R Robert-san01 sagde:
Undskyld at jeg griner... Men man bliver næsten søsyg af at se på elendigheden.

Gør om, gør det rigtigt. Det er det enkleste og billigste for dem.
eller meget god pris på det de har forsøgt at gøre

Det der ser ikke godt ud, det rækværk kan ikke reddes.
Det eneste rigtige er at måle nøjagtigt og fremstille et nyt rækværk.

Mvh Smeden

L
Sygdom at ikke have større faglig stolthed end det
At tage derfra og mene, at det er et godt arbejde…

• Synes
Robert-san01
  • Laddar…
Nu her til morgen (onsdag), uden varsel, kom firmaet og demonterede rækværket og tog det med. Tilbage er der et antal borehuller og det ødelagte trappetrin:

Trappe med huller og skader i trappetrinnene, ved siden af en træplatform. Billedet viser hvor rækværket var fjernet.

Vi kontaktede dem og lod dem vide, at vi føler, vi har to valg:

Det ene er, at de kommer her og måler det hele igen, når vi er til stede, og derefter fremstiller et helt nyt rækværk. Dvs. ingen yderligere bøjning, og ingen afkortning og derefter svejsning af to forskellige dele.

Det andet er, at de fylder igen og reparerer det, der er gået i stykker, og så går vi hver til sit.

Svaret blev, at de vender tilbage på fredag. Så nu bliver det spændende at høre, hvad de siger.

Nej, vi er selvfølgelig ikke tilfredse med, hvordan det er gået og, hvordan det er blevet. Men vi må også sige, at vi er glade og tilfredse med, at både kommunikation har fundet sted, og tiltag er blevet iværksat meget hurtigt. Det er det, der gør, at vi alligevel vil give dem en chance for at rette op på det hele. Havde det været et firma, der tager dage om at svare på mail/sms og derefter tager uger om at rette en skrue, så havde vi ophævet bekendtskabet hurtigst muligt. Nu er de alligevel meget hurtige og vi har egentlig ikke hørt nogen klage. Det er bare blevet meget galt.

Nu afventer vi som sagt, hvad de siger på fredag. ;)

/ Kiwi

• Synes
Smeafan og 2 andre
  • Laddar…
Undrer om det er en god idé, at I vil være til stede ved målingen. Så tager I også en del af ansvaret. Måler de forkert igen, kan de sige: men du har jo været med om det!

Hvorfor skal I være med, når de måler?
Hvorfor må de ikke skære og svejse? Det er vel sådan rækværket er fremstillet? Det er vel resultatet, der er det vigtige, ikke vejen dertil.

Det er (var) fuldt normalt at støbe trapper på den måde. Det sparer en hel del beton uden at det bliver dårligere, hvis der bruges fornuftig sten. Det blev brugt i alle uarmerede støbninger.

Undrer om det er en god idé, at I vil være til stede ved målingen. Så tager I også en del af ansvaret. Måler de forkert igen, kan de sige: men du har jo været med til det!
Det er en god påmindelse. Vi ville egentlig bare være med for at vi skal have samme syn på hvordan rækværket egentlig skal bygges, men vi vil selvfølgelig ikke have noget som helst med selve målingen at gøre. Vi vil i så fald ikke kontrollmåle eller gøre noget andet, der gør, at vi kan blive »medskyldige«. Vi må se, hvordan vi gør.

Hvorfor må de ikke skære og svejse? Det er vel sådan rækværket er fremstillet? Det er vel resultatet, der er det vigtige, ikke vejen dertil.
Præcis hvordan rækværket er fremstillet ved jeg ikke, men det der var aftalt var, at rækværket skulle være i ét stykke (så at sige) og ikke monteres på stedet. Overdelen af rækværket går (eller gik i hvert fald) i en usvejset del fra hjørnet ned til udsmykningen til sidst. Det er muligt, at det kan reddes med en halvdel og lave en flot løsning på det sidste. Vi må se, hvad de kommer med som eventuelt modforslag.

/ Kiwi

Der kom ingen besked i fredags, men med tanke på at det var en lille fredag, så er det ikke så mærkeligt.

I dag kom der en sms, hvor det står, at de kommer til at reparere trappen på onsdag eller torsdag denne uge. Gelænderet kommer til at blive ændret til den rigtige vinkel og »sendt til omgalvanisering«. Ingen montering vil finde sted, før vi har »godkendt ændringen«.

Ved ikke rigtig hvad ændringen består i, hvis de ikke mener, at den nye og korrekte vinkel er en ændring. :geek:

Kan blive en spændende uge det her. Forhåbentlig i den positive retning.

/ Kiwi

Da har historien nået sin ende. Forhåbentlig.

Trappen blev repareret som lovet, om end et par dage senere end hvad de havde sagt. Borehullerne i siden blev ikke udbedret, da disse skulle bruges til den nye version af gelænderet. Blev der sagt.

