12,539 læst ·
3 svar
13k læst
3 svar
Rive bærende væg - dimension på HEA-bjælke?
Alle konstruktører jeg har talt med har bedt mig om at vende tilbage i oktober, så jeg prøver her i stedet
Jeg vil rive en tidligere ydervæg ned, som 3 tagbjælker hviler på, og erstatte den med en HEA-jernbjælke, spørgsmålet er bare, hvilken dimension bjælken skal have?
Forudsætninger: 1-planshus med kælder med stamme i træ og pudsfacade bygget -45 og tilbygget -55. 100 kvm.
Snezone 2(sthlm)
Betontagsten på taget
Ca. 30 graders taghældning
Spændvidden er ca. 5,30 m, og bjælken vil blive understøttet af en limtræssøjle 115 x 115 mm i hver ende.
Ved beregning via Moelven blev svaret limtræsbjælke 115x495 mm, hvilket bygger alt for meget i højden, så spørgsmålet er, om en HEA-180 er tilstrækkelig, eller om det er HEA-200, der gælder?
Hustegningen vedlagt illustrerer med stiplede linjer, hvor væggen skal rives, og bjælken skal placeres i forhold til den gamle og nye del af huset.
Taknemmelig for svar!
Jeg vil rive en tidligere ydervæg ned, som 3 tagbjælker hviler på, og erstatte den med en HEA-jernbjælke, spørgsmålet er bare, hvilken dimension bjælken skal have?
Forudsætninger: 1-planshus med kælder med stamme i træ og pudsfacade bygget -45 og tilbygget -55. 100 kvm.
Snezone 2(sthlm)
Betontagsten på taget
Ca. 30 graders taghældning
Spændvidden er ca. 5,30 m, og bjælken vil blive understøttet af en limtræssøjle 115 x 115 mm i hver ende.
Ved beregning via Moelven blev svaret limtræsbjælke 115x495 mm, hvilket bygger alt for meget i højden, så spørgsmålet er, om en HEA-180 er tilstrækkelig, eller om det er HEA-200, der gælder?
Hustegningen vedlagt illustrerer med stiplede linjer, hvor væggen skal rives, og bjælken skal placeres i forhold til den gamle og nye del af huset.
Taknemmelig for svar!
Denne tråd tror jeg kan gøre dig lidt klogere:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
Tak for svarene, søgefunktionen er jo ikke specielt skarp, så linkene var velkomne.
Med andre ord, ifølge tabellen bliver det en HEA-200. Hvis jeg forstår det rigtigt, behøver man ikke brandbeskytte bjælken, hvis den bruges i villa. Er der nogen, der har styr på det måske?
Med andre ord, ifølge tabellen bliver det en HEA-200. Hvis jeg forstår det rigtigt, behøver man ikke brandbeskytte bjælken, hvis den bruges i villa. Er der nogen, der har styr på det måske?
Klik her for at svare
