Vi er i gang med at renovere og ønsker at åbne op i planløsningen i henhold til skitsen og billederne. Ifølge vores oplysninger fra tidligere ejere skal kun ydervæggene være bærende med en såkaldt selvbærende konstruktion med valmtag. Da vi begyndte renoveringen og fjernede beklædningen på indervæggene, bemærkede vi, at væggene bestod af 7 cm tykke planker. Vi kan også se, at de tværgående bjælker på det kolde loft ikke går tværs over hele huset et sted ved skorstenen (se billede ifølge pkt 1).
Hvordan bør dette håndteres, hvis man vil fjerne den rødmarkerede væg på billedet?
1. Montere bjælke ovenfra (helst) eller nedefra - hvilken dimension?
2. Søjle (helst ikke)
3. Andet?
Med venlig hilsen, Agneta
Hej Agneta!
Jeg tror ikke, at du har nogle selvbærende tagstolper. Bjælkerne i loftbjælkelaget er heller ikke tilstrækkelige til en spændvidde på 7 meter. Tagkonstruktionen medfører desuden, at en hel del taglaster overføres til disse bjælker. Hjertetvæggen, som I er ved at rive ned, har absolut en vigtig bærende funktion. Plankerne er ganske vist ca. 70 mm, men det er mere korrekt at sige 3 tommer, for det var det mål, der blev brugt, da huset blev bygget.
Bjælker skal normalt hvile på søjler, uanset om de ligger på loftet eller sidder i taget. Det kræver to bjælker og fire søjler for at opfylde dit behov, da bjælkerne ikke kan gå direkte gennem skorstenen. I en skorsten må man ikke fastgøre bærende konstruktioner. Originaltegninger gør altid vurderingen lettere i sådanne tilfælde.
Tak for svaret. Vi overvejer om man ved siden af skorstenen sætter en stålbjælke lodret og derefter en stålbjælke vandret over området hvor det er ca. 4 m og derefter en stålbjælke lodret. Og så kan rive væggen. Se billede. Vi skal have en konstruktør ud på stedet...