Hej, jeg overvejer at lave en åbning (cirka 2x2m) mellem køkken og stue og undrer mig over, hvor svært det er? Er der nogen, der har erfaring med selv at rive en ikke-bærende letvægtsvæg ned? Hvilke værktøjer er et must, og er der noget særligt, man skal være opmærksom på?

• Døråbning mellem køkken og stue med blomstrede tapeter, dekorative tallerkener på væggen, træstol og bord i forgrunden.
  • Åbning mellem stue og køkken med udsigt til et spisebord, reol med bøger og mortel på sidebord. Væggene er hvide med en enkelt reol og lamper.
Cirkelsav, tigersav, hammer og koben.
Sluk for strømmen til afbryderne.

Ossian K Olsson
Skal have: Fuge-sav og et koben!

Dejligt at have yderligere: Multiværktøj med klinge, der klarer metal for at kunne save søm over.

Andet tip: Det er lettere at "afmontere" væggen end at rive den skødesløst ned. Altså at man tager del for del forsigtigt. Det tager fem minutter længere, men det sparer man ofte i sidste ende.

• Synes
Mach77777
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson sagde:
Må have: Buk-sav og en koben!

Rart at have derudover: Multiværktøj med klinge der kan klare metal for at kunne save søm over.

Andet tip: Det er lettere at "demontere" væggen end at uforsigtigt rive den ned. Altså at man tager del for del forsigtigt. Tager fem minutter længere, men det sparer man ofte i sidste ende.
Når du siger "demontere" hvordan mener du så? Læste et sted at man for eksempel kan skrue dele ned. Er det sådan, du mener?

V Vante sagde:
Rundsav, bajonetsav, hammer og koben.
Sluk for strømmen til afbryderne.
Hvis man skulle vælge en af savene, hvilken er at foretrække? Ja strømmen skal slukkes, da der er en lampeknap ved siden af døren.

Totte_S
Dobbeltkontroller også, at du ikke har forbindelsesdåser i væggen. Hvis du er uheldig, sidder en eller flere dåser indtapetseret. Hvis denne dåse spreder strømmen til tilstødende rum, kan det være et ret omfattende el-arbejde at løse, og noget du ikke bør/kan gøre selv. De sidder normalt i overkanten af væggen i nærheden af døråbninger, kontroller med skråbelysning eller bank på væggen der, hvor du mistænker, at noget findes. Dette er også en grund til, at det er smart at rive forsigtigt, især omkring afbrydere og stikkontakter. Det kan blive unødvendigt dyrt at genoprette, hvis du river med en tigersav.

R Reno2026 sagde:
Hvis man skulle vælge en af savene, hvilken er at foretrække? Ja strømmen skal slukkes da der er en lampeknap ved siden af døren.
Rundsav, går nemt at indstille savdybden.

Totte_S Totte_S sagde:
Dobbeltkontroller også så du ikke har samledåser i væggen. Hvis du er uheldig, sidder en eller flere eldåser indtapetseret. Hvis denne dåse spreder elektriciteten til tilstødende rum, kan det være et ret omfattende elektrikerarbejde at løse, og ikke noget du bør/må gøre selv.
De sidder almindeligvis i overkanten af væggen nær døråbninger, tjek med slæbelys eller bank på væggen, hvor du mistænker, at noget findes. Dette er også en grund til, at det er smart at rive forsigtigt, især rundt afbrydere og stikdåser. Det kan blive unødvendigt dyrt at gendanne, hvis du river med en bajonetsav.
Da der er en lampeknap ved døren, tror jeg, der findes en samledåse i hjørnet. Men ikke sikker.

V Vante sagde:
Rundsav, kan nemt indstilles til savdybden.
Tak for input!

Ossian K Olsson
R Reno2026 sagde:
Når du siger ”montere ned”, hvad mener du så? Læste et sted, at man fx kan skrue dele af. Er det sådan, du mener?
Ja næsten! Det jeg mener er, at man ikke skal tage slæden og begynde at rive ned. Men mere tage brækjernet og bøje gipsen ”forsigtigt” væk og så save reglerne væk. Primært for at undgå at få snavs i hele huset og mærker i loft og vægge.

R Reno2026 sagde:
Tak for input!
Ved du om der er spån i væggen?

V Vante sagde:
Ved du om der er spån i væggen?
Det ved jeg desværre ikke. Men hvis det er, er der noget særligt, man skal tage hensyn til da?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.