Så hørte vi ingenting. Og ingenting. Indtil jeg pludselig i dag, mens jeg sad på hjemmekontoret, så nogle fyre bære et gelænder ind i haven. Okay, det var jo meget uventet, da ingen (som sædvanligt) havde advaret os. Men velkomment, hvis det nu betød, at vi endelig ville få et gelænder.

Da jeg kom ud, var fyrene forsvundet. Gelænderet lå bare på græsplænen. Og det så desværre elendigt ud også denne gang:

Et skævt metalgelænder ligger på græsplænen foran nogle buske.

Jeg ved ikke, om vinklen var korrekt ifølge trappens hældning denne gang, men det er ligegyldigt. Det ser jo endnu mere forfærdeligt ud nu. :rolleyes:

Hustruen ringede firmaet op og sagde, at de kunne hente gelænderet igen. Manden i telefonen undrede sig over »hvad der nu var galt«, som om det ikke var indlysende. Da hun påpegede, at det nu så endnu mere skævt ud og så elendigt ud, så indrømmede han, at han selv havde set(!) det før leveringen. Så vi og firmaet blev enige om, at gelænderet skulle hentes, hullerne skulle repareres – og så må vi finde en ny leverandør. Nu går det ikke længere.

Jeg må sige, at jeg er utroligt overrasket over, at nogen kan arbejde i sådan en branche og have så lavt niveau af arbejdsetik, at man sender ting til kunden, som man ved er dårlige. Vi har allerede klaget to gange over det samme. Hvad fik dem til at tro, at vi ville acceptere fejlen den tredje gang? Ville det ikke have været lettere/billigere bare at rette fejlen? Nu har de fremstillet og lavet et gelænder om flere gange og tjent nul kroner. Eller ja, det bliver jo snarere en del minus på grund af produktion, kørsel, lønninger etc.

Nu overvejer vi, om vi tør hyre flere firmaer, eller om vi skal kaste os ud i at lave et gelænder selv, men af træ. Men det bliver en anden historie. Måske vender vi tilbage i en anden tråd så. ;)

/ Kiwi

J jankiwi sagde:
Så er historien kommet til en slutning. Håber vi.

Trappen blev repareret som lovet, om end et par dage senere end de havde sagt. Borehullerne i siden blev ikke udbedret, da disse skulle bruges til den nye version af rækværket. Blev der sagt.

Så hørte vi ingenting. Og ingenting. Indtil jeg pludselig i dag, mens jeg sad på hjemmekontoret, så nogle fyre bære et rækværk ind på grunden. Okay, det var jo meget uventet, da ingen (som sædvanligt) havde givet os besked. Men velkomment, hvis det nu betød, at vi endelig skulle få et rækværk.

Da jeg kom ud, var fyrene forsvundet. Rækværket lå bare på græsplænen. Og det så desværre heller ikke godt ud denne gang:

[billede]

Jeg ved ikke, om vinklen var korrekt efter trappens hældning denne gang, men det spiller ingen rolle. Det ser jo endnu værre ud nu. :rolleyes:

Konen ringede til firmaet og sagde, at de kunne hente rækværket igen. Manden i røret undrede sig over »hvad der var galt nu så«, som om det ikke var indlysende. Da hun påpegede, at det nu var endnu mere skævt og så skidt ud, indrømmede han, at han havde set(!) det selv før levering. Så vi og firmaet blev enige om, at rækværket skulle hentes, hullerne skulle repareres – og så må vi finde en ny leverandør. Nu går det ikke længere.

Jeg må sige, at jeg er meget overrasket over, at nogen kan arbejde i en sådan branche og have så lav en grad af erhvervsetik, at man sender ting til kunden, som man ved er dårligt. Vi har allerede klaget to gange over det samme. Hvad fik dem til at tro, at vi ville acceptere fejlen den tredje gang? Ville det ikke have været nemmere/billigere bare at rette fejlen? Nu har de fremstillet og lavet et rækværk flere gange og tjener nul kroner. Eller ja, det bliver snarere en hel del minus på grund af produktion, kørsel, lønninger osv.

Nu overvejer vi, om vi tør hyre flere firmaer, eller om vi skal forsøge at lave et rækværk selv, men i træ. Men det bliver en anden historie. Måske vender vi tilbage i en anden tråd så. ;)

/ Kiwi
Gys!

Ikke engang 0 rigtigt!

Nogen har altså fremstillet misfosteret, synes det ser godt ud og sendt det til galvanisering.

Ingen hos dem kan have set et trappegelænder før.

Man bliver lidt nysgerrig på, hvad det firma normalt fremstiller! :oops:

Klart du skia våga ansætte et andet firma. I mange sammenhænge er et stålrækværk meget pænere end et klodset trærækværk. Jeg ansatte et firma to gange for at fremstille et galvaniseret rækværk og en stålkonstruktion til trappe. Delvist komplicerede ting som jeg selv tegnede men blev skidegodt.
Udendørs trappe med galvaniseret stålrækværk og trinene i træ. Trappen fører op til en terrasse ved et hus.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.