Hejsa,
Håber at kunne få lidt hjælp her, vi renoverer en villa bygget i 50'erne eller 60'erne med en ramme som vægkonstruktion, set indefra ser væggen sådan ud:
tretetex, råspont 17x95, regel ca 55x60, vindpap, asfabord, træpanel. total isoleringstykkelse ca: 70mm

Sådan kommer væggen til at se ud, når den er færdig:
Gips, osb-plade, råspont 17x95, vil pu-lime samt skrue på en 45x70, regel 45x45 på tværs, asfabord, lægter 28x45, beklædningsbræt, total isoleringstykkelse ca: 185mm

I loftet sidder der tretex, der er malet et antal gange, som jeg har tænkt mig at lade være og som bremse og skrue gipsen i denne.

Jeg vil tætne med akrylfugemasse ved hvert hjørne, hvor gipspladerne mødes samt ved tilslutning væg/gulv og væg/loft.

Der sidder en friskluftsventil i hvert rum

Nu til mit grubleri omkring diffusionsplast... ved ikke rigtig hvilket lejr jeg står i, når det gælder dette, i øjeblikket er der ikke nogen plast i vægge eller i loft. Kan jeg, hvis jeg har en kontrolleret ventilation, springe plasten over??

Kommer luften igennem tapet+malet gipsplade+osb+råspont, hvis så burde ikke osd+råsponten fungere som en "lunge"?

Nogen der har samme tanker eller gjort noget lignende.. Taknemmelig for råd...

Med venlig hilsen Yllom

Senest redigeret:
Milkshaken
Min første tanke er..... Huset er bygget for længe siden, ikke så meget brug af vand i huset og en ventilation tilpasset til denne leveform...
Moderne huse isoleres mere, (Hvilket I skal gøre) fugtvandringen bliver da mere mellem vægge, tag og udendørsluften...
Altså, plast både tag og vægge mellem begge isoleringslag... Vigtigt er det, at både taget og væggene plastes,,, ellers lad være... Hvis man ikke tager begge, flytter man fugten til der, hvor det ikke er plastet, hvilket jo siger sig selv ikke er så godt...

så skriver du, at gipsen skal skrues i tretexen..... Håber du mener i bjælkerne, som holder tretexen oppe.. ellers vil du få store problemer med at få pladerne til at sidde oppe..:)

Dette var mit forslag....

Hej hej,

Nej gipset skal skrues i osb-pladen + råsponten bagved, tretexen skal væk. Lidt som du skriver, så er min tanke, at vi ikke vil kunne sætte plast overalt og få det rigtig tæt, derfor føles det ikke godt, netop med tanke på at jeg i stedet koncentrerer luften til et par steder. Har overvejet at montere en Spirex (tror jeg det hedder) på taget, så der næsten altid er træk ud, hvad tænker du om dette? I badeværelset + tørrerummet har vi fugtstyret ventilator,

// Yllom

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.