Hej,

Jeg skal flytte min luftvarmepumpe og skal derfor lukke hullet i ydervæggen, som er af træpaneler. Jeg vil helst ikke skifte mere end nødvendigt, så spørgsmålet er, om man kan lappe vindpapiret dér hvor hullet er, i stedet for at hæfte på reglarne, og med hvad i så fald?

Jeg smider også lige et opfølgende spørgsmål ind:

Alle indervægge er fra '79 og af spånplader, hele huset er mere eller mindre en spånæske. Hvis hullet har en diameter på lad os sige 100mm, hvad bruges så bedst til at fylde det? Jeg tænker mig en lille regel at skrue på bagsiden af spånpladen og så sætte en tilpasset plade ind og spartle. Men for at kunne spartle og male det nogenlunde pænt bagefter, bruges der så helst gips, spån eller noget andet?

Tak på forhånd

Senest redigeret:
Pappen skulle jeg have tapet, der findes særligt tape som holder bedre end fx sølvtape på det :)

For hullet er det måske nemmest at skrue to stykker ind (som hver for sig går ind, men som sammen lukker til) ?
Var det sådan, du mente?

Husfix kan fungere, hvis du har brug for at fylde mere end spartel kan klare, eller hvis du saver en bid plademateriale/gips...

/K

• Synes
klasses
  • Laddar…
Sav en lige stor skive som hullet af noget materiale, lirke et stykke regel igennem hullet og skru det fast gennem væggen, og derefter skruer man den udsavede skive fast i reglen. Så skal der spartles og slibes, indtil det er glat, og så males der.

Sådan tape virker.

https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029

Hvis du har tape til overs, kan du bruge det til at pakke julegaver ind. Det er meget sjovt at se på, når nogen forsøger at åbne en sådan pakke :).

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Aldersbestandig tape har jeg liggende, og jeg overvejede den samme metode med hullet på indersiden, mest forvirret om gips eller træ er at foretrække, når væggen er af spån? Eller det måske kvitterer?

Jeg tror det er lige meget, det bliver jo en spartelklump uanset hvad.

• Synes
klasses
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.