Halløj alle kyndige!
Vi købte et hus for et år siden, og nu skal væggen ned! (Siger jeg!)
Det er et etplanshus med kælder.
Tidligere har der været en åbning her (se gul markering) men den er blevet flyttet, som I kan se.
Nu vil jeg åbne op mere, men kan jeg gøre det uden større indgreb? (Blå markering)
Bjælken løber langs hele væggen fra væg til væg, V-takstol ovenover (grøn markering).
Tanken er at bevare "overkanten" ved døren, som den er i dag, langs hele den "nye" åbning.
Det vi tror, vi ser nederst, er det gamle gulv, men vi er usikre.
Forstår I mig?
Vi har ingen adgang til originaltegninger, kun dem som fulgte med ved salg.
Vi købte et hus for et år siden, og nu skal væggen ned! (Siger jeg!)
Tidligere har der været en åbning her (se gul markering) men den er blevet flyttet, som I kan se.
Nu vil jeg åbne op mere, men kan jeg gøre det uden større indgreb? (Blå markering)
Bjælken løber langs hele væggen fra væg til væg, V-takstol ovenover (grøn markering).
Tanken er at bevare "overkanten" ved døren, som den er i dag, langs hele den "nye" åbning.
Det vi tror, vi ser nederst, er det gamle gulv, men vi er usikre.
Forstår I mig?
Vi har ingen adgang til originaltegninger, kun dem som fulgte med ved salg.
H Hannah Wikström sagde:Halløj alle kyndige!
Vi købte et hus for et år siden og nu skal væggen ned! (Siger jeg!)
Tidligere har der været en åbning her (se gul markering), men den er blevet flyttet, som I kan se.
Tværbjælken går langs med hele væggen fra væg til væg, V-spær ovenfor (grøn markering).
Tanken er at bevare "overkant" ved døren som den er i dag langs hele "nye" åbningen.
Det vi tror vi kan se nederst er det gamle gulv, men vi er usikre.
Forstår I mig?
Vi har ingen adgang til originaltegningerne, men kun dem som fulgte med ved salget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47,971 indlæg
Hvilken væg på plantegningen gælder det?
Hvornår er huset bygget?
Har du tjekket om kommunens byggetilladelsesafdeling har nogle tegninger fra da huset fik sin byggetilladelse?
Mener du tagryggen når du skriver tagbjælke?
Har du et billede af spærkonstruktionerne?
Hvornår er huset bygget?
Har du tjekket om kommunens byggetilladelsesafdeling har nogle tegninger fra da huset fik sin byggetilladelse?
Mener du tagryggen når du skriver tagbjælke?
Har du et billede af spærkonstruktionerne?
Det glemte jeg selvfølgelig at sige!BirgitS sagde:
Det drejer sig om væggen mellem køkken og stue. Vi vil altså åbne op, så døråbningen bliver større, så at sige, mod hallen. Gul er den gamle døråbning, nu flyttes den, og det røde er, hvad vi vil åbne mere.
Jeg poster et bedre billede herunder 😃
Eftersom det er forskellige på hver side.J Jansson69 sagde:
Den ene tynd spånplade og den anden tykkere tretexplade, spiller det nogen rolle hvilken, eller er der noget jeg skal tænke på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47,971 indlæg
Er det et element- eller modulhus? De har en særlig type konstruktion, og det er nok ikke muligt at afgøre i et forum, hvad der kan gøres med væggen.
Hvis ikke, var det almindeligt med fagverksspær i -62, og da er ingen indvendige vægge på etageplanet under loftet bærende.
Hvis ikke, var det almindeligt med fagverksspær i -62, og da er ingen indvendige vægge på etageplanet under loftet bærende.
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 152 indlæg
Jeg havde overvejet at tage en konstruktør/byggnadsingenjör ind for at få en udtalelse, koster ikke mange tusindlapper. Så ved I også om og hvordan I bør afveksle. Alternativt tage tilbud ind fra en byggevirksomhed og høre, hvad de tror om væggen.H HannahW sagde:
Synes det hjælper at tænke på budgivning og hvor meget hver forøgelse føltes da, 20.000 her og 40.000 der. Så bliver visse sådanne udgifter lettere at bære.
Klik her for at svare