Hej alle vidende!
Vi er i gang med at renovere, og jeg vil gerne banke pudset ned på alle fire sider af skorstenen/murresterne, skrabe fugerne ud, fuge dem om og lade murstenen være synlig.
I dag er der ingen tilslutninger til skorstenen, da vi har revet kedlen ud og vil installere jordvarme i stedet.
Vi vil installere en moderne brændeovn med rør i hele skorstenen.
Har hørt, at man kun "må" blotte murstenen på den side, hvor kamin/brændeovn står, men undrer mig over hvorfor?
Vi er i gang med at renovere, og jeg vil gerne banke pudset ned på alle fire sider af skorstenen/murresterne, skrabe fugerne ud, fuge dem om og lade murstenen være synlig.
I dag er der ingen tilslutninger til skorstenen, da vi har revet kedlen ud og vil installere jordvarme i stedet.
Vi vil installere en moderne brændeovn med rør i hele skorstenen.
Har hørt, at man kun "må" blotte murstenen på den side, hvor kamin/brændeovn står, men undrer mig over hvorfor?
Pudsen er en del af skorstenens konstruktion, der gør den tæt. Den glatte puds gør også, at lækage ses tydeligt, hvilket øger brandsikkerheden. Af disse to grunde er det uhensigtsmæssigt at banke pudsen ned.
Om man får nedslag ved næste brandsikkerhedskontrol eller ej, afhænger af, hvordan kontrollanten vurderer risikoen ved, at pudsen er fjernet. Mange på forummet har lavet en pizzeriavæg på denne måde uden problemer ved kontrollen. I og med at I skal have rør i skorstenen, og den ikke er brugt i øvrigt, får I nok heller ikke noget problem.
Om man får nedslag ved næste brandsikkerhedskontrol eller ej, afhænger af, hvordan kontrollanten vurderer risikoen ved, at pudsen er fjernet. Mange på forummet har lavet en pizzeriavæg på denne måde uden problemer ved kontrollen. I og med at I skal have rør i skorstenen, og den ikke er brugt i øvrigt, får I nok heller ikke noget problem.
Claes Sörmland sagde:
Pudset er en del af skorstenens konstruktion, som gør den tæt. Den glatte puds gør også, at lækager ses tydeligt, hvilket øger brandsikkerheden. Af disse to grunde er det uhensigtsmæssigt at banke pudsen ned.
Om man får en bemærkning ved den næste brandsikringseftersyn eller ej, afhænger af, hvordan inspektøren vurderer risikoen ved, at pudsen er blevet fjernet. Mange på forummet har fået sig en pizzeria-væg på denne måde uden problemer ved eftersynet. Da I skal have rør i skorstenen, og den ikke har været brugt i øvrigt, får I nok heller ikke noget problem.
Claes Sörmland sagde:
Pudset er en del af skorstenens konstruktion, som gør den tæt. Den glatte puds gør også, at lækager ses tydeligt, hvilket øger brandsikkerheden. Af disse to grunde er det uhensigtsmæssigt at banke pudsen ned.
Om man får en bemærkning ved den næste brandsikringseftersyn eller ej, afhænger af, hvordan inspektøren vurderer risikoen ved, at pudsen er blevet fjernet. Mange på forummet har fået sig en pizzeria-væg på denne måde uden problemer ved eftersynet. Da I skal have rør i skorstenen, og den ikke har været brugt i øvrigt, får I nok heller ikke noget problem.
Skal ringe til skorstensfejeren og spørge, hvornår de åbner efter helligdagene. Tak for svar!Claes Sörmland sagde:
Pudset er en del af skorstenens konstruktion, som gør den tæt. Den glatte puds gør også, at lækager ses tydeligt, hvilket øger brandsikkerheden. Af disse to grunde er det uhensigtsmæssigt at banke pudsen ned.
Om man får en bemærkning ved den næste brandsikringseftersyn eller ej, afhænger af, hvordan inspektøren vurderer risikoen ved, at pudsen er blevet fjernet. Mange på forummet har fået sig en pizzeria-væg på denne måde uden problemer ved eftersynet. Da I skal have rør i skorstenen, og den ikke har været brugt i øvrigt, får I nok heller ikke noget problem.
Stod då pannan i fyrum i kælderen så kan det måske blive en del problemer. Pannan når den var i drift suger megen luft og opvarmede skorstenen samt fyrum. Så selvtræk opstod i alle af skorstenens rør. Ved overgangen til EL-panna eller VP så bliver det intet af det nævnte. At derefter sætte et rør op gennem skorstenen er enkelt med tanke på dens tæthed og giver ikke problemer med skorstensfejeren. Derimod så bliver der ingen varme i massen som den indeholder og selvtræksventilationen aftager eller udebliver. Røret skal da også have isolering i mellemrummet som bliver på vejen op. Nu til det som kan ske, med pannan forsvandt al fugt som kunne komme ind via gulv og vægge, kondenserede i luften og forsvandt ud via pannan. Med EL/VP så bliver fugt/våd tilbage og er en klassiker ved fjernelse af en panna, har set efter skift at det fugter godt og t.o.m. er rent vand på gulv og vægge.C *Christina* sagde:
Flispannan har ikke været brugt med flis siden 2010 men den har stået tilbage og været brugt med elpatron, skulle jeg tro. (Været varmt i pannrummet) Indtil nu ingen fugt og vi har lige drænet på ydersiden efter kunstens alle regler.J jonaserik sagde:Stod då pannan i pannrum i kælderen så kan det måske blive en del problemer. Pannan når den var i drift suger megen luft og opvarmede skorstenen samt pannrum. Så selvtræk opstod i alle af skorstenen pipor. Ved overgang til EL-panna eller VP så bliver der intet af det nævnte. At så sætte et rør op gennem skorstenen er enkelt med tanke på dens tæthet og giver ikke problemer med skorstensfejeren. Derimod så bliver der ingen varme i massen som den indeholder og selvtræksventilationen aftager eller udebliver. Røret skal da også have isolering i mellemrum som bliver på vejen op. Nu til dt som kan ske, med pannan åkte al luftfugtighed ud som kunne komme ind via gulv og vægge, kondenserede i luften og åkte ud via pannan. Med EL/VP så bliver luftfugtighed/væde tilbage og er en klassiker ved fjernelse af en panna, har set efter udskiftning at det fugter godt og t.o.m. er rent vand på gulv og vægge.
Pannan afkoblede vi for ca. 1 måned siden. Ser ingen fugt endnu.
Har booket tid med en skorstensfirma for at få hjælp med installation af brændeovnen.
Det skal blive interessant at få hans udtalelse



Claes Sörmland sagde:
Pudset er en del af skorstenens konstruktion som gør den tæt. Det glatte puds gør også, at lækager ses tydeligt, hvilket øger brandsikkerheden. Af disse to grunde er det uhensigtsmæssigt at banke pudset ned.
Om man får anmærkninger ved næste brandsikringskontrol eller ej, afhænger af hvordan kontrollanten vurderer risikoen ved at pudset er fjernet. Mange på forummet har fået sig en pizzavæg på denne måde uden problemer ved kontrol. I og med at I skal have rør i skorstenen og den ikke bruges i øvrigt, så får I nok heller ikke noget problem.
Sådan blev slutresultatet efter fugning
Klik her for at svare




