Jeg er i gang med mit udestueprojekt, men jeg er kørt lidt fast. Jeg havde tænkt mig at isolere og vinterbonde, så man får mere ud af rummet. Jeg har fjernet de store glasruder og revet yderpanelet ned samt den lille isolering, der overraskende nok var i rummene på ydersiden. Gulvet består af spredte brædder med et tæppe over.
Yderpanelet, spredt uden lukket panel, gik næsten helt ned til jorden, og under fundamentet var der en masse rod, som jeg har ryddet væk (bl.a. en ikke-fungerende rusten gammel plæneklipper, diverse brædder, et gammelt kaninbur, spande og knuste flasker, teglrør med musebo i osv. skrald. Fin sand, meget ujævn, og vand løber ind, når det regner og danner en pøl, kunne jeg se. Jeg tænker at rive det øverste lag sand væk og jævne overfladen med fald ud mod haven i stedet, lægge fiberdug og stabilgrus. Bedet foran skal også væk: jeg skal grave jorden ud og fylde op med stabilgrus tror jeg.
Jeg skal skifte remmen under taget, som spærhovedet hviler på, til en grovere liggende og regle op nyt (på den rigtige måde!), isolere væggene og sætte ubehandlet træpanel udenpå og male med grå slamfarve.
Men hvad gør jeg egentlig med punktfundamentet? Der er meget få piller, og jeg er bekymret for, at konstruktionen ikke holder til møbler og brug, hvis jeg ikke støtter op lidt mere nedenunder. Udestuen er ca. 3 x 6 m og ser sådan ud nedefra og op:
1. Piller med ca. 2 m mellemrum, 4 på forsiden og 4 bagtil mod husets ydervæg.
2. 2 bjælker ovenpå pillerne i midten.
3. 5 tværgående bjælker (dvs. langs med huset).
4. Spredte gulvbrædder.
5. Løstliggende heltæppe ovenpå.
* Jeg skal sætte nye vinduer i, isolere vægge og gulv samt under taget.
* Overvejer at sætte et par ekstra piller ind, lige under de to midterste bjælker for at give ekstra støtte.
* Overvejer at lade punktfundamentet forblive et åbent punktfundament, er det en god idé? Men det bliver ikke just pænt...
De mystiske støtter under gulvet når ikke helt ned til jorden. Det er muligt, at de gjorde det engang, men det har jeg ingen anelse om.
(Jeg fejede ikke rent, inden jeg tog billederne; det var meget rodet bag panelet med mange spindelvæv og andet skrald).
Alle tips, råd, idéer osv. er velkomne!