Hej forumet! Jeg har længe været og lusket omkring her, men har ikke fået anledning til at oprette en konto her før nu. :cool:

Vi renoverede ydersiden på vores hus, inklusive betontrappen op til entrédøren og afsatsen, sidste år og har siden da ønsket at anskaffe et solidt gelænder til trappen. Vores valg faldt på et firma, som kunne fixe gelænderet til en (for os) god pris.

Nu i ugen installerede de trappegelænderet, mens vi var på arbejde (vi fik ikke besked før en stund inden de skulle begynde, så vi kunne ikke være på stedet). Da vi kom hjem, så alt godt ud – indtil vi så, at gelænderet ikke følger trappen særlig godt.

Underdelen af gelænderet er knap ovenfor afsatsen (hvilket vi i og for sig har mindre problem med), men derefter begynder gelænderet at bøje nedad kort før trappen gør det. I stedet for at holde en jævn afstand til trappens forkant (hedder det vel?), øges afstanden hele vejen ned til jordplan. Det betyder, at hvis man går opad, er håndtaget højere oppe end når man vel er kommet op ad trappen, fordi vinklen på trappegelænderet er anderledes (mindre stejl) end trappen. Jeg kan lægge et billede ind (er ikke hjemme lige nu) senere, hvis I vil se.

Da vi kontaktede firmaet om dette, blev svaret, at de har fulgt Boverkets regler om gelændere, og at det er sådan, det skal se ud.

Jeg købte (om end modvilligt) den forklaring – indtil jeg selv begyndte at kigge i Boverkets regler. Der står der ingenting om nogle vinkler eller andet, der siger, at trappegelænderet skal se ud på den vis det nu gør. Tværtimod virker det som om underdelen af trappen ikke følger Boverkets regler, fordi afstanden mellem gelænderets underside og trappen er større end det, der siges i reglerne.

Er der nogen, der har styr på reglerne? Har jeg misset noget? Findes der andre regler, der styrer hvordan trappegelændere skal se ud?

Tak på forhånd!

/ Kiwi

Billeder måske?

• Synes
Klaugust
  • Laddar…
Nu er jeg hjemme og kan lægge et billede op:

Udendørstrappe med metalrækværk ved gul murstensbygning. Trappetrinene varierer i højde, og et plantebed ses til venstre.

Den øverste trappetå ligger præcis ovenfor gelænderets nedre del. Fra næstnederste trappetå er det omtrent 20 centimeter op til gelænderets nedre del. Havde gelænderet fortsat lidt til, så havde det været noget over 20 centimeter op til nedre delen.

/ Kiwi

• Trist
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det nu følger Boverket eller ikke, så ser det forfærdeligt ud. De har simpelthen målt forkert. Svært at se på billedet, men er stolpen overhovedet lodret?
Har de stået for opmålingen? Reklamer skriftligt.

• Synes
Robert-san01
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Om det nu følger Boverket eller ikke så ser det forfærdeligt ud. De har simpelthen målt forkert. Svært at se på billedet, men er stolpen overhovedet lodret?
Har de taget ansvar for målingerne? Reklamér skriftligt.
Har ikke tjekket stolpens eventuelle hældning, men de har i det mindste målt alt op selv på stedet.

/ Kiwi

Hvordan mener de, at det ikke er muligt at følge retningslinjerne? Ser man på boverkets egne skitser af trappegelændere og trapper, følger gelænderne altid trappens hældning?

tensiden tensiden sagde:
Hvordan mener de, at det ikke går at følge retningslinjerne? Kigger man på Boverkets egne skitser af trappegelændere og trapper, følger gelænderne altid trappens hældning?
Nej, de mente, at de har fulgt Boverkets regler, og at det er derfor gelænderet ser ud, som det gør. :geek:

/ Kiwi

BirgitS
Der er jo en generel regel om, at ingen åbninger må være mere end 10 cm af hensyn til børnesikkerhed. Nu er det vel ret umuligt for et barn at blive hængende et eller to trappetrin op, men det kunne muligvis være en grund til, hvorfor de ikke har fulgt BBR.

Rickard.
J jankiwi sagde:
Nej, de mente at de har fulgt Boverkets regler og at det er derfor rækværket ser ud som det gør. :geek:

/ Kiwi
Bed dem henvise til præcis hvad i BBR:en der tvinger dem til at gøre sådan. Jeg er ret overbevist om at de har gjort fejl og prøver at lyve sig ud af det....

Der findes ingen logisk forklaring hvorfor rækværket ikke må følge trappen.

Rickard. Rickard. sagde:
Der findes ingen logisk forklaring på, hvorfor rækværket ikke må følge trappen.
Nej, vi føler det heller ikke.

Vores håb er, at en ansvarlig kommer herhen og ser det, konstaterer at der er sket en fejl et sted og derefter siger, at et nyt rækværk skal fremstilles og sættes op. :cool:

Jeg holder øje med tråden, hvis flere vil udtale sig. Og jeg lover at holde jer opdaterede om, hvordan det går.

