Hej,
Vi skal snart begynde at renovere kælderen og har en hel del forskellige rør, som vi gerne vil skjule. De fleste rør er isoleret med asbest.
Har I tips til, hvordan vi kan gøre det, skal man først sanere væk skidtet, eller går det godt at bygge rørene ind med mdf-plader og nogle inspektionslemme?

Fortæl gerne om jeres erfaringer 🙂
 
  • Rørinstallation i kælder med isolerede rør, potentielt med asbest, tæt på et vindue. Rørene skal enten saneres eller indbygges.
  • Kælder med isolerede rør i loftet og et lille vindue med planter udenfor. Flisevæg og en repareret væg ses også.
  • Rør under loft i kælder med synlig asbestisolering og beskadiget område nær et vindue, del af renovationsovervejelser.
  • Kælderhjørne med hvidmalede vægge, et vindue og flere isolerede rør i loftet, mulig asbest.
  • Rørinstallation i en kælder med isolerede rør, flisevægge og en radiator; rummet skal renoveres og rørene skjules.
  • Rør i en kælder, nogle isoleret med muligt asbest, ses fra loft til gulv med en blå væg i baggrunden.
  • En kælder med udsatte isolerede rør, delvist dækket af asbest. Flere mindre rør og kabler ses langs væggen.
  • Rør med isolering i en kælder, nogle ser ud til at være asbestisolerede, delvist skjult bag hvide paneler og træplader.
  • Kælderrum med synlige rør, nogle isoleret med asbest, og diskussion om indbygning eller sanering.
  • Rør med asbestisolering i en kælder, sammen med et vindue og forskellige tilslutninger og fittings på væggen.
  • Rør med isolering og fittings i kælder, med tegn på asbest. Rørføringerne er delvist dækket af grå isolering. Skadet vægoverflade i baggrunden.
Jeg ser mest celleplast, glasuld og stenuld på de billederne. Muligvis er der asbest i en rørkrumning på det sjette billede.

Rørkrumninger, forgreninger og lignende plejede at blive isoleret med en form for "asbestpulver", som ofte var orange i farven. De lige rør blev før ligesom nu isoleret med rørskåle af stenuld eller glasuld. En rørskål er altså et forformet rør af isolering, som er opskåret, så det kan trædes på røret. I dag findes der specialrørskåle til krumninger m.m., eller man kan skære og geringsskære rørskåle, men før i tiden gjorde man det enkelt og fyldte op med løst isoleringspulver i form af asbest, hvor det ikke var muligt at bruge lige rørskåle.

Eftersom det er pulver, findes der ingen rigtig god måde at fjerne asbest fra rør uden bestemt udstyr. Det vil støve. Du vil ikke have det støv i din almindelige støvsuger.

Ring til et saneringsfirma, så ordner de det der på en eftermiddag og på en sikker måde. De kan også let se forskel på de forskellige typer af isolering.

Alternativet er at lade det være og bygge det ind. Men nu er isoleringen allerede så beskadiget (både den, der eventuelt indeholder asbest, og al anden isolering), at det er bedst at udskifte den. Man isolerer ikke rør for sjov, men for at undgå energitab fra varme rør og kondens på kolde rør.
 
  • Synes
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
Y Yoshimel sagde:
De flesta rør er isoleret med asbest.
Er det testet eller gætter du?
 
  • Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
Hvor er asbesten?
 
  • Synes
Yoshimel
  • Laddar…
PNO PNO sagde:
Jeg ser mest celleplast, glasuld og stenuld på de billederne. Muligvis er der asbest i en rørbøjning i det sjette billede.

Rørbøjninger, forgreninger og lignende plejede at blive isoleret med en form for "asbestpulver", der ofte var orange i farven. De lige rør plejede før ligesom nu at blive isoleret med rørskåle af stenuld eller glasuld. En rørskål er altså et forformet rør af isolering, der er opskåret, så det kan trækkes på røret. I dag findes der specialrørskåle til bøjninger m.m., eller også må man skære og tilpasse rørskåle, men før gjorde man det enkelt og fyldte op med løs isoleringspulver i form af asbest, hvor det ikke var muligt at bruge lige rørskåle.

