hejsa.
kigger lidt på trappen i vores hus, for den er virkelig elendig
på selve trinnene er der en slags grå mønstret linoleum, og imellem er der en rød historie.
så det jeg har overvejet er at rive disse af og så lime fyrretræsgulvplanker sammen, så de bliver enheder, som jeg kan save ud, både dem man går på og dem imellem trinene, så at trappen bliver beklædt med fyrretræ og så male dette. jeg har løftet på linoleummet og tjekket, og der er intet under, som man kunne tænke sig at slibe frem, det ser bare ud til at være skidt træ, så derfor kom jeg på ideen at bygge på fyrretræ udenpå for at få en god overflade at male på...
dog er det jeg ikke kan beslutte mig for, hvad jeg skal male med... man vil jo have, at det skal være slidstærkt, så det ikke ser ud som skrid efter et stykke tid... min partner vil male den helt hvid, men da det er meningen, at det skal være fyrretræsgulvplanker, så måske man skal hvidlasere eller noget, så man stadig kan se træet, men ikke helt trædesrent... holder sådan noget til at gå i, eller bliver det hurtigt slidt...
det jeg har tænkt at bruge til trappen er dette -> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx
hvad synes I om min idé? er jeg helt ude at cykle, eller kan det fungere som jeg har tænkt.
i tankerne bliver det rigtig flot i hvert fald, men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre sådan
og jeg har et billede af trappen, så kan I se, hvor slemt det er
kigger lidt på trappen i vores hus, for den er virkelig elendig
på selve trinnene er der en slags grå mønstret linoleum, og imellem er der en rød historie.
så det jeg har overvejet er at rive disse af og så lime fyrretræsgulvplanker sammen, så de bliver enheder, som jeg kan save ud, både dem man går på og dem imellem trinene, så at trappen bliver beklædt med fyrretræ og så male dette. jeg har løftet på linoleummet og tjekket, og der er intet under, som man kunne tænke sig at slibe frem, det ser bare ud til at være skidt træ, så derfor kom jeg på ideen at bygge på fyrretræ udenpå for at få en god overflade at male på...
dog er det jeg ikke kan beslutte mig for, hvad jeg skal male med... man vil jo have, at det skal være slidstærkt, så det ikke ser ud som skrid efter et stykke tid... min partner vil male den helt hvid, men da det er meningen, at det skal være fyrretræsgulvplanker, så måske man skal hvidlasere eller noget, så man stadig kan se træet, men ikke helt trædesrent... holder sådan noget til at gå i, eller bliver det hurtigt slidt...
det jeg har tænkt at bruge til trappen er dette -> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx
hvad synes I om min idé? er jeg helt ude at cykle, eller kan det fungere som jeg har tænkt.
i tankerne bliver det rigtig flot i hvert fald, men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre sådan
og jeg har et billede af trappen, så kan I se, hvor slemt det er
Vi havde lignende bekymringer med et hårdt limet væg-til-væg tæppe. Limresterne sad som klippen.
Jeg anvendte laminatgulv i stedet, da det ikke bygger lige så meget på trinene. Tror det er betydeligt nemmere at arbejde med end fyrretræsplanker. Laminatgulvene limede jeg fast.
Der findes laminat i alle dets forskellige former og farver.
Glem ikke trappekompasset, det gør ens liv meget enklere.
Jeg anvendte laminatgulv i stedet, da det ikke bygger lige så meget på trinene. Tror det er betydeligt nemmere at arbejde med end fyrretræsplanker. Laminatgulvene limede jeg fast.
Der findes laminat i alle dets forskellige former og farver.
Glem ikke trappekompasset, det gør ens liv meget enklere.
ja de så jo lignende ud.. og jekligt flot
grunden til at jeg overvejede fyrretræsplanker var for at få en mere robust trappe.. som sagt virker den til at være bygget i dårligt tømmer, så jeg tænkte, at det ville føles lidt mere robust, hvis man klædte den i dette... og eftersom både jeg og min partner er inde på, at det skal males, er parket måske ikke så godt, da man så fjerner selve grunden til det...
men hvor kan man finde en trappekompas?? har læst og set, at mange bruger den, men har ikke fundet nogen links til, hvor man kan købe det... jeg havde tænkt at tage typisk pap og lave skabeloner af hvert trin og save ud... trappen har jo ikke nogen underlige vinkler, hvad jeg kan se, men det ser mest ud til at være rette vinkler overalt... selvom det måske er øjet, der bliver narret...
og en ting til... skal man have en trappenæse. Den sidder jo lidt fremskudt nu, men den havde jeg tænkt at skære væk for at gøre det lettere at sætte beklædningen og så sætte metal liste ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-140106.aspx ) på kanten... men hvis trappenæsen har nogen funktion i forhold til at gå på trappen, så skal man måske have den der.