/ Kiwi

De må jo have målt forkert eller gjort fejl, da de byggede rækværket. De vil ikke tage omkostningerne for at lave det om. Det er muligt, at det stadig følger bygningsreglerne. Men det skal bestemt ikke se sådan ud.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Forkert rækværk på forkert sted...

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Det der rækværk havde de liggende, og nu forsøger de at prakke jer deres gamle møg på.
Håber du ikke har betalt noget, gør ikke det.......
Nogen må komme og lave det om, det der er helt uacceptabelt.

Held og lykke med reklamationen, som i min verden er ganske enkel.
Tag gerne hjælp fra en sej ven, hvis I er usikre.

/W

• Synes
Robert-san01 og 1 anden
  • Laddar…
Okay, et skridt frem og et (eller to) skridt tilbage.

I går, mandag, var firmaet på plads og kiggede på vores rækværk. Og nej, det levede ikke op til standarden – det var de enige i. Dejligt.

Vi fik at vide, at problemet kunne løses ved at bøje delen ved trappen. Vi var ikke særligt overbeviste om dette. :rolleyes: Men samtidig... vi er ikke håndværkere eller rækværkskonstruktører, og ved ikke, hvad der er muligt. Og firmaet skal selvfølgelig have en chance for at kunne løse problemet uden at starte forfra.

Nå, allerede i morges (tirsdag) var de på plads igen. Efter et stykke tid blev min kone ringet op med beskeden om, at det nederste trappetrin var blevet »sprængt«. Den, der havde lavet betontrappen engang (længe før vi flyttede ind), havde nemlig ikke brugt beton alene, men lagt en masse store(?) sten ind for at fylde ud. Så da firmaet nu skulle bore et nyt hul, holdt konstruktionen ikke længere. Trappetrinet skal dog udbedres af dem.

Hvad værre er, at resultatet af selve bøjningen ikke blev godt. Det blev mest... bøjet. Se selv:

Billede af en metaltrappegelænder med bølgede stænger og en synlig bøjning ved overgangen mellem afsats og trappe. Træværk og gul facade i baggrunden.

Den nederste del af rækværket følger nu trappen meget bedre, men det er nok også alt, der blev godt. Men stagene(?) har alle en svag s-kurve. Både overkant og underkant har bølger. Og overkanten har, lige ved overgangen mellem repos og trappe, fået en »forbøjning« før den bukker nedad.

Summa summarum: Vinklen er meget bedre, men alt andet ser forfærdeligt ud. :dizzy:

Vi har kontaktet firmaet igen og sagt, at vi ikke er tilfredse. Indtil videre har vi kun fået en bekræftelse på, at de har modtaget vores besked, så jeg gætter på, at de skal snakke sammen om, hvordan de skal gå videre. Lige nu føler vi, at den eneste rimelige vej fremad er, at de simpelthen laver hele rækværket om. Med tanke på hvor »godt« det blev med at bøje nu, så tror jeg ikke flere bøjninger er løsningen...

/ Kiwi

J jankiwi sagde:
Okay, et skridt frem og et (eller to) skridt tilbage.

I går, mandag, var firmaet på plads og kiggede på vores rækværk. Og nej, det holdt ikke målet – det var de enige om. Dejligt.

Vi fik at vide, at problemet kunne løses ved at de bøjede delen ved trappen. Vi var ikke særlig overbeviste om dette. :rolleyes: Men samtidig... vi er ikke håndværkere eller rækværkskonstruktorer, og ved ikke hvad der er muligt. Og firmaet skal selvfølgelig have en chance for at kunne løse problemet uden at starte forfra.

Nå, allerede i morges (tirsdag) var de på plads igen. Efter et stykke tid blev min hustru ringet op med beskeden, at det nederste trappetrin var »sprængt«. Den, der i sin tid havde lavet betontrappen (lang tid før vi flyttede ind), havde nemlig ikke kun anvendt beton, men lagt en masse store(?) sten ind for at fylde ud. Så da firmaet nu skulle bore et nyt hul, holdt konstruktionen ikke længere. Trappetrinnet skal dog udbedres af dem.

Hvad der er værre, er at resultatet af selve bøjningen ikke blev godt. Det blev mest... bøjet. Se selv:

[billede]

Den nederste del af rækværket følger nu trappen meget bedre, men det er nok også alt, hvad der blev godt. Men stængerne(?) har alle en svag s-kurve. Både overkant og underkant har bølger. Og overkanten har, lige ved overgangen mellem afsats og trappe, fået en »forbøjning« inden den bøjer nedad.

Summa summarum: Vinklen er meget bedre, men alt andet ser for j-vligt ud. :dizzy:

Vi har kontaktet firmaet igen og sagt, at vi ikke er tilfredse. Hidtil har vi kun fået en bekræftelse på, at de har modtaget vores besked, så jeg gætter på, at de skal snakke sammen om, hvordan de skal gå videre. Lige nu føles den eneste rimelige vej fremad, at de simpelthen laver hele rækværket om. Med tanke på hvor »godt« det blev at bøje nu, tror jeg ikke flere bøjningsforsøg er løsningen...

/ Kiwi
Undskyld at jeg griner... Men man bliver næsten søsyg af at kigge på elendigheden.

Lav om, gør rigtigt. Nemmest og billigst for dem.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.