondensväv.
 
Rickard.
G Gabbe1 sagde:
bør kunne sammenlignes med en simpel kondensvæv.
Nej man kan ikke sammenligne disse, selv de tyndeste dække har 6-7 gange mere masse og er af et helt andet materiale.

Jeg ved naturligvis ikke, at det vil blive et problem, men jeg har set, når kondensvæv spændes under pladen, og da har det ved visse vejrforhold været dråber under alle profilbundene.
 
  • Synes
Gabbe1
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.