En tidligere ejer har lukket en ventilationsluge i murværket med et stykke letbeton, men har ikke muret det helt sammen. Derefter har de tapetseret murværket og senere indbygget det med spånplade, så det var ikke synligt.
Vi har fjernet spånpladen og tapetet og tænkte på at male murværket, men hvad gør vi med hullet? Hvilken type mørtel skal vi bruge?
Lige nu bliver der ikke fyret i skorstenen, men i fremtiden vil vi måske installere en brændeovn i rummet ved siden af og bruge en af de andre røgkanaler i skorstenen, hvis det er muligt. Påvirker det valget af mørtel?
Då väljer du kalkmørtel som er let at åbne senere. Bland med piskeris og murer lidt teglsten eller lignende i hullet.
Almindelig C-mørtel som er nemmere at få fat på fungerer også, men det er lidt hårdere.
Vi kommer ikke til at fyre i netop denne kanal, så jeg tror ikke, at vi behøver kunne åbne hullet igen, andet end eventuelt ”gøre om og gøre korrekt” hvis noget viser sig at være forkert.
Jeg overvejer mere, om man skal have noget særligt for at det kan tåle eventuel varme. Vi har f.eks. allerede en sæk Finja "Reparér væg" og (selvfølgelig) en pose Husfix, som vi har købt til andet, men der står ikke noget om skorstene på dem, så det er måske ikke så velegnet? Eller bliver det ikke så varmt bare fordi man fyrer i en anden kanal?