men hvor kan man finde en trappekompas?? har læst og set, at mange bruger den, men har ikke fundet nogen links til, hvor man kan købe det... jeg havde tænkt at tage typisk pap og lave skabeloner af hvert trin og save ud... trappen har jo ikke nogen underlige vinkler, hvad jeg kan se, men det ser mest ud til at være rette vinkler overalt... selvom det måske er øjet, der bliver narret...
og en ting til... skal man have en trappenæse. Den sidder jo lidt fremskudt nu, men den havde jeg tænkt at skære væk for at gøre det lettere at sætte beklædningen og så sætte metal liste ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-140106.aspx ) på kanten... men hvis trappenæsen har nogen funktion i forhold til at gå på trappen, så skal man måske have den der.
Senest redigeret:
Ganske enkelt faktisk. Nu kan det ske, at jeg blander begreberne trappetrin og stødtrin... men men, here goes... Jeg lavede en egen trappekompas, som jeg brugte til at måle hvert trappetrin, efter vi fjernede tæppet og sleb det lidt jævnt. Når jeg havde målt trinnet, lagde jeg tre laminatplader sammen, målte trinet op med kompasset, tegnede linjen punkt til punkt og brugte en stiksav til forsigtigt at save trinet ud i laminatpladerne. Stødtrinene(?) var ret enkle og rektangulære og blev limet med PL600 først. Så limede jeg not og fer på laminatpladerne (også PL600) og også på trappetrinet. Så lagde jeg forsigtigt de sammenlimede laminatplader på plads på trappetrinet. Nogle gange måtte man justere med en fil. Så på med vægt... bøger, fotoalbum, kataloger, alt hvad man kunne finde i et par timer. I mellemtiden lavede jeg trappens næse af en fliseliste i eg, hvis bredde var ca. 5 mm bredere end den eksisterende trappens næse + laminat. Når først limet på laminatpladerne var tørt, skulle man slibe kortsiderne ned, så de kom i lod, så man kunne sømme den nye trappens næse på uden en sprække. Jeg sjuskede dog lidt, og der blev nogle sprækker her og der, som man skjulte med skridtape.Tiger79 sagde:
Håber denne lille beskrivelse var nok... Vedhæfter et billede af det hjemmebyggede trappekompas. En laminatplade, to skruer og møtrikker og hårde papstykker som pile.
Min helt personlige mening er, at trappenæser i metal bliver ikke smukt, men det er jo op til betragterens øje.Frigge sagde:og en ting til... skal man have en trappenæse. sidder jo lidt udspringende nu men den har jeg tænkt at skære væk for at det skal blive lettere at sætte beklædningen og så sætte metal liste ( [link] ) på kanten... men hvis trappenæsen har nogen funktion som har med at gå i trappen så måske man skal have den der
Montering er jo enkelt og praktisk helt klart. Funktion... ingen anelse?
Men det må vel findes nogen hvid laminat der ser ud i henhold til jeres ønske? Fraråder dig absolut ikke at gøre det med fyrplank, men det rent spontant føles unødvendigt besværligt.
viste billederne til min sambo, så nu er det helt andre idéer
vi har jo i entreen, hvor trappen begynder, noget lignende laminat med en slags antracit klinker imitation... så vi fandt dette hos byggmax, som nok ville gøre sig godt i trappen ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx ) dels så ses hundehår og skidt ikke lige så hurtigt som på hvidt, og så harmonerer det med gulvet i entreen.
og lyse sider og brystpanel, så kan det nok blive rigtig flot.
og lyse sider og brystpanel, så kan det nok blive rigtig flot.
jeg tog 14 mm egetræ parket.
der findes en trappelærer at købe. man kan dreje den i alle retninger.
trappenæsen tager du egetræsfoder 56 mm, så dækker du alt.
rul lidt ned i mit album her, så ser du resultatet.
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
der findes en trappelærer at købe. man kan dreje den i alle retninger.
trappenæsen tager du egetræsfoder 56 mm, så dækker du alt.
rul lidt ned i mit album her, så ser du resultatet.
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
Jeg har gjort det samme, og eftersom vi skulle male, beholdt jeg "skitvirket" og sleb lim og linoliumrester væk. Jeg fik anledning til at købe en ny solid slibemaskine, men med den og 40-papir var det mindre arbejde end at save fyrretræ/parket/laminat, som var alternativerne. Vores trappe så ud som jeres på billedet og blev meget flot med grå farve, synes vi selv
Så hvis I ændrer jer igen og maler, ser jeg ingen grund til at beklæde den med fyrretræ.
Klik her for at svare