Bedste svar

tag almindelig hydraulisk kalkmørtel. Det er blødt og føjeligt og kan bearbejdes og forbedres så mange gange som helst. I modsætning til cementbaserede mørtler, som bliver stenhårde og bliver hvor de er.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Hej alle, jeg kaprer tråden lidt, da jeg ikke fandt nogen, der passede bedre, og ville ikke starte en ny. Jeg har fået fat i en stor parti mursten, men det er lidt usædvanligt. Det er gult hulsten med 9 huller (ved at det må være max 21 huller i en "almindelig" mursten for at bruges til at mure ildsted). Jeg smider et billede med. Hvad tror I, fungerer det at mure ildsted med dette indendørs? 1,2 kg vejer stenen

• Gul hulsten med 9 huller, vejer 1,2 kg, ligger på et bord med briller ved siden af. Diskuteres til brug for indendørs murværk.
  • Synes
Ulltand
  • Laddar…
B
Tegl findes i forskellig kvalitet afhængigt af hvor det skal anvendes, jord, facade, skorsten, ildfast bl.a.. Ved du, hvad det er for tegl, du har købt?

B BSOD sagde:
Tegl findes i forskellige kvalitet afhængigt af hvor det skal anvendes, jord, facade, skorsten, ildfast bl.a. Ved du, hvad det er for tegl, du har købt?
Jo jeg ved, desværre ved jeg ikke, hvad det er for tegl. Heldigvis har jeg ikke betalt eller hentet det endnu, jeg har bedt sælgeren vente, indtil jeg har undersøgt teglens specifikationer. Jeg har googlet som en gal, men finder intet, der ligner dette. Det skal ifølge sælger være målene 80mmx80mmx240mm.

Jeg afventer svar fra ham

B
Det er jo meget høje krav til ildfast mursten. Jeg ville ikke have taget chancen.

Hvis jeg skulle gætte, ville jeg gætte på, at det er en form for facade mursten, men det er et gæt, og jeg er meeeget langt fra sikker.

Ildfast mursten plejer vel at være uden huller, massive sten, ret ofte smallere. Skal du lave en pejs?

Ja noget i den retning, jeg skal bygge en masseovn. Der er egentlig ikke krav om ildfaste mursten. Derimod plejer man at have det i bunden af ildstedet, hvis jeg har forstået det rigtigt. I resten af ovnen kommer man ikke op på de temperaturer, der kræves for at ildfaste mursten er nødvendige.

Princippet for en sådan ovn er, at man leder røggasserne en lang vej (op og derefter ned på siderne) som i en kakkelovn, for at få al varmen ud og opnå maksimal varmelagring.

S
Ulltand Ulltand sagde:
Hej,

Vi har en gammel kakkelovn hvor fugen i ildstedet ikke længere er i bedste stand. Tænkte på at forsøge at fuge med lidt nyt mørtel, men hvad skal man bruge?
Man plejer at bruge ler i kakkelovne.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
S
M mhoglund sagde:
Ja nåt sånt, jeg skal bygge en masseovn. Det er egentlig ikke krav om ildfast tegl. Derimod plejer man at have det i bunden af ildstedet, hvis jeg har forstået det rigtigt. I resten af ovnen kommer man ikke op i de temperaturer, der kræves for ildfast tegl.

Princippet for en sådan ovn er, at man leder røggasserne en lang vej (op og så ned på siderne) som i en kakkelovn, for at få al varmen ud og få maksimal varmelagring.
Ser ud som beklædningssten eller facade sten, der anvendes i facader, når man ikke vil bygge vægtykkelsen så meget ud.

Svenske regler omkring ildsteder bygger 120 mm tykke sten. Det er vel erfaringsbaserede regler, at man har gjort sådan tidligere og ved, at det virker.

S sinuslinus sagde:
Ser ud som beklædningssten eller facadebeklædning, som man bruger på facader, når man ikke vil bygge vægtykkelsen så meget ud.

Svenske regler omkring ildsteder bygger 120 mm tykke sten. Er vel erfaringsbaserede regler, at man har gjort sådan tidligere og ved, at det fungerer.
Okay, tak for info. Ja så er det jo bare at lede videre :) øv at tegl skal være så dyrt!!

Ulltand Ulltand sagde:
Hej,

Vi har en gammal kakkelovn hvor fugen i ildstedet ikke længere er i bedste stand. Tænkte at forsøge at fuge med lidt nyt mørtel, men hvad skal man bruge?
Lermørtel er det, der anvendes af dem, der sætter kakkelovne. Det skyldes delvis, at hvis du har brug for at sætte kakkelovnen op igen af en eller anden grund, så er det bare at fugte mørtel op, så slipper det af sig selv. Let at arbejde med og let at gøre rent efter sig. Et dejligt naturligt produkt kort sagt.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.