13,303 læst ·
24 svar
13k læst
24 svar
Rør med asbestisolering i kælderen
Hej,
Vi skal snart begynde at renovere kælderen og har en hel del forskellige rør, som vi gerne vil skjule. De fleste rør er isoleret med asbest.
Har I tips til, hvordan vi kan gøre det, skal man først sanere væk skidtet, eller går det godt at bygge rørene ind med mdf-plader og nogle inspektionslemme?
Fortæl gerne om jeres erfaringer 🙂
Vi skal snart begynde at renovere kælderen og har en hel del forskellige rør, som vi gerne vil skjule. De fleste rør er isoleret med asbest.
Har I tips til, hvordan vi kan gøre det, skal man først sanere væk skidtet, eller går det godt at bygge rørene ind med mdf-plader og nogle inspektionslemme?
Fortæl gerne om jeres erfaringer 🙂
Jeg ser mest celleplast, glasuld og stenuld på de billederne. Muligvis er der asbest i en rørkrumning på det sjette billede.
Rørkrumninger, forgreninger og lignende plejede at blive isoleret med en form for "asbestpulver", som ofte var orange i farven. De lige rør blev før ligesom nu isoleret med rørskåle af stenuld eller glasuld. En rørskål er altså et forformet rør af isolering, som er opskåret, så det kan trædes på røret. I dag findes der specialrørskåle til krumninger m.m., eller man kan skære og geringsskære rørskåle, men før i tiden gjorde man det enkelt og fyldte op med løst isoleringspulver i form af asbest, hvor det ikke var muligt at bruge lige rørskåle.
Eftersom det er pulver, findes der ingen rigtig god måde at fjerne asbest fra rør uden bestemt udstyr. Det vil støve. Du vil ikke have det støv i din almindelige støvsuger.
Ring til et saneringsfirma, så ordner de det der på en eftermiddag og på en sikker måde. De kan også let se forskel på de forskellige typer af isolering.
Alternativet er at lade det være og bygge det ind. Men nu er isoleringen allerede så beskadiget (både den, der eventuelt indeholder asbest, og al anden isolering), at det er bedst at udskifte den. Man isolerer ikke rør for sjov, men for at undgå energitab fra varme rør og kondens på kolde rør.
Rørkrumninger, forgreninger og lignende plejede at blive isoleret med en form for "asbestpulver", som ofte var orange i farven. De lige rør blev før ligesom nu isoleret med rørskåle af stenuld eller glasuld. En rørskål er altså et forformet rør af isolering, som er opskåret, så det kan trædes på røret. I dag findes der specialrørskåle til krumninger m.m., eller man kan skære og geringsskære rørskåle, men før i tiden gjorde man det enkelt og fyldte op med løst isoleringspulver i form af asbest, hvor det ikke var muligt at bruge lige rørskåle.
Eftersom det er pulver, findes der ingen rigtig god måde at fjerne asbest fra rør uden bestemt udstyr. Det vil støve. Du vil ikke have det støv i din almindelige støvsuger.
Ring til et saneringsfirma, så ordner de det der på en eftermiddag og på en sikker måde. De kan også let se forskel på de forskellige typer af isolering.
Alternativet er at lade det være og bygge det ind. Men nu er isoleringen allerede så beskadiget (både den, der eventuelt indeholder asbest, og al anden isolering), at det er bedst at udskifte den. Man isolerer ikke rør for sjov, men for at undgå energitab fra varme rør og kondens på kolde rør.
Okay, så du anbefaler, at vi begynder med at sanere alt den gamle isolering via et saneringsfirma og dernæst tilføjer ny isolering.PNO sagde:
Jeg ser mest celleplast, glasuld og stenuld på de billederne. Muligvis er der asbest i en rørbøjning i det sjette billede.
Rørbøjninger, forgreninger og lignende plejede at blive isoleret med en form for "asbestpulver", der ofte var orange i farven. De lige rør plejede før ligesom nu at blive isoleret med rørskåle af stenuld eller glasuld. En rørskål er altså et forformet rør af isolering, der er opskåret, så det kan trækkes på røret. I dag findes der specialrørskåle til bøjninger m.m., eller også må man skære og tilpasse rørskåle, men før gjorde man det enkelt og fyldte op med løs isoleringspulver i form af asbest, hvor det ikke var muligt at bruge lige rørskåle.
Eftersom det er pulver, findes der ingen rigtig god måde at fjerne asbest fra rør uden specielt udstyr. Det vil støve. Du vil ikke have det støv i din almindelige støvsuger.
Ring til et saneringsfirma, så ordner de det der på en eftermiddag, og på en sikker måde. De kan også med lethed se forskel på de forskellige typer af isolering.
Alternativet er at lade det være og bygge det ind. Men nu er isoleringen allerede så beskadiget (både den, der eventuelt indeholder asbest og al anden isolering), at det er bedst at udskifte den. Det er ikke for sjov, man isolerer rør, men for at undgå energitab fra varme rør og kondens på kolde rør.
I min verden ser det ud som mineraluld med gasbind og gips.
På med en god maske og Mumin-malerdragten og skær isoleringen væk forsigtigt. Pak ned i sække med det samme. Fej og vådtør grundigt efter jer, klart! Et firma vil sandsynligvis tage godt betalt på grund af folkets frygt.
Husejer
· Bergeforsen
· 1 727 indlæg
Jeg vil egentlig ikke gøre noget ved skidtet, vil bare skjule alle rør. Kan man tape skidtet med sølvtape inden jeg boxer dem ind i mdf-plader?Jonatan79 sagde:
Bare min opfattelse. Det ser ret rodet ud, og måske ville en sanering af rørføring være godt. Nu er de der, og enten maler du rørisoleringen med en plastfarve eller bygger dem bare ind. Sidstnævnte vil kræve meget byggeri og giver nogle steder lavt til loftet.
Okay, jeg vil gerne vide mere om plastikmalingen, du nævner her. Holder farven al støv inde, som muligvis kan slippe fra de steder, rørisoleringen er beskadiget? Hvad synes du om sølvtape?J jonaserik sagde:
En måde at bygge asbesten ind på er at beklæde dem med et lag stof. Tag gamle lagner, som du river i 1 dm brede strimler, fastgør dem med rigeligt tapetklister, vikl dem rundt om rørene i en spiral (jeg tror, du forstår), sørg for at de overlapper. Når limet er tørt, kan du male et lag med den billigste loftmaling. Færdig!
NJA silvertape. Den er lidt besværlig at applisere. Bedre da at vikle med almindelig tykkere gazebind og male på det, for det er gazebind som sidder udenpå evt. asbest og da kun i kurverne. De lige stræk har fiberisolering under pap og gazebind.













