Hej!
Jeg har et hus fra senere del af 1800-tallet, desværre giver gulvet unødvendigt meget efter i et rum på anden sal. Jeg har brug for nogle tips og råd om, hvordan dette kan løses.
Jeg tænkte selv på at save det gamle gulv op (næsten 4 cm tyk planke), lægge nogle ekstra gulvbjælker af limtræ (rummet er 9 m, men hviler på en skillevæg på underetagen, så den del der svajer er 5 m). Nuværende cc er ca. 90 cm...
Desværre har jeg nogle spørgsmålstegn, jeg skal rette ud, inden jeg smøger ærmerne op og går i gang.
- Overarbejder jeg situationen, når jeg overvejer at bryde hele gulvet op?
- Det ser ud som om gulvplankerne fortsætter i det tilstødende rum, og jeg er ikke sikker på, om der er en gulvbjælke lige under væggen, hvordan bør jeg løse dette? Saver jeg helt ud mod kanten, kan det jo betyde, at væggen "svæver" på en trampolin...
//Rickard

Hej!

Jeg synes, du skal tænke lidt om, at save et gammelt originalgulv op er en operation, der ikke kan gøres om. Man kan mene, hvad man vil selvfølgelig, men jeg mener, at det hører til i ældre huse, at det er lidt skævt og skævvredet. Hvis du alligevel vil starte, råder jeg dig til at være forsigtig, det lyder som om, gulvet har siddet der altid, og hvis der har været en form for skadedyr på bjælkelaget, er det måske netop gulvet, der holder det hele sammen. Men ofte i ældre huse byggede man jo væggene ovenpå hinanden, men det burde du kunne måle dig frem til for at se. Hvis du starter, synes jeg, du skal save gulvet op langs de gamle gulvfod, forlænge de bjælker, der giver efter, altså læg en kløvet regel eller det, der er nødvendigt, og læg så det gamle gulv tilbage, slib og overfladebehandl med sæbe eller hvad der passer. Åh, hvilket rodet indlæg. Held og lykke! =)

Mvh Kristoffer

Hej,

Tak for svaret!

Er helt bevidst om vigtigheden af at bevare det gamle, har gjort det i alle rum, men her er det desværre umuligt... :(
havde en gulvsliber her, som var lyrisk over gulvet og ville købe småstykker til fremvisning, desværre duer det nok ikke til mere.

Under alle omstændigheder, har jeg forsigtigt brudt et bræt op, og det ser faktisk ud, som om jeg malede fanden på væggen lidt for tidligt. Der ligger en gulvbjælke under væggen til min store tilfredshed. Gulvbjælkerne, der ligger der i dag, er ca. 150mm, min tanke er, som beskrevet ovenfor, at forstærke bjælkelaget og derefter lægge nyt gulv på overfladen. Måske er den bedste løsning at lægge med 60cc og lægge gulv ovenpå dette uden nogen spånplade?
tror I, det er nok med en 170x45 regel? Rummet måler 5,1m (4,7m i bredden, så der vil gå 9 stk. regler til). Fungerer det med sådan en, så kan jeg jo lægge et nyt 25mm gulv ovenpå og opnå stort set samme niveau som de øvrige rum. Alternativet er at køre limtræ, hvilket ville være f.eks. 180x42mm, meget dyrere, hvor meget bedre?

Jeg krydser fingre for, at gulvet ikke holder huset sammen... ;)

//Rickard

Hvordan skal de nye gulvregler fastgøres for at styrke op? vil du fastgøre dem til de andre regler eller til væggene?

Tanken er at sætte de gamle bjælker+væg op, når det er muligt, men det vil kun blive ved 0, 180, 360 samt ved 470. Ellers skal de fastgøres til væggen, hvilket vel skal gøres med en bjælkesko, antager jeg.
Ser visse vanskeligheder med at sætte de nye regler i de gamle, da disse er runde med høvlet over- og underside.

Ja det er ofte lidt tricky at bygge nyt i gammelt. =) bjælkesko lyder som en god idé, 170 vil sandsynligvis fungere, hvor meget plads har du? Føles måske mere sikkert, hvis du har plads til en 220 bjælke? Men er træet i det gamle bjælkelag så dårligt, at du har brug for at forstærke med nye? Det er jo en enklere og billigere løsning at Sala på, hvis træet er i god stand. At de svajer er vel ret naturligt i betragtning af spændvidden.

I dag er det som sagt 150mm bjælke siden ca40mm gulv, derfor var tanken at køre på 170mm + 25. Andet alternativ havde vel været spånplade direkte på nuværende gulvbjælker men så skal jeg styrke disse på en eller anden måde, hvad mener du med at sala? Nuværende tømmer er friskt (det jeg har set indtil videre...)

Er dette at sala? I så fald ser jeg vel kun lidt vanskeligheder i at sætte brædder på hver side af bjælken da den er rundet
http://www.byggahus.se/forum/golv/164101-jamna-till-gammalt-bjalklag.html#post1241370

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.