Hej! Flyttede ind i det nye hus i sidste uge og er ret ny, men spændt på at renovere selv i så høj grad som muligt. Er begyndt at rive en væg ned for at skabe større soveværelsesplads. Nu undrer jeg mig over, om det er okay at fortsætte med at rive selv, eller om man skal tage professionel hjælp? Hvad ville prisen være for at understøtte en bærende væg?

Væggen på billedet er altså det, man finder under en masonitplade. Til venstre går en murstok. Er ikke 100 på, om man bare kan rive brædderne ned, eller om der er en risiko for, at det er en bærende væg. Huset har en træbjælkegrund.
Væg under renovering, træplanker afsløret bag fjernet masonit. Synlige rør og ledninger i venstre hjørne. Murmodifikation vurderes. Værelse med delvist afklædt trævæg, afslørende en murstock på venstre side, med døråbning til andet rum og værktøj i baggrunden.
Mvh, Dajje

Bedste svar

BirgitS
Velkommen til forumet!

For at vide, om væggene er bærende, skal man studere konstruktionsplaner og hvordan huset er bygget. Da der er plankevægge, skal man undersøge, hvordan bjælkerne over væggen er placeret, så de ikke begynder at bøje nedad, når væggen fjernes. Jeg anbefaler, at du hyrer en bygningskonstruktør til at gøre det. Hvis det er en bærende væg, kræves der en byggetilladelse fra kommunen med information om, hvordan væggen skal overføres til inkl. dimensioner af bjælke og søjle.

• Elsker
hejhejdajje
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

For at vide om vægge er bærende, skal man studere konstruktionsplaner og hvordan huset er bygget. Da det er plankevægge, skal man tjekke, hvordan bjælkerne over væggen løber, så de ikke begynder at bøje sig nedad, når væggen fjernes. Jeg anbefaler, at du tager en bygningskonstruktør ind, der kan gøre det. Hvis det er en bærende væg, kræves der en byggetilladelse til kommunen med information om, hvordan væggen skal veksles af inkl. dimensioner af bjælke og søjle.
Tak BirgitS! Tror at det bliver en konstruktør, der må komme her og uddanne mig lidt alligevel.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.