5,356 læst ·
19 svar
5k læst
19 svar
Risikokonstruktioner - hvorfor bruges de...
Jeg har læst om Thermisol før, men syntes Maco-tingene virkede interessante. Som jeg nævnte tidligere, har jeg et ældre hus, som tidligere ejere har efterisoleret 20 cm ovenpå originaltagets råspont. Nu ser huset lidt forkert ud med for stor hat, og derudover ser det ud til at være dårligt lavet, for når der er sne (sådan noget hvidt snask, hvis nogen husker det) smelter det væk på et stort område midt på vores tag længe før, det smelter på ikke-efterisolerede nabohuse.
Så hvis jeg rev det nye tag ned og lavede et nyt med Macos renoveringsvariant, ville jeg sænke "hatten" 10 cm og sandsynligvis få bedre fungerende isolering.
I, der har kigget på Maco - har jeg forstået det rigtigt, da jeg læste deres hjemmesider, at man ikke behøver dampspærre i taget?
Så hvis jeg rev det nye tag ned og lavede et nyt med Macos renoveringsvariant, ville jeg sænke "hatten" 10 cm og sandsynligvis få bedre fungerende isolering.
I, der har kigget på Maco - har jeg forstået det rigtigt, da jeg læste deres hjemmesider, at man ikke behøver dampspærre i taget?
Jo det er mærkeligt at man ikke kan bygge risikofrit i 2007... men alt handler vel om penge. Man bygger stadig uden at tage fuldt ansvar for sit byggeri. Problemerne opdages jo oftest mere end 10 år senere, og da er det ikke bygherrens problem.
Jeg tror, at vind kan blive det næste store "krybekælders problem" som alle vil købe affugtere til...
Der findes en ret god rapport fra Lund angående forskellige metoder til at angribe fugt på kolde lofter. Bl.a. celleplastisolering ovenpå spån, 200W varmekilde på loftet, ventilation m.m.
http://www.fuktcentrum.lth.se/infodag2005/KallaVindar_Jesper_Arfvidsson.pdf
Så der er stadig håb!
En lille parentes... Der er kæmpestor tempforskel på mit loft, om jeg har sne eller ej på taget. Altså, sneen isolerer godt... og er gratis!
Jeg tror, at vind kan blive det næste store "krybekælders problem" som alle vil købe affugtere til...
Der findes en ret god rapport fra Lund angående forskellige metoder til at angribe fugt på kolde lofter. Bl.a. celleplastisolering ovenpå spån, 200W varmekilde på loftet, ventilation m.m.
http://www.fuktcentrum.lth.se/infodag2005/KallaVindar_Jesper_Arfvidsson.pdf
Så der er stadig håb!
En lille parentes... Der er kæmpestor tempforskel på mit loft, om jeg har sne eller ej på taget. Altså, sneen isolerer godt... og er gratis!
Hittede denne tråd og den første MACO-tanke der flyver gennem hovedet er "die dumme Schweden"...
Hvordan kan tyskerne have haft denne metode i 18 år uden at vi, med vores klima, har taget den til os? Det virker genialt. Man behøver ikke engang undertag.
På mit hus med ca 235 kvm sadeltag ville det koste 86.000:- at isolere taget på denne måde. Lyder billigt med tanke på at jeg pludselig får en masse gode ekstra kvadratmeter, om ikke andet så til sovehems for gæster.
Jeg undrer hvad vores svenske husproducenter ville sige om kunderne begyndte at kræve denne tagkonstruktion med motivationen at man ikke vil have skimmel på loftet.
Hvordan kan tyskerne have haft denne metode i 18 år uden at vi, med vores klima, har taget den til os? Det virker genialt. Man behøver ikke engang undertag.
På mit hus med ca 235 kvm sadeltag ville det koste 86.000:- at isolere taget på denne måde. Lyder billigt med tanke på at jeg pludselig får en masse gode ekstra kvadratmeter, om ikke andet så til sovehems for gæster.
Jeg undrer hvad vores svenske husproducenter ville sige om kunderne begyndte at kræve denne tagkonstruktion med motivationen at man ikke vil have skimmel på loftet.
De konspiratorisk anlagte og skeptikerne kan jo mistænke, at parterne i den "etablerede" byggeindustri, byggere, arkitekter, producenter etc. holder hinanden om ryggen og foreslår de produkter, som de har betalt for at foreslå... som f.eks. isoleringsprodukter, hvor man måske deler markedet op mellem glasuld og mineraluldsleverandørerne.
Fortalere/innovatører for nye metoder lobber måske ikke ordentligt for deres løsninger.
Fortalere/innovatører for nye metoder lobber måske ikke ordentligt for deres løsninger.
Det kan jo helt enkelt være, at hvis arkitekt/bygger bruger en velafprøvet metode, og det ikke fungerer så godt, så kan man i det mindste henvise til, at den er velafprøvet. Hvis de bruger en usædvanlig, som ikke fungerer, kan de regne med at skulle betale store omkostninger for at erstatte den med noget andet... Hvad ville du have valgt? ;-)
At definere i detaljer, hvordan det skal bygges fra Boverket, er noget, man aktivt har fjernet (selv eksempler), fordi alle parter mente, at det hæmmede udviklingen af nye løsninger...
Et stort problem er jo at finde neutral information om produkter, især for privatpersoner; ofte finder man mest salgspropaganda, og at gå ind i et byggemarked begynder mere og mere at minde om siba/onoff m.fl.
At definere i detaljer, hvordan det skal bygges fra Boverket, er noget, man aktivt har fjernet (selv eksempler), fordi alle parter mente, at det hæmmede udviklingen af nye løsninger...
Et stort problem er jo at finde neutral information om produkter, især for privatpersoner; ofte finder man mest salgspropaganda, og at gå ind i et byggemarked begynder mere og mere at minde om siba/onoff m.fl.
Klik her for at svare