Eftersom det er pulver, findes der ingen rigtig god måde at fjerne asbest fra rør uden specielt udstyr. Det vil støve. Du vil ikke have det støv i din almindelige støvsuger.

Ring til et saneringsfirma, så ordner de det der på en eftermiddag, og på en sikker måde. De kan også med lethed se forskel på de forskellige typer af isolering.

Alternativet er at lade det være og bygge det ind. Men nu er isoleringen allerede så beskadiget (både den, der eventuelt indeholder asbest og al anden isolering), at det er bedst at udskifte den. Det er ikke for sjov, man isolerer rør, men for at undgå energitab fra varme rør og kondens på kolde rør.
Okay, så du anbefaler, at vi begynder med at sanere alt den gamle isolering via et saneringsfirma og dernæst tilføjer ny isolering.
 
Stefan N Stefan N sagde:
Er det testet eller gætter du?
Vi sendte prøver fra to forskellige rør i kælderen, og et af dem var asbest.
 
  • Synes
David Wallin
  • Laddar…
I min verden ser det ud som mineraluld med gasbind og gips.
 
  • Synes
Yoshimel
  • Laddar…
På med en god maske og Mumin-malerdragten og skær isoleringen væk forsigtigt. Pak ned i sække med det samme. Fej og vådtør grundigt efter jer, klart! Et firma vil sandsynligvis tage godt betalt på grund af folkets frygt.
 
  • Synes
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvor er asbesten?
Vi sendte prøver fra to forskellige rør. Den jeg har markeret med grønt er med asbest og den jeg har markeret med rødt er uden asbest.
 
  • Rør i loft med grøn cirkel, angiver rør med asbest ifølge tekst.
  • Rør i kælder, markeret med rød cirkel, er uden asbest ifølge teksten. Indramning viser specifikt område af interesse på røret.
  • Synes
David Wallin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
På med en god maske og Mumin-malerdragten og skær isoleringen forsigtigt væk. Pak ned i sække med det samme. Fej og vådtør grundigt efter jer, færdig! Et firma vil sikkert tage en god pris på grund af folkets frygt.
"Mumin-malerdragten"
Årets absolut vigtigste nye ord! 😃❤️
 
  • Synes
Yoshimel og 1 anden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
På med en bra mask och Mumin-målardräkten og skær bort isoleringen forsigtigt. Pak ned i sække direkte. Sopa og vådtør ordentligt efter jer, klart! En firma vil tage godt betalt pga folkets frygt.
Jeg vil egentlig ikke gøre noget ved skidtet, vil bare skjule alle rør. Kan man tape skidtet med sølvtape inden jeg boxer dem ind i mdf-plader?
 
Bare min opfattelse. Det ser ret rodet ud, og måske ville en sanering af rørføring være godt. Nu er de der, og enten maler du rørisoleringen med en plastfarve eller bygger dem bare ind. Sidstnævnte vil kræve meget byggeri og giver nogle steder lavt til loftet.
 
  • Synes
Yoshimel
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Bare min opfattelse. Det ser ret rodet ud, og måske ville en sanering af rørføringer være godt. Nu er de der, og enten maler du rørisoleringen med en plastikmaling eller bygger dem bare ind. Sidstnævnte så bliver meget byggeri og giver nogle steder lavt til loftet
Okay, jeg vil gerne vide mere om plastikmalingen, du nævner her. Holder farven al støv inde, som muligvis kan slippe fra de steder, rørisoleringen er beskadiget? Hvad synes du om sølvtape?
 
En måde at bygge asbesten ind på er at beklæde dem med et lag stof. Tag gamle lagner, som du river i 1 dm brede strimler, fastgør dem med rigeligt tapetklister, vikl dem rundt om rørene i en spiral (jeg tror, du forstår), sørg for at de overlapper. Når limet er tørt, kan du male et lag med den billigste loftmaling. Færdig!
 
NJA silvertape. Den er lidt besværlig at applisere. Bedre da at vikle med almindelig tykkere gazebind og male på det, for det er gazebind som sidder udenpå evt. asbest og da kun i kurverne. De lige stræk har fiberisolering under pap og gazebind.
 
  • Synes
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.