Alle konstruktører jeg har talt med har bedt mig om at vende tilbage i oktober, så jeg prøver her i stedet :)

Jeg vil rive en tidligere ydervæg ned, som 3 tagbjælker hviler på, og erstatte den med en HEA-jernbjælke, spørgsmålet er bare, hvilken dimension bjælken skal have?

Forudsætninger: 1-planshus med kælder med stamme i træ og pudsfacade bygget -45 og tilbygget -55. 100 kvm.

Snezone 2(sthlm)
Betontagsten på taget
Ca. 30 graders taghældning
Spændvidden er ca. 5,30 m, og bjælken vil blive understøttet af en limtræssøjle 115 x 115 mm i hver ende.

Ved beregning via Moelven blev svaret limtræsbjælke 115x495 mm, hvilket bygger alt for meget i højden, så spørgsmålet er, om en HEA-180 er tilstrækkelig, eller om det er HEA-200, der gælder?

Hustegningen vedlagt illustrerer med stiplede linjer, hvor væggen skal rives, og bjælken skal placeres i forhold til den gamle og nye del af huset.

Taknemmelig for svar!

• Håndtegnet plantegning af et hus, der viser en tidligere ydervæg og en tilbygning med stiplede linjer til at illustrere, hvor væggen skal rives.
Tak for svarene, søgefunktionen er jo ikke specielt skarp, så linkene var velkomne.
Med andre ord, ifølge tabellen bliver det en HEA-200. Hvis jeg forstår det rigtigt, behøver man ikke brandbeskytte bjælken, hvis den bruges i villa. Er der nogen, der har styr på det måske?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.