3,417 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
Reparere dybt hul i gammel ydervæg af "mørtel"
Hej,
Hvad skal jeg bruge til at fylde hullet?
Gammelt hus i norra skåne på stengrund med ujævn kesolignende type rappet (?) & formentlig kalket facade. Ydervæggene er ca. >30 cm tykke & består af almindelig granit samt en slags mørtel/puds som er hvid & sandagtig & ligesom forsvinder når man f.eks. borer mm. Der er mere mørtel end sten...
Nu har jeg haft elektriker der som har boret lige igennem væggen & trukket en ledning. Dermed er det som et dybt krater. Nogle siger c-mørtel, andre siger jeg skal bruge b-mørtel & nogen siger silikone. Hvad er det rigtige?
MVH
Rådvild jessica
Hvad skal jeg bruge til at fylde hullet?
Gammelt hus i norra skåne på stengrund med ujævn kesolignende type rappet (?) & formentlig kalket facade. Ydervæggene er ca. >30 cm tykke & består af almindelig granit samt en slags mørtel/puds som er hvid & sandagtig & ligesom forsvinder når man f.eks. borer mm. Der er mere mørtel end sten...
Nu har jeg haft elektriker der som har boret lige igennem væggen & trukket en ledning. Dermed er det som et dybt krater. Nogle siger c-mørtel, andre siger jeg skal bruge b-mørtel & nogen siger silikone. Hvad er det rigtige?
MVH
Rådvild jessica
Man bør anvende samme type puds som allerede sidder på væggen, og ud fra din beskrivelse at dømme ser det ud til at være en form for kalkmørtel. Jeg ville have brugt en kalkmørtel i stedet. Eksempelvis et af mørtlerne på denne side: http://www.weber.se/fasad-puts-och-...uts-utan-isolering/weber-kalkbrukssystem.html. Der findes flere producenter af kalkmørtel.
Takker! Jeg tror, at der over tid er blevet brugt alle slags mørtel/cement ved reparationer. Denne gang tænkte jeg dog på at prøve at reparere selv (da facaden alligevel er helt ujævn) & eftersom jeg nu skal pille mørtlen ind flere decimeter, føles det vigtigt at vælge det rigtige materiale. Jeg kører forbi en virksomhed, der sælger kalkmørtel i morgen.
Klik her for at svare