Dette kan være en samling af de dårligste råd, jeg nogensinde har set. Tape asbestrør, vådlægge og rive... Isoleringen i sig selv opfylder en funktion, og hvis du ikke skal forbedre den, kan du lige så godt bare lade det være. Vil du forbedre, så er spørgsmålet, om du vil skifte rørene, når du alligevel er i gang, så er det ret let at fjerne asbesten, så kan du dække alt i plast, tape rundt og skære med en bajonetsav. Men hvis du kun vil skifte isoleringen, anbefaler jeg, at et sanitetsfirma kommer forbi.

Det går hurtigt at gøre, tilbuddet bør ikke være specielt krydret. Årsagen til, at de er bedst til at gøre dette, er deres værktøj. Enhver kan rive isolering, men vil du ikke have asbeststøv, så er det lettere bare at lade fagfolkene gøre dette. Saneringsfaget i sig selv ligger generelt under medianlønnen i Sverige, og hvis du sammenligner håndværkere og saneringsfolk, så er det en fis i rummet. Få en pris, tag en beslutning derefter. Skid på disse husmortricks dog... der findes absolut ingen fakta eller data om, hvorvidt de har indåndet asbest hele livet uden at vide det.
 
  • Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Lars - Olov Lars - Olov sagde:
finns absolut ingen fakta eller data på hvorvidt de har drukket asbest hele livet uden at vide om det.
Ikke desto mindre bevæger de sig.
 
Intet Intet sagde:
Ligesom bevæger de sig.
Du må være en læge med så ekstremt god indsigt i, hvad asbest forårsager af problemer. Du har helt ret, bevæger man sig, så er man helt forskånet.

Det kan ikke være sådan, at asbest kan sænke livskvaliteten ret meget i de ældre dage, for eksempel. Du har ret. Bevæger man sig, så kan det ikke være farligt eller dumt at udsætte sig for. Lad mig drage en parallel her... Trump blev skudt i øret, men han bevæger sig - så hvorfor overhovedet kalde det for et problem.
 
  • Synes
Anonymiserad 618974 og 1 anden
  • Laddar…
Lars - Olov Lars - Olov sagde:
Du må være en læge med så ekstremt god indsigt i, hvad asbest forårsager af problemer. Du har helt ret, bevæger man sig, så er man helt forskånet.

Det kan ikke være sådan, at asbest kan sænke livskvaliteten ret meget på ældre dage, for eksempel. Du har ret. Bevæger man sig, så kan det ikke være farligt eller dumt at udsætte sig for. Skal lave en parallel her.... Trump blev skudt i øret, men han bevæger sig - så hvorfor overhovedet kalde det et problem.
Det reddede hans liv. Altså har man det godt, hvis man bevæger sig!
 
Intet Intet sagde:
Det reddede hans liv. Altså har man det godt, hvis man bevæger sig!
Sig det til Michael Fox, tror han gerne ville være holdt op med at ryste. Men jeg har taget fejl før.
 
Lars - Olov Lars - Olov sagde:
Sig det til Michael Fox, tror han gerne ville være holdt op med at ryste. Men jeg har taget fejl før.
Det betvivler jeg ikke😀
 
Lars - Olov Lars - Olov sagde:
Sig det til Michael Fox, tror han gerne havde stoppet med at ryste. Men jeg har taget fejl før.
Du mener vel ikke alvorligt, at asbest forårsager Parkinsons???
 
  • Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
D
Asbest er ikke farligt før man begynder at pille ved det. At blive eksponeret for asbest en enkelt gang er heller ikke det samme som garanteret lungekræft og besøg til Fonus.

Hvis der ikke er behov for at omisolere rørene, men blot reparere det, som er beskadiget, ville jeg gøre det senere.

Asbest er et godt isoleringsmateriale, det var derfor man brugte det, men asbest var farligt for de, der arbejdede med materialet dagligt.
 
  • Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
I
Hvis du planlægger at håndtere asbest selv, sørg for at du virkelig forstår, hvad det indebærer. Læs grundigt, så du kan træffe en velovervejet beslutning, som du ikke vil fortryde senere. Der er ingen tvivl om, at asbest er farligt og kræver specialiseret sanering. Derimod findes der forskellige meninger om, hvor stor risiko asbest udgør for dem, som kun sjældent støder på materialet i forbindelse med renoveringsprojekter.

Personligt ville jeg hyre et velrenommeret saneringsfirma til at fjerne asbest. Man ved aldrig, hvornår det kan blive nødvendigt at få adgang til rørene, og da er det rart at slippe for at bekymre sig om asbest, især hvis man ser det som en potentiel sundhedsrisiko. Findes ikke økonomn, så gør man, hvad man kan, i dette tilfælde måske det indebærer at indkapsle det med noget alderbestandigt materiale samt mærke, at der er asbest. Præcis hvordan det gøres, ville jeg tale med en firma, der beskæftiger sig med asbestsanering.
 
Det allerbedste er at lade være med at røre rørerne. Varmtvandsrør behøver yderst sjældent at blive skiftet ud. Kun galvaniserede koldtvandsrør kan se deres dage talte. Så hvis man er mere bange for asbest end at gå på trapper, stiger, over gader, i søvne, bære sig tosset ad eller cykle, bade, køre bil, skøjte. Ja, så skal man lade isoleringen være og i stedet male over de få skader, der findes, for al form for nedrivning skaber støv. Selv når "proffer" er i gang, om end i mindre skala.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.